vrijdag 18 maart 2022

Portugal week 3 / 2022

Vrijdag 11 maart 2022

Vandaag is het weer heel anders dan gisteren want het regent. Manja een ik laten 's morgens de honden uit en er zit hier een hond in een hok die we steeds brokken en water geven en ons al herkend en dus niet meer blaft als wij eraan komen. Het is echt een lieverd die onze brokken heel lekker vindt. De rest van de ochtend blijft het ook af en aan regenen. Ik lees mijn boek uit en als het in de middag droger wordt gaan Manja en ik weer met de honden lopen. We ontdekken een nieuw pad met een mooi uitzicht op een andere brug. We zijn vergeten brokken mee te nemen en nu kijkt de hond héél zielig naar ons. We gaan weer terug naar de campers en halen ons fototoestel en brokken en gaan nu zonder honden weer naar het uitzicht om foto's te maken maar eerst krijgt de hond zijn eten. We lopen nadat we foto's hebben gemaakt door naar het kasteel maar dat is niet veel en voor de kerk moeten we betalen en we hebben beide geen geld bij ons. Als we weer in het centrum zijn kijken we even wat de pizza's kosten en dat valt reuze mee. Als we weer terug zijn en we vertellen dat we de laatste dag hier pizza's gaan eten vind Peter het eigenlijk wel een goed idee om dat gelijk maar te doen. Nu is het restaurant bovenop de berg en dat ziet Ger niet zitten en dus kunnen Manja en ik weer weet ik hoeveel trappen op om de pizza's te gaan halen. Als we boven zijn hebben we het voor vandaag wel gehad met dat klimmen. Als de pizza's klaar zijn nemen we de trappen weer naar beneden en eten we bij ons in de camper en is de zon ondertussen gaan schijnen. 's Avonds wordt er nog een spelletje gedaan en om 20.40 uur zeggen we elkaar weer gedag.
deze hond krijgt twee keer per dag brokken van ons
        steile weggetjes naar het dorp
en ook in het dorp is het nog flink klimmen
de Bougainville staat prachtig in bloei
           wachten op de pizza's
Giel en Chico zijn beide weer een beetje moe.

Zaterdag 12 maart 2022

Ik haal nog even wat boodschappen in het dorp en loop dus weer de enorme hoeveelheid trappen op en af. Het is vandaag best lekker weer en dus kunnen we buiten zitten. Ik maak in de middag nog even sausijse broodjes warm en die smaken best goed, jammer dat ik er niet meer heb meegenomen uit Nederland. Later gaan Peter, Manja en ik nog een wandeling maken naar de brug maar alle paden die we nemen lopen dood. Als we weer terug zijn nemen we een bakkie thee en kunnen we nog lekker buiten zitten al is de lucht wel weer helemaal bewolkt.

Wandelen op doodlopende paden
Zondag 23 maart 2022

Weer gaan vandaag weer verder. We rijden naar een camperplaats waar we de wc kunnen legen en dat is 32 km verderop in het binnenland. Daar aangekomen in het een kale vlakte met best nog aardig wat campers en heel veel zwerfhonden. We leggen onze wc maar zijn het er allemaal over eens dat dit geen plek is om te blijven staan. We rijden verder naar Santa Luzia waar mijn zus pas heeft gestaan maar ook daar worden we niet bij van. Weer besluiten dan om de 56 km voor lief te nemen en naar een camperplaats bij Quatriera te gaan waar we van weten dat dat een prima plek is. Als we daar aankomen moeten we een stuk onverharde weg nemen en deze is er in de afgelopen twee jaar niet op vooruit gegaan. Nu staan alle lukken ook nog vol met regenwater en kunnen we dus niet zitten hoe diep ze zijn. Na flink door elkaar geschud te zijn komen we op plaats van bestemming en verbaasd het ons hier weinig campers hier staan omdat mijn zus hier pad ook nog was een toen stond het stampend vol. We zoeken even een goed plekje uit om te staan en daarna worden de honden uitgelaten en boven weer ons verbazen over hoe mooi het hier toch is. Het is voor Ger en mij al zeker de vijfde keer dat er hier staan maar deze kust verveeld nooit. We kunnen nog lekker buiten zitten dus dat is weer genieten en zeker als de twee gasten die hier dus al vier jaar komen met zelfgemaakte gebakjes langskomen en we ieder een lekker stuk uitzoeken.

Quatriera N37.079498 W8.14218
Hier is de rivier niet rood maar groen.
hier heeft iemand zich goed kunnen uitleven.
en deze geschilderde bijeenkomsten maken je dorp en stuk leuker.
En dan de bijna lege camperplaats die er twee weken geleden nog zo uitzag
altijd toch weer een spectaculair gezicht deze kust.

Maandag 14 maart 2022

Het weer is nog steeds niet lekker en het blijft hier nog zeker een paar dagen regenen. We gaan vandaag met Peter en Manja hun camper naar de stad om te wassen. Weer hobbelen de slechte toegangsweg af. We kunnen vlakbij de wasserette goed parkeren. De honden blijven in de camper en wij doen de was is de machines. Als die draaien van we even vlakbij een bakkie doen. Na een halfuur is de was gewassen en gaat hij in de droger. Nu is het tijd voor een tweede bakkie en nemen we het cafeetje ernaast en dat is een stuk gezelliger. We nemen er nog wat lekkers bij en na weer een halfuur is de was droog en kunnen we gaan opvouwen. We zoeken nog even een Vodafone winkel zodat Manja een kaartje kan kopen voor internet en dat valt nog reuze mee, 30,- voor 30 dagen en dan onbeperkt internet. Het heeft bijna de hele ochtend geregend maar de lucht ziet er wel iets beter uit. Peter en Manja moeten weer terug naar de stad want het internet wil niet werken. Als hun weer terug zijn en alles werkt kunnen we lekker buiten in de zon zitten.
even kijken hoe de machines werken
tijd voor een tweede bakkie met wat lekkers.
's middags nog genieten van de zon

Dinsdag 15 maart 2022

Het heeft vannacht weer flink geregend en het ziet er voor vandaag ook niet echt hoopvol uit. De honden worden er uitgelaten en het voordeel van regen is dat de kleuren van de duinen nog intenser zijn. Het is echt een dag van binnen zitten en er twijfelen of we toch niet terug moeten gaan naar Spanje maar van mijn zus horen we dat het daar de komende 4 dagen ook gaat regenen en dat er nu een hele harde wind staat. Voor de lunch maak ik tosti's en dat smaakt wel met dit weer. De rest van de dag wordt doorgebracht met een boek.
nog maar even een paar foto's van de mooie kust
Die twee kunnen het prima hebben

Woensdag 16 maart 2022

Na nog een ochtend wandeling gaan we verder. We willen bij Ferragudo kijken of er daar weer kunnen staan maar eerst stoppen weer bij de Lidl voor boodschappen. Aangekomen bij de camperplaats zien we al snel dat dat het niet gaat worden, waar eerst tientallen campers stonden is het nu helemaal leeg en staan er verbodsborden. We gaan dan kijken net voorbij Portimao maar die wordt afgekeurd en dus weten we hier vlakbij nog een andere plek waar we al eerder hebben gestaan en zowaar staan daar nog geen borden verboden voor campers en dus staan we al snel. De kust is hier echt fenomenaal en dus lopen Manja en ik al snel even naar het strand.  Nu heeft heel Europa laat van Sahara zand en dat geeft wel mooie foto's.

Portimao N37.120499 W8.56434

laatste foto van de kust bij Quatriera
Nieuwe plek bij Portimao met safari zand
de kust is hier echt prachtig.

Donderdag 17 maart 2022

We lopen 's morgens nog even langs de prachtige kust en nemen natuurlijk veel te veel foto's zodat het moeilijk kiezen wordt. Als we terug zijn besluiten we om naar Alvor te rijden omdat het daar iets gezelliger is voor de mannen. De mannen en honden gaan met de campers 5 km rijden en Manja en ik besluiten om te gaan wandelen. We nemen de route langs de kust maar komen na veel klim en klauter werk op een punt waar we niet verder kunnen en dus weer een stuk terug moeten. We doen er veel langer over dan gedacht en de mannen en honden zitten dan ook vol ongeduld op ons te wachten. Het blijkt dat de vrije camperplaatsen en de betaalde camperplaats beide afgesloten zijn en dus besluiten om maar weer terug te gaan vanwaar we vertrokken. Gelukkig kunnen we er nog prima staan en genieten we nog even van het weer voordat we naar binnen gaan omdat de wind te fris wordt. Later krijgen we nog een mooie zonsondergang.
het is hier toch zo prachtig om te lopen
weer moeten flink klimmen en dalen om tot de ontdekking te komen dat we niet verder kunnen.
Zo staan mijn bloemen veilig als we rijden
ze hebben hier nieuwe borden bij het strand staan om te waarschuwen voor hoge golven.
'a  vondst gaat de zon met mooi licht onder.

1. Respect voor al het klimmen en klauteren en ik snap dat Gert het klimmen niet ziet zitten.

En wat een leuke foto's van de honden.

Groetjes uit Zaragoza, ArLi

2. Hé hé eindelijk mijn kuiten weer als van ouds na als dat geklauterd. Maar wat hebben we veel gezien had het voor geen goud willen missen, maar doe het ook niet over.

3. Wat is het toch mooi daar! Wat lief zeg die twee honden zo. Die hebben elkaar echt wel gevonden. Lekker blijven genieten hoor, zelfs met het mindere weer wat er aan komt!