donderdag 9 september 2021

1ste week 2021/2022

Op vrijdag 3 september nemen we afscheid van Peter en Manja en verschillende buurtjes. Om 09.30 uur vertrekken we richting Kleve ook daar eerst nog wat boodschappen te halen en daarna door naar het plaatsje Rocroi meer over de grens in Frankrijk. Het rijd het eerste stuk en ik neem het daarna over want we vinden beide dat ik ook moet rijden in de camper. Als we om 15.45 uur op de camperplaats aankomen staan er al flink wat campers maar er is nog wel plek. Ik ga dan eerst met Chico lopen en daarna gaan we wachten op Marco en Monique die hier tegen 18.30 uur zouden kunnen zijn. Ze zijn er al eerder en we hebben mazzel want de plek naar ons is nog vrij. We drinken eerst wat en dan gaan Marco en ik de Chinees warm maken die ik bij me heb. Er staan een Nederlandse laat Marco en die komt er gezellig bij zitten en dus laten we hem maar mee eten met ons. Na de afwas nog een wandeling en als het te fris wordt om buiten te zitten gaan we op 21.45 uur naar binnen en niet veel later naar bed.
 het heerlijke plekje bij Rocroi.
N49.92429 E4.51631

Zaterdag 4 september 2021

We zijn al weer vroeg wakker en de buurjongen komt vragen of wij ook iets nodig hebben van de bakker maar voor vandaag hebben we nog brood bij ons dus niets nodig. Na een rondje met de honden en een bakkie gaan we om 09.15 uur rijden. We hebben een camperplaats uitgezocht net onder Montargis bij les Choux waar we aan het rand van het bos zouden kunnen staan dus dat is wel fijn voor de honden. Als we onderweg een le Clerc tegenkomen gaan we daar eerst tanken en halen Monique en ik nog even wat Franse kaasjes. Het is weer even wennen aan de kassa want ze hebben hier weer alle tijd voor de klanten. Ik zoek nog naar Sudoko boekjes voor Ger maar kan de goede niet vinden. Tegen één uur zoeken we een plekje om te eten en de honden te laten plassen. Daarna weer verder over veel D weggetjes en om 15.45 uur zijn we op de plaats van bestemming. Even denken we dit plekje tegen valt maar dan zien we dat we met de campers op het gras mogen staan en dat is een prachtig plekje. Monique en ik lopen met de honden het bos is en dat kan hier inderdaad prima. De rest van de middag zitten we heerlijk in de schaduw want het is best warm. Als avondeten staat er macaroni op het menu want ook daar was nog een restje van meegenomen. Als we om 20.15 uur aan de koffie zitten begint het af te koelen en is Chico eindelijk een beetje moe van het spelen.

Een heerlijk plekje bij Les Choux aan de rand van het bos.

Les Choux N47.79740 E2.67348

Zondag 5 september 2021

We staan op met een strak blauwe lucht. Na de koffie en een wandeling gaan we om 09.00 uur weer rijden. Het eerste stuk rijden we door een prachtig stukje natuur met bloeiende heide. We komen weer op de doorgaande weg en nemen even een afslag een dorpje in voor heerlijk vers stokbrood wat mij reuze mee valt want twee baguettes kosten maar 1,70 dus het is niet echt duurder geworden de afgelopen twee jaar. De tomtom wijst ons netjes weer het dorpje uit maar we komen niet meer op de doorgaande weg maar krijgen allerlei kleine D weggetjes dwars door de bossen echt een prachtige route, leven de tomtom. Als we na anderhalf uur weer op de grootte weg komen nemen we om 12.00 uur een parkeerplaats om te lunchen wat weer heerlijk is met het verse stokbrood. Daarna rijden we verder en neem ik er het stuur over van Ger. Ik zit nog even te klooien met de cruisecontrol maar die krijg ik gelukkig ook onder controle. Net voorbij Limoges gaan we van de grootte weg af en rijden we weer over smalle wegen en door dorpjes dus kan ik ook daar gelijk aan wennen. We hebben een plekje uitgezocht bij een meertje wat vroeger een camping is geweest. Het is er flink druk want er is een soort dorpsfeest aan de gang. We kunnen gelukkig nog wel een plekje vinden om lekker te staan. De stoelen worden neergezet en Monique heeft nog lekkere ijsjes bij zich en die smaken prima. We lopen daarna naar het meertje om de honden te laten zwemmen en daar zijn ze maar wat blij mee. Er is hier nog een toilet gebouw met douches met warm water maar of we daar gebruik van gaan maken weten we nog niet. Er zijn hier ook nog stroompalen die werken maar nadat we vandaag weer 300 km hebben gereden hebben we geen stroom nodig.
.                       de Loire
            Lijkt net echt maar het is een.                                      muurschildering
mooie smalle weggetjes dankzij de tomtom
 feest op de camperplaats
We hebben het maar weer goed zo.

St. Laurent-sur-Gorre N45.76532 E0.95650

Maandag 6 september 2021

Als we opstaan is het nog aan de frisse kant en moeten we een vest aan maar dat veranderd snel en wordt het een hete dag. Als we na de koffie gaan rijden zien we dat Marco zijn dakluiken nog heeft open staan en dus toeteren we flink en gelukkig hebben ze het na een poosje in de gaten dat wij dat zijn. We gaan weer verder en stoppen nog even voor brood en melk en ook om te tanken maar dat is nog een hele onderneming want het is er zo smal dat we moeite hebben om de slang in de tank te krijgen. Als alles weer gedaan is gaan we weer verder en om 12.00 uur stoppen we om te lunchen en zijn heel blij met een plekje in de schaduw. We kijken uit op de zonnebloem velden maar jammer genoeg zijn deze al allemaal uitgebloeid. Als de buikjes weer vol zitten vertrekken we weer en om 15.00 uur zijn we bij de camperplaats in Preignan. De campers staan in de volle zon maar voor ons is er gelukkig een plekje onder de boom in de schaduw. We willen wel een stukje gaan wandelen maar daarvoor is het te heet. We vinden het ook te heet om binnen eten klaar te maken dus houden we het bij een heerlijk stukje slagroomtaart die Monique u de vriezer heeft Mmie genomen, niet gezond maar wel lekker. Als de zon bijna onder gaat gaan we toch nog een wandelen maken naar een meertje in de buurt zodat de honden nog even kunnen afkoelen. Voor morgen hebben we een plekje uitgezocht bij een watertje en zitten we in Spanje.
 lunchen in de schaduw bij de uitgebloeide zonnebloem velden.
 camperplaats bij Preignan
 de honden mogen nog even lekker zwemmen in het meertje nabij.

Preignan Mp3.71247 E0.63384

Dinsdag 7 september 2021

Het is gelukkig een stuk koeler in de ochtend. Om 09.00 uur rijden we weer. De zon laat zich vandaag niet veel zien maar de temperatuur is nog steeds hoog. We stoppen nog even voor wat boodschappen en net voordat we de bergen in gaan stoppen we nog voor de lunch en dan op naar de Somporttunnel. Aan de grens van spanje denken we dat we dan toch eindelijk iets van papieren moeten laten zien maar nee we mogen ook hier gewoon doorrijden. Dachten we nof dat de zon aan de andere kant van de tunnel zou schijnen maar dat is niet het geval. Het verschil in natuur is wel groot, was de Franse kant nog mooi groen en fris, hier is alles dor en droog maar heeft ook zijn charme. We hebben een plekje uitgezocht aan een rivier en daar blijkt een prima plekje. De honden kunnen heerlijk zwemmen en wij lekker lopen door de droge bedding van een uitloper van het stuwmeer waar soms het water zeker twee meter hoger kan staan en heel veel drijf hout ligt tussen de bomen. Voor het avondeten maken we een heerlijke Hollandse pot, andijviestampot. 'S avonds nog een spelletje rummiecub en om 22.30 uur naar bed.
 mooie pandjes onderweg
 de Pyreneeën
 echte Spaanse dorpjes op een heuvel
 even over een paar hobbels maar dan heb                         je ook wat
              heel veel drijfhout

W42.611949 E1.030477

Woensdag 8 september 2021

We zien de zon opkomen en maken tijdens de koffie weer de trip klaar voor vandaag. We rijden vandaag eerst naar Olite waar we een prachtig kasteel bekijken. Het is een kasteel met heel veel trappen en dat merk je wel in je kuiten. Als we ieder torentje hebben bekeken gaat Marco even Ger halen zodat we met elkaar nog even een bakkie kunnen doen op een terras. Het worden 3 cortado's (kleine koffie met melk) en een espresso. In het winkeltje tegenover het terras koopt Monique nog een prachtige leren tas en terug naar de campers halen we nog even brood. De temperatuur is weer flink opgelopen en we zijn blij met de airco's in de campers. Als we op de camperplaats bij Arguedas zijn is er nog genoeg plek om naast elkaar te staan. We draaien de luifels uit voor een beetje schaduw maar nog is het bloedheet. We eten eerst een daarna gaan we nog in de schaduw van een boom zitten en dat is beter. De rest van de dag doen we niet veel en pas tegen de avond gaan we de grotwoningen bekijken die hier gelijk achter de camperplaats zijn. Eten doen we pas om 20.30 uur. Gelukkig is het gaan waaien en met alles open in de camper valt het slapen nog mee.
.    .Het kasteel bij Jou te met heel veel                                    torentjes
 even gezellig koffie drinken op een terras

.         camperplaats bij Arguedas
.      Een grotwoning aan de binnenkant
Arguedas N42.173503 W1.591423

Donderdag 9 september 2021

Vandaag staat het nationaal park Bardenas op de kaart. We rijden eerst naar het informatiecentrum om een kaartje van het park te halen zodat we weten hoe we moeten rijden. De entree is gratis en je kan met jecamper en route strijden van 34 km over onverharde wegen waar je echt niet harder kan rijden dan 30 km. Het blijft een mooie en aparte omgeving om doorheen te rijden en gelukkig vinden Marco en Monique dit ook. Als we weer bij het beginpunt zijn rijden we door naar onze overnachtingsplaats bij het stadje Najera. We wilde hier ook uit eten gaan maar kunnen niet echt een gezellig restaurantje vinden. We zijn ook nog even over de markt gelopen die al aan het afbreken was maar wat ik nog een bloesje en schoenen koop voor het totale bedrag van13,=. We halen dan nog maar even stokbrood en eten er heerlijk van bij de campers. Bij ons wil de koelkast het niet goed doen en Ger isal dagen bezig om het op te lossen maar dat wil nog niet erg lukken. We bellen met zie zo maar daar kunnen ze ons ook niet echt helpen. We maken nog een wandeling met de honden. Vandaag is het maar raar weer want het is best warm maar weinig zon en af een toe een beetje regen.
           nationaal park Badenas
.            Camperplaats bij Najera

Najera N42.4117 W2.73205

1. Had je toch te weinig kleding meegenomen?

2. Dat ziet er allemaal weer prachtig uit. Lekker hoor, ik geniet zo net jullie mee!

3. Echt weer genieten. Wij hebben in de vorige camper ook wel eens problemen gehad met de koelkast met hoge buitentemperatuur. Echt balen dus.
    Zeker nu ze van die warme dagen verwachten.