vrijdag 5 augustus 2022

Scandinavië 2022 week 6

Zaterdag 30 juli 2022

Gisterenavond kregen we nog bezoek van vier jonge koeien. We boven vandaag dus lekker staan. Het weer is prima al zijn er nog wel wolken aan de lucht is het toch lekker genoeg om in onze korte broek buiten te zitten. Ik ga nog een wandeling maken met Chico maar kan geen geschikt pad vinden, overal kom ik bij huizen terecht. We genieten van een heerlijke dag niets doen.
nog een paar nieuwsgierige koeien op bezoek.
bij dit huisje groeien de bomen op het dak.
op de hogere heuvels ligt nog sneeuw.
een heerlijke dag genieten met niets doen

Zondag 31 juli 2022

Het is vandaag weer een grijze dag. We gaan een flink stuk rijden en de eerste 20 km is het als of we op een of andere safari zijn. De hele weg is het slalommen tussen de schapen door, staan er verschillende kuddes koeien op de weg en zien we een baby kraanvogel die ik nog maar net op de foto kan zetten. Deze route is wel weer heel erg mooi. We komen op een meer doorgaande route en ook hier is het fantastisch. Het is alleen erg jammer dat het zo grijs is want dan ziet alles er toch een beetje treurig uit. Onderweg doen we nog even een sanistation aan zodat we er weer een paar dagen tegen kunnen. Ik had een camperplaats uitgezocht bij Innerdalen maar dat was niets om te blijven staan. Er beginnen daar wel allerlei wandelingen maar het was er al zo druk dat dat met Chico toch niets ging worden want dan was het alleen maar aan de lijn lopen. De parkeerplaats koste ook nog eens 7,50 en was eigenlijk verschrikkelijk dus gaan we daar weer weg en rijden 10 terug naar de doorgaande weg. Ik zoek een andere plek op en dat is 40 km verderop. Het is een parkeerplaats bij een langlauf gebied en daar kunnen we prima staan en ik kan ik ook nog eens heerlijk wandelen met Chico. Tegen het einde van de dag komt het zonnetje en klein beetje door.
Ze zijn echt niet van plan om op te staan, en doen dat ook gewoon niet.
deze zijn zo aardig om aan de kant te gaan
langs de weg verschillende watervallen
nog net een jonge kraanvogel op de foto
De lucht is grijs
maar het water heeft weer die prachtige kleur groen dit je alleen in Noorwegen ziet
Het water valt weer overal van de bergen
waardoor de rivier steeds harder gaat stromen
we zijn weer bij de fjorden met niet al te veel uitzicht met dit weer
dit wordt onze plek voor vandaag

Tingvoll N62.918825 E8.186711

Maandag 1 augustus 2022

Het heeft vannacht flink geregend en als ik met Chico ga lopen spettert het gelukkig alleen nog maar een beetje. We gaan vandaag de Atlantische route rijden. Hebben deze al eerder gedaan maar het is daar zo mooi dat het totaal geen straf is om deze tocht nogmaals te rijden. Als we gaan rijden zien we een klein stukje blauw in de lucht en we hopen dat dat meer gaat worden. Rijden via verschillende tunnels naar Kristiansund waar we nog even tanken en boodschappen doen. De lucht is idd aardig open getrokken alleen als we juist op het mooiste stuk rijden begint het even te spetteren.  We gaan op dezelfde parkeerplaats staan waar we drie jaar geleden ook hebben gestaan want daar sta je heerlijk beschut en je kan er prachtig langs de kust wandelen. We drinken eerst nog even koffie en dan ga ik met Chico lopen. Het blijft hier toch zo oogverblindend mooi daar krijg je nooit genoeg van. Na de wandeling eten we een boterham en dan is het zelfs zo lekker weer geworden dat we nog heerlijk buiten kunnen zitten. Tegen de avond staat de parkeerplaats vol met campers.
Er komt een beetje blauw in de lucht
een van de vele tunnels van 5 km en langer.
een nieuwe brug met de oude er nog naast
de kust is hier zo ontzettend mooi
zelfs Chico is er vrolijk van, oh nee dat is hij altijd
prima plek om te overnachten

Vevang N63.007801 E7.29664

Dinsdag 2 augustus 2022

We twijfelen nog of we zullen blijven staan maar omdat de lucht aan het betrekken is besluiten we om vandaag nog maar een stukje te gaan rijden. We rijden naar het plaatsje Bud wat een geweldig oud vissers dorpje is. Natuurlijk moet ik foto's maken. We willen bij Molde gaan kijken op een camperplaats boven op een heuvel waar je prachtig uitzicht hebt over de fjorden maar daar aangekomen staat alles vol en dus zoeken we naar een andere plek op. We kunnen vandaag geen geschikte plek vinden om te staan en dus rijden we veel meeer kilometers dan gepland. We nemen nog een veerpont waar de man die kwam afrekenen bijna geen internet bereik had om af te rekenen, ik zei nou dan maar gratis, maar het lukte hen toch om af te rekenen, jammer hoor. Nu was het maar 8,75 en scheelde het ons een flink stuk om rijden. Ondertussen is het gaan regenen en ziet het er niet uit dat het snel droog gaat worden. Uit eindelijk nemen we genoegen met een parkeerplaats langs de weg maar deze is een plek een flink eind van de weg en er is ook nog een wandelroute. Ik ga even met Chico lopen maar ver gaan we niet want het regent echt flink. Er is een prachtige avond wc met warm water en dus gaat Ger zich even scheren.
nog even wandelen met Chico en genieten
.                            Bud
met hele oude pakhuizen
rijden weer langs de prachtige kust alleen nu met minder zon
                     uitzicht bij Molde
                  En op Molde
de 5 km onverharde weg weer terug naar beneden
Drinken even koffie bij deze aparte brug
En nemen de veerpont.
nog even een paar foto's van onderweg

Langs de E39 N62.532902 E6.94996

Woensdag 3 augustus 2022

Het heeft vannacht weer geregend maar gelukkig als ik met Chico ga wandelen is het zo goed als droog. Als ik aan het wandelen ben krijg ik bericht van Debbie dat ze vandaag naar Ålesund rijden om met de kat naar de dierenarts te gaan want deze is nog steeds niet in orde. Ze vraagt of we daar zullen afspreken en dat we dan met hun mee terugrijden naar het eiland. Zodra ik dus terug ben van de wandeling pakken we in een rijden we de laatste 40 km naar Ålesund. Onderweg stoppen we nog even bij een kringloop maar daar zie ik niets bijzonders maar Ger ziet een decoupeerzaag van Bosch voor maar 14,- en die nemen we maar mee in de hoop dat hij goed werkt. Eenmaal in Ålesund is het weer even wennen aan de drukte maar de stad ziet er best aardig uit. Nu is het nog even zoeken naar een plekje om de camper te parkeren. Ondertussen belt Debbie dat hun bij een supermarkt staan maar wij hebben geen idee waar dit is en hun hebben geen idee waar wij uithangen. We zien een camperplaats en rijden daar naar toe en hun komen daar ook naar toe maar nu blijken er twee camperplaatsen te zijn en staan hun bij de andere. Even later hebben we elkaar dan toch gevonden en betalen we voor twee uur en gaan we de stad bekijken. Tijdens die twee uur hebben we nog regelmatig een plensbui maar als de twee uur voorbij zijn komt zowaar de zon tevoorschijn. We rijden dan eerst naar een heel groot winkelcentrum waar Debbie nog even wat bij een toko moet halen en dan rijden we naar Brattvik vanwaar de pont vertrekt naar hun eiland Harøy. Deze point is al twee jaar gratis omdat er een tunnel is gegraven die half augustus open zal gaan. Dan moet je daarvoor tol gaan betalen.  Wij vinden het allang fijn dat we niets hoeven te betalen want het is toch een overzicht van 40 minuten. Op het eiland aangekomen is het nog maar een klein stukje naar hun huis en dat ziet er heel mooi uit met een prachtige grote veranda rond in het huis. Onze camper kan op het terrein staan dus dat is fijn. We krijgen een rondleiding door het huis en dat blijkt best heel groot te zijn. Frank is nog volop met de verbouwing bezig maar wat hij heeft gemaakt ziet er prachtig uit. Het wordt een gezellige avond met een lekkere maaltijd van Debbie.
Wolken tussen de bergen
mooie waterval tijdens de wandeling
Ons plekje bij de parkeerplaats langs de E39
flinke passagiersschepen bij Ålesund.
Debbie heeft de dierenarts aan de lijn dat de kat een paar dagen moet blijven.
Dit zijn dus foto's van Ålesund
Deze zee anemonen  groeien aan de kade
Onderweg naar de pont
de pont naar het eiland
de overtocht naar het eiland
bij Debbie en Frank binnen
en dit is de buitenkant

Donderdag 4 augustus 2022

We staan op na een heerlijke rustige nacht en nadat we in de camper ontbeten hebben drinken we binnen nog een bakkie. Later gaan Frank, Debbie en ik nog met de auto naar een plek waar de honden los mogen lopen. In de middag gaan we een rondje eiland rijden en het is hier echt mooi. We stappen nog uit om een wandeling over het stukje strand wat het eiland rijk is te lopen en dan weer terug naar huis. Voor deze avond heeft Debbie lasagne gemaakt en ook deze is weer erg lekker. Eind een uur of 22.00 uur komt er nog een flinke kudde herten met jongen voorbij, echt geweldig om te zien. Ik heb vandaag alles gewassen en gedroogd in de droger en nu ligt alles weer schoon in de kast.
wandelen op het eiland
liggen ze niet lief zo met elkaar in de auto.
Wandeling over het strand
was natuurlijk weer bijna te laat met foto's maken.

Vrijdag 5 augustus 2022

Vandaag gaan Debbie en Frank de kat weer ophalen in Ålesund en vertrekken om 08.30 uur. Wij passen op Bert (de hond). Het weer is nog steeds zeer wisselvallig, zo hebben we dat het  plenst van de regen en zo schijnt het zonnetje. Ik ga om 12.00 uur nog even met de honden lopen en kan dat gelukkig met een zonnetje doen. Als Frank en Debbie om 13.15 uur terug zijn is de kat erg blij om weer thuis te zijn. Hij heeft dus een zwarte darm infectie. We eten eerst een boterham en daarna gaan we met z'n drieën en berg beklimmen die achter Frank en Debbie hun huis ligt, Ger blijft thuis. Het is een flinke klim over een zeer glibberig pad maar weer komen heelhuids boven waar we weer bijna van de berg af worden geblazen door de harde wind, we staan dan op 520 m hoogte. De afdaling gaat via een makkelijker pad. We hebben mazzel met het weer want de hele weg hebben we zon. Als we weer terug zijn gaan Debbie en ik aalbessen en frambozen plukken. We halen nog even wat boodschappen zodat er er kan van kunnen maken. De mannen maaien het gras, Frank met de trekker en Ger met de zitmaaier. Debbie heeft weer heerlijk gekookt en om 19.30 uur gaan we eten.
de honden kunnen het goed met elkaar vinden.
de berg achter Frank en Debbie der huis
een flinke klim omhoog
zicht op Frank en Debbie hun huis waar Frank altijd een hart maait in het gras
een beetje veel wind bovenop de berg
en dan een makkelijker pad naar beneden
Ger in zijn element.

1. mooie foto`s weer nu nog wat mooier weer

2. En zo zitten jullie ineens op een eiland. Wat jammer dat het weer niet zo goed is. Hier in Nederland is het alsmaar volop zomer. Dan heb je wel beter weer, maar niet zulk een prachtige natuur. Lekker genieten maar!