zaterdag 3 september 2022

Scandinavië 2022 week 10

Zaterdag 27 augustus 2022

Vanmorgen is mijn blog online gegaan en nu weet ik wat voor soort dier ik gezien heb, het is een veelvraat die schijnen in Zweden veel voor te komen. Ik heb hem opgezocht en ja hoor dat is wat ik gezien heb. We hebben vandaag alleen maar snelweg en dat is zooooo saai. Even onder Bremen heb ik bij Harpstedt en plekje uit gezocht bij een zwembad en in een park. Het zijn maar vier plekken waarvan er al twee bezet zijn dus kunnen we er nog bij. We staan naast een Nederlander en een Duitser. De Duitser zien we de hele dag niet en de Nederlanders zijn ook nog maar net aangekomen. Ik ga eerst met Chico lopen en dan waan ik mijn ineens weer in Noorwegen want ze hebben hier een soort gelijke stookplaats met hout en al. Er staat ook een prachtig stadhuis. Nadat we hebben geluncht lopen Ger en ik nog een stukje en dan komt ook het zonnetje nog tevoorschijn en kunnen daar weer van genieten. Chico geniet van gras onder zijn poten want dat is weer lang geleden. Van de buurvrouw krijg ik nog een leuk eigen gemaakt geverfd steentje als lieveheersbeestje, die gaat dus met een Buddie aan de wand. Ik bel aan het einde van de dag nog even met René die op ons huisje past en daar is gelukkig ook als nog dik in orde. Als we net hebben gegeten komt er een Duitser met z'n camper aanrijden en die denkt belegde broodjes uit maar dat bedanken wij voor. Later komt hij nog met heerlijke koeken en dat zeg ik natuurlijk GEEN nee tegen. Het blijkt dat er een bruiloft is geweest maar dat er heel veel gasten ziek waren en dus niet kwamen en dus is er nog heel veel over. Als we 's avonds de koeken proeven heb ik enorme spijt dat ik er niet meer heb genomen zoals de man eigenlijk aandrong maar ik het te inhalig vond staan.
Noorse stookplaats maar dan in Duitsland
je kan hier met z'n vieren tegelijk barbecueën.
              een enorm stadhuis
           Dit is toch weer genieten

Harpstedt N52.908 E8.954

Zondag 28 augustus 2022

Vandaag rijden we rijden naar Bocholt waar een camperplek is maar daar vinden we beide weinig aan en dus zoeken we een andere op vlakbij de Rijn. Het is even zoeken naar de goede weg maar dan komen we er toch en is het een prima plek met uitzicht op de Rijn waar we de boten voorbij zien varen. We gaan eerst even met Chico maar het water lopen en het water staat erg laag vanwege de droogte. Op de droge rivierbedding zien we ineens een tomaten plant met drie flinke tomaten staan, erg apart. Chico kan even lekker zwemmen en daarna terug naar de camper waar hij met de bal kan spelen. We hebben weer een heerlijke middag en zijn blij met het windje wat er staat want anders was het erg warm geweest.
tomatenplant in de droger rivierbedding
         flinke schepen op de Rijn
Chico is weer helemaal blij met water en stok
en zo kunnen we het wel weer uithouden.

Rees N51.71594 E6.426093

Maandag 29 augustus 2022

We rijden vandaag het enorme eind van 35 km naar Kleve. Daar is een wasserette en die heb ik ondertussen hard nodig. We zetten de camper op een parkeerplaats vlakbij en dan ga ik de was in de trommel doen. Ik loop nog even een kledingwinkel binnen en koop daar wat shirts want het is uitverkoop en dus lekker goedkoop en toch weer andere dingen dan in Nederland. Ik ga weer terug naar de wasserette en zie dat het nog 7 minuten duurt en dus ga ik Ger halen om op een terras even lekker koffie te drinken met een heerlijk stuk Duits gebak want dat kunnen die Duitsers wel hoor gebak maken. Ik ga dan weer terug naar mijn was en doe deze in de droger. Ik heb dan weer 20 minuten en breng deze nog even door in de winkels en Ger gaat weer terug naar de camper. Als alles weer schoon en droog is rijden we naar de camperplaats hier in de stad en die blijkt maar 800 meter verderop. We stoppen eerst bij het sanistation en dan zoeken we een plekje uit. Het kost hier 5,- per dag en 0,50 per kw voor de stroom. Het is helemaal niet zo'n verkeerde plek. Ik ga dan eerst alles weer in de kasten leggen en dan loop ik nog even naar de Lidl die hier ook vlakbij is een koop een paar broodjes voor de lunch. Van een stel Nederlanders horen weer dat je hier prima gebakken schnitzels kan kopen voor het avondeten dus dan raad je wel wat wij gaan eten vanavond. Na het eten nog even een stuk met Chico lopen wat hier ook nog eens goed te doen is dus al met al een prima plek. Als we tegen 18.30 naar het restaurant lopen blijkt deze dicht op maandag en dus eten we naar een broodje bij een cafetaria van een supermarkt. Dat valt dus erg tegen. Op de terugweg nog bij de Nettomarkt naar binnen om proberen 0,50 muntstukken te bemachtigen en daar kan ik er vier van kopen, de stroom paal doet alleen maar aan 0,50 muntstukken en die had ik niet meer.
nog even's morgens met Chico naar de Rijn.
Een grappig beeld in een fontein in Kleve.
zo kunnen er het wel weer uithouden.
          de camperplaats in Kleve

Kleve N51.789033 E6,148243 5,- p.d.

Dinsdag 30 augustus 2022

Vandaag dus een heerlijke rustige dag. Ik loop en paar keer met Chico en haal nog wat brood maar voor de rest doen we niet veel meer dan luieren. Toch niet helemaal want de camper wordt even goed schoon gemaakt aan de binnenkant. We hoorde trouwens dat we gisteren bij het verkeerde restaurant waren. We bewaren het uit eten gaan nu maar voor als Marco en Monique hier zijn en Monique en ik de hele dag in de stad door hebben gebracht. Ik kwam trouwens nog een bordje tegen wat je in Nederland niet snel zou tegen komen want dat zou gelijk en protest oproepen vanwege discriminatie.
en niet de deze plaatsen groter waren dan de andere hoor.

Woensdag 31 augustus 2022

Als ik 's morgens met Chico ga lopen vind ik nog een goede plek om hem los te laten langs een maisveld en daar is hij maar wat blij mee want hij vertrekt al snel het mais veld in en later zie ik een ree tevoorschijn komen. Chico komt even later ook maar dan is de ree gelukkig al verdwenen. Ger vraagt even aan de overburen of hij de fiets mag lenen en gaat dan daarmee naar de Lidl om nog even jenever te halen zodat ik er niet mee hoef te sjouwen. De rest van de dag wordt weer heerlijk rustig doorgebracht. Naast ons was nog steeds een plek vrij voor Marco en Monique maar die wordt in de middag toch ingenomen. Als we na het eten nog even met de overburen staan te praten komen Marco en Monique aanrijden en zetten wij onze camper nog iets opzij zodat ze er toch nog tussen kunnen. We kletsen onder het genot van een bakkie weer even bij. Om 22.15 uur gaat het kaarsje uit en gaan we naar bed.
      We kunnen nog naast elkaar staan

Donderdag 1 september 2022

We zijn al vroeg wakker en na de koffie gaan Marco en ik met de honden wandelen. We lopen naar het maisveld tot grote vreugde van Chico die we dan ook een flinke tijd kwijt zijn. Er komen wel 2 reeën tevoorschijn maar Chico laat nog even op zich wachten. Maar met een beetje geduld komt hij toch ook weer eens kijken. Ik ga met Monique even Kleve in en bezoeken heel wat winkels maar kopen weinig. Op de terugweg lopen er nog even langs de supermarkt en gaan we kijken waar nu het restaurant is wat Ger en ik maandag niet konden vinden. We bespreken ook maar gelijk voor vanavond.
Als we bij de campers komen met broodjes blijken de mannen al gegeten te hebben maar Marco doet nog wel een broodje met ons mee. Tegen het einde van de middag laten Marco en ik de honden nog een keertje uit en nu heeft Chico het weer naar zijn zin maar wij iets minder want hij heeft een enorme zwarte modder sloot gevonden en is tot de helft van zijn lijf pik zwart en stinken dat hij doet enorm. We zetten hem onder de kraan en wassen hem met shampoo maar de lucht wil niet helemaal verdwijnen. Hij moet dan toch even later de camper in want wij gaan naar de restaurant "Wissing". Het is ook een afhaal restaurant maar binnen en buiten kan je ook gezellig zitten. Wij kiezen voor buiten want het is nog heerlijk weer. We nemen alle vier een andere schnitzel Monique en ik een kleine en Marco en Ger een grote. Het smaakt echt erg lekker en dus aan te bevelen als je in Kleve bent. Weer terug bij de campers wordt er nog koffie gedronken en liggen we weer vroeg onder de wol.
         Mijn Lieve bruin/zwarte hondje
          Nou dit smaakte heerlijk.

Vrijdag 2 september 2022

Als we 's morgens wakker worden blijkt dat Chico aan de dunne is geweest en op drie verschillende plaatsen heeft zitten poepen, ach het beestje kon daar ook niets aan doen. Alles wordt uitgespoeld en schoongemaakt zodat de camper weer fris ruikt. Met het uitlaten van de honden gaan we deze morgen niet naar het maisveld want we willen graag dat Chico schoon blijft. Ger leegt nog even de wc en dan gaan we eerst gas tanken wat gisteren nog 0,84 cent kosten maar vandaag 1,00. Daarna nog wat boodschappen bij de Lidl en ook nog even een paar liter diesel getankt zodat we Luxemburg kunnen halen. De diesel was ook al niet goedkoop n.l. 2,11 maar als we getankt hebben is hij ineens 2,15 dus hebben we nog mazzel. Onderweg drinken we nog even een bakkie en dan door naar de uitgezochte camperplaats in België net boven Luxemburg. Het blijkt een prima plek bij een grill hut en stookplaats te zijn. Er hangt wel een waarschuwing dat er vanwege de droogte geen vuur gestookt mag worden. Er is hier ook een prachtig houtsnijwerk gemaakt uit een boomstam. We eten eerst en daarna gaan Marco, Monique en ik een wandeling maken die uitloopt op een wandeling van bijna 9 km. Als we weer terug zijn wordt er wat gedronken en genoten van het heerlijke weer. Na het avondeten zitten er nog even buiten maar omdat we hier op 500 meter hoogte zitten wordt het toch snel te fris en gaan we naar binnen en kijken nog wat tv.
We hebben weer een mooie plek gevonden
hier is iemand heel creatief geweest
           echt heel knap werk

Heppenbach N50.359058 E6.233273

1. Ben benieuwd waar de reis naartoe gaat 😄

2. Hihi, al lang niet meer in Nederland op grote parkeerplaatsen geweest zeker? Hier zijn ook al jaren op veel parkeerplaatsen plekken voor vrouwen en vaaknook voor vrouwen met kleine kinderen vooraan te vinden.
    Heb een fijne reis met elkaar.