vrijdag 15 april 2022

Frankrijk week 7 / 2022

Vrijdag 8 april 2022

We staan op met bewolking maar al snel komt de zon er ook bij. We maken nog een kleine wandeling en gaan dan vertrekken naar het plaatsje Mormoiron (N44.062887 5.184397) waar een mooie camperplaats is. We zetten de campers neer en nemen koffie met een koek.
we rijden weer terug over de smalle weggetjes.
mooie uitzichten met een mooie lucht.
ook hier zijn de wegen niet al te breed

deze camperplaats verlaten we weer na de koffie.

Ik heb onderweg gezien dat we ergens anders moeten zijn voor het begin van een wandeling door een kloof "de la Nesque'. We willen graag deze wandeling lopen en dus wordt er besloten om toch nog 25 km verder te rijden en daar op een camperplaats te gaan staan. Op de foto's ziet deze er ook prima uit en dus wordt alles weer ingepakt en gaan we weer rijden. We moeten een lange klim maken en Peter zijn camper heeft het er moeilijk mee maar eenmaal boven gaat het weer goed.
Mooie route om te rijden in de bergen
we rijden langs de lavendel die jammer genoeg nog niet in bloei staat.
we hebben het weer helemaal voor elkaar en staan prima.
We komen op de camperplaats en het is even kijken waar we het beste staan maar dan hebben we weer een prima plek en ook de honden kunnen hier weer goed uit de voeten. Het is trouwens heerlijk weer geworden en de korte broeken zijn alweer aangetrokken. Het was een mooie route en ook het plekje is prima. Weer worden broodjes gebakken en heerlijk gegeten. De mannen gaan even kijken waar de wandelroute begint zodat we deze morgen kunnen gaan lopen.

Monieux N44.05773 E5.35741

Vandaag wordt Arie 70 jaar en daar moeten we hen natuurlijk mee feliciteren met een belletje. Na de koffie worden de wandelschoenen aan getrokken en gaan Marco, Monique, Manja en ik op pad. We beginnen gelijk al in de kloof maar al snel gaat het pad gestaag omhoog en is het zelfs een beetje saai. Als we bijna boven zijn wordt het uitzicht heel wat mooier en genieten we met volle teugen. Het pad is ook veranderd in een soort geitenpad met heel veel klimmen over rotsen en ook het afdalen gaat met flinke afstappen.
Begin van de wandeling waar ik al gelijk plat op mijn plaat ging. Gelukkig niets aan de hand
prachtige uitzichten op de kloof
Doedel kijkt of zijn baasjes wel goed boven komen.

Even later komen we onder in de kloof waar we over het water naar de overkant moeten komen en later staan we bij een kapel dat gebouwd is onder een overhangende rost.
Mooi zicht op de kloof " de la Nesque"

Capelle Saint Michel

Na het dalen komt natuurlijk ook weer de enorme klim naar boven en deze is echt niet makkelijk, soms is het raden of we wel goed lopen want je klimt hier meer de berg op dan dat het een pad is.
Monique heeft flink last van haar knieën en dus is het voor haar helemaal een prestatie.
En ook Manja die toch bijna 70 is draait hier haar hand niet voor om.
als je heel goed kijkt zie je de campers staan.
nu is het bijna alleen nog maar afdalen.

Als we weer terug zijn bij de campers hebben we 12 km gelopen en zijn we 4.15 uur weg geweest. We ploffen gelijk op een stoel en doen de rest van de dag ook echt niet veel meer. Ger en Peter hebben het vandaag koud gehad omdat er hier en koude wind staat. Tegen de avond wordt de wind gelukkig minder en is het nog even genieten. Morgen vertrekken we weer en gaan we naar de Ardèche.

Zondag 10 april 2022

Het weer is vandaag een stuk beter want de wind is weg. We lopen nog een klein stukje met de honden en rijden daarna eerst naar een LPG station. Onderweg gaan we eerst nog even boodschappen halen en tanken we gelijk Diesel want die is hier in verhouding goedkoop namelijk 1,80 per liter.
we rijden door mooie straatjes en stadjes

we rijden ook nog een stuk langs de Rhone

Bij de volgende stop waar we LPG kunnen tanken staan we te klooien en dan blijkt dat de pomp buiten werking is. Er wordt een volgende pomp uitgezocht maar ook daar geen gas. Nu geven we het maar op voor vandaag. Nu eerst naar een plek om water te tanken en de wc te lozen. Onze TomTom stuurt ons weer door veel te smalle wegen van maar 2,70 breed en dan ook nog met een haakse bocht er in.
de wegen zijn er niet al te breed

Onze volgers verklaren ons voor gek maar kunnen niets anders doen dan volgen. Uit eindelijk komen we op de goede plek en dan is het nog 22 km naar Aigueze waar we vlakbij het middeleeuwse stadje staan en de Ardèche. We rijden eerst nog een flink stuk langs de Rhone wat erg mooi is en dan als we bij de camperplaats aankomen weten we niet wat we zien, het is er ongekend druk. Het is nog flink zoeken om een plekje te vinden waar we een beetje bij elkaar staan maar dat lukt gelukkig wel. We gaan eerst de honden uitlaten en daarna lopen we naar het dorpje wat iedere keer weer mooi is om te bekijken. Op de terugweg nemen we nog een ijsje en dan weer terug naar de campers waar we nog even heerlijk genieten van de zon.
we hebben nog een plekje kunnen vinden waar we bij elkaar kunnen staan.
de blauwe regen staat prachtig in bloei

Aigueze N44.05773 E5.35731

Maandag 11 april 2022

Vandaag is het weer heel ander weer en zien we geen zon. Het was de bedoeling om te gaan barbecueën maar dat houden we maar voor een andere keer. Er wordt weer een flink stuk gelopen met de honden maar als we al gelijk weer moeten klimmen en klauteren houdt Monique het al snel voor gezien en gaat terug. Marco, Manja en ik gaan door maar keren na een flink stuk gelopen te hebben ook weer om.
          wandelen langs de Ardèche
met op de terugweg en mooi uitzicht op het dorpje

De rest van de dag brengen we gedeeltelijk binnen door omdat het zonder de zon best koud is. We eten een beetje bijtijds. Er is terwijl wij aan het wandelen waren en bord opgehangen dat je nu 5,= per dag moet betalen en dus gaan we morgen hier weer vertrekken.

Dinsdag 12 april 2022

Als we opstaan wil het zonnetje doorkomen maar dat lukt hem vandaag toch weer niet. We nemen vandaag de Georges de Ardèche en dat is weer heel mooi rijden. We moeten eerst over een smalle brug waar we de spiegels voor moeten inklappen want anders past het niet.
soms lukt het wel om van een uitzichtpunt te genieten

Het is wel jammer dat bij de Georges de Ardèche de meeste uitzichtpunten niet geschikt zijn om met drie campers te parkeren. Onderweg staan er flink wat geiten langs de weg wat weer leuk is om te zien.
Bij de Pont d'Arc stoppen we om foto's te maken van de natuurlijke brug.
even Marco en Monique op de foto gezet

We drinken daar gelijk een bakkie en gaan dan weer verder.
Onderweg zien we nog veel dingen waarvan ik kan genieten.
De eerste camperplaats keuren we af maar het stadje Alba la Romain zag er wel erg mooi uit omdat de volgende camperplaats maar 6,5 km verderop is gaan we daar ook kijken en daar blijven we staan. Als we de honden uitlaten lopen we door het dorpje Aubignas wat ook een geweldig dorpje is. We hebben hier een prachtig uitzicht en daar genieten we de rest van de middag dan ook van. 's Avonds wordt er weer lekker gegeten en na de koffie weer snel naar binnen want het koelt weer hard af maar het is dan ook al 20.00 uur.
een mooie plek bij een mooi dorpje

Aubignas N44.587003 E4.6318

Woensdag 14 april 2022

Nadat we nog een keer door het dorpje zijn gelopen vertrekken we weer.
dit dorpje is te mooi voor woorden

In Montelimar tanken we eerst even gas want één tank was gisteren leeg bij ons. De rest heeft ook bijna lege tanks dus dat komt goed uit. Het is ook nog eens goedkoop hier dus mooi meegenomen. Na het tanken rijden we weer een stuk langs de Rhone en dan gaan we de heuvels weer in. Na een mooie route door de heuvels komen er bij het plaatsje Lamastre waar een hele grootte parkeerplaats is waar ook campers mogen staan. We zetten de campers op het gras vlakbij het riviertje. Eerst even een bakkie en dan lopen we het stadje in een halen we stokbrood. Na de lunch wordt er heerlijk van het zonnetje genoten.
.                 Brug over de Rhone
de brem staat volop in bloei en kleurt de bermen geel
nog even een kleine col voordat weer bij Lamastre komen
waar we een prima plek hebben om te staan.
deze oude trein staat hier te vervallen

Lamastre N44.987701 E4.57917

Donderdag 15 april 2022

We staan op met een stralend zonnetje. Ik doe nog een klein wasje en daarna een wandelingetje met de honden en dan heerlijk genieten van een dagje rust en zon. Na de koffie lopen we nog even naar de supermarkt waar we spullen halen voor de BBQ vanavond. Marco en Monique halen ook nog heerlijk gebak voor bij de koffie. De mannen hebben vanmorgen een oud treinstation ontdekt waar nog oude stoomtreinen vertrekken voor een toeristische route. In de middag lopen wij vrouwen er ook nog even heen alleen is de stoomtrein dan vertrokken. Maar het is wel leuk om al die oude treinstellen te zien die ze aan het restaureren zijn.
hier konden ze de treinen omdraaien en op de achtergrond staat het watervat voor de stoomtreinen.
hier moet nog wel wat een gebeuren
maar deze is al prachtig opgeknapt
De rest van de middag is het genieten van de rust en het kijken naar de mannen die hier jeu de boules aan het spelen zijn. De honden genieten ook van een dag rust.
wat hebben we het toch slecht hier.
Manja heeft al lange tijd last van haar nek maar de laatste dagen wordt het steeds erger. Vandaag is het zelfs zo erg dat ze in de middag naar bed gaat en niet mee doet met de barbecue. Met de koffie komt ze weer even kijken maar goed gaat het niet, dit is natuurlijk erg vervelend voor haar.

1. Prachtige plekjes weer inderdaad en beterschap voor Manja😘

2. Genieten 😆. Dank je voor je verhalen.

3. weer veel mooie foto`s en een mooie route ik heb steeds de google maps er bij zo kan ik je ook een beetje volgen .