dinsdag 9 juli 2013

Aquaduct

Maandag 1 juli 2013

Aquaduct bij Guétin

Even de voeten droog maken
Weer een mooie dag vandaag. Piet gaat vandaag weer voorop en om 09.15 uur volgen wij. Als we langs het plekje bij Cours les Barres varen waar we vorig jaar hebben gelegen vinden we het toch wel jammer dat wij niet voorop varen want anders hadden we hier toch wel weer gaan liggen maar we hebben afgesproken om naar Guétin te varen en dus gaan we door. Er blijkt nog genoeg plek te zijn bij Guétin en we kunnen er dus goed liggen. We zijn er om 12.30 uur en dus wordt er eerst een boterham gegeten en dan gaan we met z’n vieren naar het aquaduct lopen en maken we foto’s. We lopen ook nog even naar de rivier L’Allier en omdat het best warm is is het heerlijk voor ons en de honden om even lekker in het water te lopen. Als we weer terug bij de boten zijn gaan we lekker onder een boom zitten waar nog een heerlijk windje staat. Omdat het zo lekker is buiten gaan we pas laat naar binnen om te eten en wordt dat niet meer als een karbonade met brood.

Dinsdag 2 juli 2013

Op de fiets naar de ronde sluis

de ronde sluis
Ook vandaag  weer prachtig weer. Ik ga even brood halen in het dorp en later stappen we met z’n vieren op de fiets, Faith gaat ook mee in een mandje achterop bij Reina. We gaan naar de rondesluis waarvan er 2  zijn in Frankrijk. Als we er zijn is het weer een mooi gezicht en ziet de L’Allier er hier ook mooi uit. We maken weer flink wat foto’s en gaan dan weer terug. Nadat we ’s middags weer hebben gegeten ga ik nog een bolder kaal maken maar naar nadat ik er één heb kaal heb hou ik het ook voor gezien en ga weer lekker onder het boompje zitten met een goed boek. We worden nog gebeld door Fred en Didi en die hebben dit jaar geen zin om een eind te varen en liggen al een poosje in Sillery en hebben het daar prima naar hun zin en bliijven er dan ook nog even en gelijk hebben ze.

Woensdag 3 juli 2013

oude winkeltjes in Guétin

varen over het aquaduct bij Guétin
Vandaag is het grijs en regend het een beetje. Ik haal ’s morgens nog even brood en om 08.50 uur starten we de motor en gaan we gelijk de dubbele sluis in want die staat al voor ons open. Als we met de tweede sluis bijna boven zijn varen Piet en Reina al in de eerste en kan ik nog een foto van hun maken. Nog even een foto als we over het aquaduct varen en  dan varen we naar Nevers. We gaan voor de sluis liggen maar er is aan de kade niet genoeg plek voor 2 boten en dus als Piet en Reina komen gaan hun aan de overkant aan de andere kade liggen.
ligplaats bij Nevers
Het is dan 11.20 uur en als we hebben gegeten gaan Reina en Ik op de fiets naar Nevers in de regen maar we willen naar een Orange winkel om ons internet inorde te krijgen. We zetten onze fietsen ergens neer en gaan dan opzoek naar de winkel. Ik vraag het een paar keer en dat helpt en vinden we de winkel. Het is er druk maar als we dan aan de beurt zijn krijgen we to horen dat we tot 14.00 uur moeten wachten want dan is de service afdeling weer open en nu is het pas 13.20 uur en dus gaan we maar even door de winkelstraat lopen en om 14.00 uur zijn we weer terug. Er zijn maar 2 personen die bij de service afdeling helpen en het zijn allemaal mensen met grootte problemen en dus duurt het wel even voordat we aan de beurt zijn. Als we dan eindelijk geholpen worden hebben we iemand die geen woord engels spreekt maar gelukkig staat er een klant met problemen en die spreekt goed engels en dus vertaald zij voor ons wat onze problemen zijn. Eerst wil de man niets doen maar op een gegeven moment als hij eindelijk snapt wat het probleem is gaat hij toch aan de slag en blijkt het dat we toch een andere dongel moeten kopen en hij probeert het ook gelijk uit met de nieuwe dongel en dat werkt prima dus kopen we er één. Bij de vorige Orange zaak is ons verteld dat zo'n dongel 50,= euro kost maar krijgen we te horen dat hij 99,90 euro zou kosten maar de man doet toch nog zijn best voor ons en met wat gesjoemel krijgen we hem toch voor 49,90 euro en gaan we blij de winkel uit. Als we weer terug fietsen krijgen we nog even een bui op ons hoofd maar niets kan onze pret nog drukken.  Als we weer bij de boten zijn gaan we het natuurlijk gelijk weer proberen en het werkt prima behalve als we het kaartje van Reina proberen dan werkt het dus niet en wat we ook probren we krijgen het niet voor elkaar dus dat wordt morgen weer terug naar de Orange winkel daar wordt je toch simpel van.

Donderdag 4 juli 2013

een mooie kerk in Nevers

Nevers
We staan nog op met dikke bewolking maar we zien dat het zonnetje er wel doorheen wil komen. Om 09.30 uur stappen Reina en ik weer op de fiets en gaan we maar weer een keer naar de Orange. We wachten op de jongen die ons gisteren met afreken heeft geholpen want deze spreekt tenminste wel engels en als we hem het probleem uitleggen heeft hij het binnen een mum van tijd voor elkaar en kunnen we weer weg. Als hij zegt tot ziens (a bientot) dan zeggen we liever niet. We gaan dan nog even naar een supermarkt voor wat boodschappen en zijn om 12.20 uur weer terug bij de boten. Na het eten ga ik bij Reina kijken of alles werkt en JA HOOR het werkt allemaal wat een opluchting.  Ger ik ik gaan nog even een eindje met Vira lopen, Bram gaat niet mee want die is nog moe van afgelopen nacht, hij is heel de nacht zo’n beetje opstap geweest. De rest van de middag kunnen we weer van de zon genieten en dat doe ik dan ook met een boek.

Vrijdag 5 juli 2013

Ligplaats bij Fleury-sur-Loire
We gaan om 08.15 uur varen, kunnen vroeg vertrekken want voorlopig hebben we geen sluis.  0m 12.00 uur zijn we bij het plaatsje Fleury-sur-Loire waar een soort haventje is waar je de eerste nacht gratis ligt maar als je stroom wilt dan moet  je 3,= betalen en voor het water 2,=. Wij nemen water en stroom want ik wil gelijk weer 2 wassen draaien en die zijn met het weer van vandaag zo droog want er is alleen maar zon. Wij gaan dan ook onder een boom zitten waar we nog een beetje wind vangen en dat is goed uit te houden. Er komen nog een paar Hollanders bij ons liggen en die gaan morgen gelijk met ons op zodat ze met ons de sluis in kunnen.

Zaterdag 6 juli 2013

onderweg naar Decize

Om 08.30 uur varen. Het is weer een prachtige dag en we staan dan ook weer buiten te sturen. We hebben maar 2 sluizen vadaag en 14 km. te varen want we gaan naar Decize waar we vlakbij een Intermarché liggen zodat we weer flessen kunnen halen. Om 11.00 uur zijn we bij Decize waar de kade vol ligt maar we kunnen nog wel tegen de damwand liggen. Als Piet en Reina er ook zijn gaan Reina en ik gelijk naar de supermarkt lopen en halen we onze boodschappen al moet Reina nog wel een keer terug voor nog een paar flessen. We eten eerst een boterham en dan gaan Ger, Piet en Reina nog even naar de supermarkt, Ger om naar slippers te kijken, Piet voor motorolie en Reina voor haar limonade. Als ze weer terug zijn (de slippers paste Ger niet) heeft Ger in de supermarkt een parasol gezien die misschien wel wat is voor bij ons op het achterdek zodat als Ger buiten staat te sturen hij niet heel de tijd in de volle zon staat. We gaan dus samen even kijken en ik vind het ook wel wat en dus willen we hem kopen maar natuurlijk is er bij de verpakte parasol geen bordeaux meer en dus gaan we vragen of we die mogen hebben die in de etalage staat en dat mag. Ik koop er ook gelijk een voet bij, die later niet blijkt te passen en als we weer bij de boot zijn gaat gelijk de zaag in de stok van de parasol om hem lager te maken en wordt er vanalles verzonnen om hem makkelijk te kunnen laten wegdraaien mochten we te hoog zijn voor de bruggetjes. Als dit allemaal gebeurt is gaan we eerst met z’n allen zwemmen want daar is het wel weer voor. De parasol staat nu op de kant en Ger geniet van zijn schaduw. Ger heeft ook nog gebeld naar die man waar hij onderdelen heeft besteld voor zijn waterpomp maar ze zijn nog niet binnen en omdat dat onze volgende stop is blijzen we hier nog maar een dag liggen.

Zondag 7 juli 2013

wandelen naar decize
Decize
Weer zo’n mooie hete dag. Ik gan vandaag eerst probren om de voet van de parasol terug te brengen en dan gaan we met z’n alle het stadje bekijken. De voet kan ik terug brengen  maar moet wel iets voor dat geld kopem en dat wordt dus ham want dat is het nieuwe eten van Bram tegenwoordig. Het blijkt dus dat Reina toch niet mee gaat het stadje in en dus gaan Piet, Ger, ik en vira. Ik de haven liggen niet erg veel boten en we zien dat er op de Loire ook nog een goede plek is om te liggen. We lopen het stadje door en maken een paar foto’s en bekijken nog even de kerk en gaan dan weer terug. Na een klein uurtje zijn we weer terug bij de boten. We drinken nog een bakkie en de rest vn de dag brengen we door met zwemmen zonnen en in de schaduw zitten. Het is Heet, Heet en nog eens Heet.

Maandag 8 juli 2013
We worden nu roodkapje genoemd met onze parasol

Oude Franse glorie

Ger gaat nog even bij het VNF kantoor dat hier valkbij zit vragen of ze vlaggentjes hebben maar hij komt weer terug met alleen maar grootere vlaggen de kleintje hebben ze weer niet.  Piet gaat  vandaag als eerste varen en krijgt een andere Hollander bij zich in de sluis en wij gaan daarna en hebben de zelfde mensen bij ons in de slius als eergisteren. We staan nu buiten te sturen onder onze nieuwe parasol en dat bevalt ons wel. De eerste sluismeester is heel, heel  langzaam en het duurt dan ook heel lang eerdat we er doorheen zijn. We varen vandaag naar de scheepsmontuer die de spullen voor onze waterpomp zou bestellen maar die zijn nog steeds niet binnen maar als het goed is kunnen we daar goed liggen volgens hem. Als we net voor de laatste sluis moeten wachten omdat het lunchpauze is horen we van Piet dat we daar toch moeten betalen en het ons 10,- per nacht gaat kosten. Ger loopt er even heen en we besluiten om dan toch maar door te varen naar Beaulon want voor ons nog 4 sluizen en 14 km betekend.Onderweg krijgen we een flinke wind en daar kan de parasol niet tegen en dus moeten we hem laten zakken en hebben we een gebroken latje maar dat kan nog wel gemaakt worden. De Hollanders die bij ons in de sluis liggen blijven wel hier liggen. Om 16.15 uur zijn we in Beaulon en kunnen we nog tegen de kade liggen. Ik ga eerst met Vira lopen want die wil wel eens even der behoefte doen en lekker in het water. Wat er nog rest van de middag kunnen we gelukkig doorbrengen in de schaduw van de bomen.

Disndag 9 juli 2013

Ligplaats bij Beualon
Het wordt vandaag weer een hete dag. Ger maakt de parasol en die hebben we ook hard nodig vandaag. Ik loop een paar keer met Vira en voor de rest is het zwemmen en lezen en niet te veel doen. Bram loopt nog een stukje mee als ik Vira uitlaat maar ligt al gauw met zijn tong uit zijn bek voor apengapen. We hebben nog steeds niets gehoord van de monteur en Ger gaat hem vanavond maar weer zelf bellen. Ik heb in de vroege morgen een salade gemaakt een een flinke pan kippensoep dus dat wordt voorlopig even makkelijk eten.

1. Oh oh wat een gedoe met dat internet zeg! Wel fijn dat het dan eindelijk werkt, maar dat heeft jullie wel heel veel energie gekost!
    Leuk dat aquaduct bij Guetin, vooral leuk omdat wij daar natuurlijk ook waren in het voorjaar. Dan is het allemaal wel heel erg herkenbaar! Bijna dezelfde foto's ook! Grappig hé? Nou heel veel plezier op jullie cruise door Frankrijk!

2. Hoi pa en Reina,
    Ik heb alle foto's bekeken en af en toe een verhaaltje tussendoor gelezen. Wat is het prachtig waar jullie zijn!!! Geniet van elke dag dat je daar bent! En niet te diep in het glaasje kijken ;)

Heel veel liefs Nathalie en kids