vrijdag 19 augustus 2022

Scandinavië 2022 week 8

Zaterdag 13 augustus 2022

Na nog een wandeling met Frank en Debbie en koffie met chocoladetaart van Debbie nemen we afscheid van elkaar. Het zal nu wel heel wat langer duren eer we elkaar weer gaan zien. Bert en Bruno krijgen een aai en dan rijden ze weg richting huis waar ze morgen weer zullen aankomen. Wij hebben een plekje 60 km verderop uitgezocht maar dat is het niet en dus nog een andere plek op gezocht en deze is geweldig. We staan zo aan de rivier en al staan er al wat campers er is toch nog plaats genoeg om een mooi plekje uit te zoeken. Chico en wij zijn weer bij dat hij gewoon los kan lopen en met de bal kan spelen. We is hier ook nog een heerlijk wandelpad door het bos al moet je dit wel heen en terug lopen maar dat is geen probleem. We genieten van het lekkere weer en roosteren 's avonds ons vlees weer op een hout vuurtje.
deze kwamen we bij onze ochtend wandeling tegen.
.                En deze onderweg
mooie plek langs een rivier waar ruimte genoeg is.
Wandelen in het bos.
Weer helemaal in mijn element met een vuurtje.

Jordet N61.377399 E12.214

Zondag 14 augustus 2022

Ook vandaag prachtig weer en dus blijven we hier staan. Ik maak nog een flinke wandeling met Chico en de rest van de dag alleen maar luieren.
Wij vermaken ons wel.

Jordet N61.377399 E12.214

Maandag 15 augustus 2022

Als we opstaan is het bewolkt. We vertrekken weer van deze mooie plek en gaan een andere opzoeken. Onderweg krijgen we nog een flinke bui maar als we verder richting Zweden komen gaat de lucht weer open trekken. De grens met Zweden stelt niets voor en we kunnen dan ook zo doorrijden. De eerste plaats die ik heb uitgezocht wordt alleen maar een koffie stop en dan op naar de volgende die maar 16 km verderop is. We slaan na 13 km af en komen op een onverharde weg. Na 1,5 km moeten we weer afslaan en wordt de weg nog iets minder maar de omgeving wel steeds mooier. Aan het einde van deze weg komen we bij een schuilhut en vuur plaats en een prachtig uitzicht over een meertje. Er staat nog niemand en dus nemen weer de plek met het mooiste uitzicht. Het weer is weer prachtig dus kunnen we weer volop genieten van deze natuur en hopen we nu we zo afgelegen staan een eland te zien maar dat gebeurd niet. Bereik met mijn telefoon is hier erg slecht dus wordt het geen blog bijwerken maar dat komt morgen wel. Tegen de avond komen er toch nog twee campers bij ons staan.
deze plek werd alleen maar een koffie stop.
De stille wegen in Zweden
en zo werd de weg steeds iets minder
maar het plekje prachtig
Met schuilhut en vuurplaats.
En een geweldig uitzicht.

Idre N61.84408 E12.57224

Maandag 16 augustus 2022

Het heeft vannacht flink geonweerd en geregend maar daar is 's ochtends niets meer van te merken. We rijden verder over de uitgestrekte en stille wegen van Zweden en komen weer rendieren tegen, dit blijft gewoon geweldig om te zien. We hebben een plekje uitgezocht bij een stuwmeer en dat staat het al aardig vol maar er is nog net één plekje vrij voor ons. Het is weer flink warm vandaag en als we hebben gegeten en nog lekker buiten zitten gaat de lucht betrekken en krijgen we nog even een onweersbui zodat we naar binnen moeten maar gelukkig is deze alweer snel voorbij en kunnen we weer naar buiten. Dit gebeurd nog een paar keer zo dat we maar binnen eten. We worden door twee Duitse stellen die hier staan nog uit genodigd om bij hun te komen zitten en dat is best gezellig. Om 20.30 uur is het zo afgekoeld dat ik naar binnen ga en de rest volgt al snel. We kunnen nog even tv kijken naar dan komt er opnieuw een onweersbui en hebben we geen signaal meer.
weer terug over het onverharde weggetje
en dan komen we weer rendieren tegen
de trein moet ook over deze brug.
op naar het stuwmeer
Waar we nog net een plekje kunnen vinden.
zo leuk dat de bordjes voor de sneeuwscooters over het meer gaan.

Sveg N62.03478 E14.286073

Woensdag 17 augustus 2022

Vandaag gaan we weer 100 km verder. Onderweg stoppen we even voor koffie en bij Ljusdal gaan we eerst naar een Lidl want die zijn hier weer. We zien dat veel boodschappen hier zelfs goedkoper zijn dan in Nederland. Daarna gaan we gas tanken, dat is weer even schrikken want voor 33 liter betalen we 47,- . We hadden in de stad een camperplek gezien maar besluiten om toch maar verderop te kijken omdat we dan meer in de natuur staan. We rijden al snel weer op een onverharde weg en deze wordt steeds slechter. Omdat ze voor vanmiddag nog steeds onweer opgeven ziet Ger het niet zo zitten hier en dus rijden weer terug naar de stad en gaan we daar staan. We eten eerst een daarna ga ik nog even bij een tweedehands winkel kijken maar zie niet iets van mijn gading. Weer terug bij de camper worden we door een andere Nederlander er op attent gemaakt dat er een plek vrij is bij de stroompaal waarvan er twee zijn op deze plek en dus verzetten we de camper en worden we gelijk uitgenodigd op de koffie samen met een ander Nederlands stel. Het oudere stel is een rondreis aan het voorbereiden door Zuid Zweden en het jongere stel is zich aan het oriënteren om in Zweden een huis te kopen en te gaan emigreren. Ze hadden alles in Nederland al verkocht en waren nu al 7 weken aan het rond trekken opzoek naar het juiste huis in de juiste omgeving. Als het gaat regenen draait Ger de luifel uit zodat we langer buiten kunnen zitten. Om 17.00 uur gaan we dan toch naar binnen en was het weer erg leuk om deze mensen te leren kennen. Vandaag is mijn zus 68 jaar geworden wat gaat het toch allemaal snel die jaren, we moeten weer maar goed van geboren en dat doet zijn zeker want ze zijn nu onderweg naar Griekenland.
onderweg even koffie drinken
zo leuk al die gekleurde huizen hier in Zweden
camperplaats bij Ljusdal

Ljusdal N61.825457 E16.093494

Donderdag 18 augustus 2022

Het is vandaag weer grijs en het ziet er niet naar uit dat we de zon gaan zien. Om 08.30 uur rijden we weg en gaan we naar de kust naar het stadje hudsikvall. We gaan daar eerst naar een betaalde camperplaats in de wc te lozen en water te tanken. Het is enorm zoeken naar het sanistation en als we het hebben gevonden is het onmogelijk om er iets mee te doen als alleen de wc lozen en dus gaan we verder en gelukkig hebben we nog genoeg water voor twee dagen. Dan op naar de haven want er zouden hier oude pakhuizen staan. We zetten de camper neer en lopen naar het centrum waar de pakhuizen staan maar echt bijzonder zoals in Bergen of Trondheim zijn ze zeker niet. Ik loop nog naar de kerk maar daar is een begrafenis dus die kan ik niet bekijken. We zoeken dan een andere camperplaats op maar worden door de TomTom ergens gebracht waar geen camperplaats is en dus wordt de volgende opgezocht. Deze is 44 km verderop maar dat is een goede plek om te staan. Er staat al een andere camper en stel Belgen die met vier dochtertjes al een jaar op pad zijn. Deze vertrekken niet veel later en staan we weer alleen. Het weer is heel ongezellig en het is te fris om buiten te zitten. Later komt er nog een Duits busje bij ons staan en daarna komen er nog twee.
Zo leuk deze borden die je waarschuwen voor overstekende sneeuwscooters, moet er natuurlijk wel sneeuw liggen.
Hudiksvall met oude pakhuizen
En nog een haven met oude pakhuizen
Een hele oude telefooncel
mooi begroeid slootje
maar ook mooie pannen in deze stad
onze plek bij de Baltische zee
Compleet met vuurplaats en rookoven

Långvind N61.458575 E17.130646

Vrijdag 19 augustus 2022

We zijn weer vroeg wakker en zijn om 08.00 uur al aan het rijden. We gaan eerst water tanken bij een tankstation en haken nog wat boodschappen bij de Lidl die er tegenover zit. Daarna rijden we verder naar Trodje waar we een prachtige plek hebben uitgezocht die naar zeggen druk bezocht wordt. Als we daar aankomen staat er één camper en die zeggen dat ze zo gaan vertrekken. Als ze weg zijn zetten wij onze camper op hun plek neer zodat we een prachtig plek hebben met schitterend uitzicht. Het was de hele ochtend mistig en grauw maar het wordt steeds lichter en na niet al te lange tijd breekt de zon door en wordt het heerlijk weer. Half in de middag komen er twee Duitse caravans aan en later nog twee Duitse campers en dat zijn dezelfde mensen waar we wij het stuwmeer hebben zitten kletsen. Zo zie je maar weer dat je van het zelfde slag ben als je dezelfde camperplaatsen uitzoekt. We kunnen nog tot 16.30 uur van de zon genieten en dan gaat hij achter de bomen.
Vanmorgen kwam ik dit tijdens mijn wandeling nog tegen in het bos
dit is het ooit geweest.
Ook dit vreemde huisje/kerkje stond er vol met oude foto's.
Zo zag het eruit toen weer in 11.00 aankwamen
en twee uur later zaten we in de volle zon.

Trodje N60.831819 E17.271757

1. weer een mooi verslag en foto`s we reizen zo met jullie mee

2. Lekkere plekjes hoor. Echt weer een prachtige reis,

3. Heerlijk dat jullie zo genieten! Ik reis vrolijk mee hoor, prachtig verslag weer!!