zondag 15 maart 2020

week 20 Spanje 2020

Maandag 9 maart 2020

Als we wakker worden staat het hele marktterrein al bijna helmaal vol met kramen. Manja en ik laten de honden even uit wat hier niet echt makkelijk is maar ze moeten het er maar mee doen. Later lopen we naar de markt en het zou dus een rommelmarkt moeten zijn maar dat is het niet. Ik moet wel zeggen dat het een hele gezellige markt is met heel veel verschillende zaken. Veel levend pluimvee en vogels. En echt van alles en nog wat. Ik koop voor Ger nog een paar slippers en ik nog wat kruiden. Wat zo leuk is dat ze hier heel veel andere dingen verkopen dan op een gewone markt. Zoals tuig voor paarden en bellen in allerlei maten voor schapen en geiten. Heel veel gereedschap en allerlei vreemde zaken. We lopen de hele markt over en kopen nog een soort platgeslagen oliebol die erg lekker zijn. Als we terug lopen naar de campers zien we daar het al aardig vol is in het dorp. We worden dan ook gelijk aangesproken of we weggaan zodat ze onze plek in kunnen nemen en dus vertrekken we maar gelijk. We rijden het dorp uit en tot ver buiten het dorp staan de auto's langs de weg geparkeerd. We rijden naar Portimoa wat er nog even boodschappen doen bij de Lidl zodat we vlees hebben om vanavond te kunnen barbecueën. We rijden daarna nog maar 3,5 km en komen in een nieuwbouw wijk terecht en vragen ons af of dit wel een goede plek zal worden om te staan. We komen op een open terrein en daar kunnen we prima staan. Als we staan gaan Manja en ik naar het strand lopen en daar vallen weer stuk van verbazing want de kust is hier prachtig. We roepen de mannen erbij zodat deze dat ook kunnen zien. We gaan dan eerst een broodje eten en daarna gaan Manja en ik een wandeling langs de kust maken. Mensen wat is het hier mooi, iedere bocht die je maakt geeft weer een ander uitzicht op weer een nog mooier kust. We maken heel veel foto's en prijzen ons gelukkig dat we deze plek gevonden hebben. Na iets van anderhalf uur zin we weer terug bij de campers. De rest van de middag zitten er over de luifels want het is erg warm vandaag. Om 16.00 uur gaan we barbecueën en verzorgd Peter het vlees. Ik heb een huzarensalade gemaakt en Manja en tomaten en fruitsalade. Het smaakt allemaal  weer lekker. Om 20.00 uur gaan we naar binnen omdat het weer flink afgekoeld.

Portimao (N 37.120499 W 8.56434)
Vijgen met amandelen

Allerlei soorten pluimveevoeder

Even kijken bij het gereedschap

Een prachtig gezicht al die kleuren plastic teiltjes

Pluimvee in allerlei soorten
Bellen in allerlei soorten en maten

Is toch geweldig zo'n brievenbus

De auto's voor de markt staan tot ver buiten het stadjes geparkeerd

Prachtige kust net voorbij Protimao
Weer even lekker aan de bbq

Dinsdag 10 maart 2020

Vandaag blijven we hier nog staan en genieten Manja en ik van onze ochtend wandeling met de honden in deze prachtig omgeving. Later gaan we nog naar het strand met de bedoeling om te gaan zwemmen maar het water is toch echt te koud. Manja en ik blijven nog even op het strand om te zonnen maar na een uurtje vinden we het te warm worden en gaan we weer terug naar de campers. Tegen de avond maken we nog een wandeling met de honden en zien een mooie rode avondlucht.
We zien prachtige kusten tijdens onze wandeling

Echt een geweldige plek om te staan
Lopen nog even naar het strand om te gaan zwemmen maar daar komen we snel van terug
Mooie ondergaandezon

Woensdag 11 maart 2020

Vandaag is Monique jarig en dus sturen we even een felicitatie. Manja en ik lopen voor de laatste keer door deze prachtig omgeving www.dank vertrekken we. We gaan vandaag de enorme afstand van 5 km afleggen met daarin nog een tussenstop bij de wasserette. Als de was in de machines zit drinken we onderwijl een bakkie op eten terras en bezoeken we nog een tweedehands winkeltje. Daarna rijden we nog 1 km om op de parkeerplaats bij Alvor te gaan staan. We vinden een plekje waar we met z'n tweeën kunnen staan en dan lopen Manja en ik eerst met de honden. Chico denkt daar na een 10 minuten anders over een gaat als een speer weer terug naar de campers om daar te kijken of er met de bal gespeeld kan worden. Wij dus ook maar terug en daar horen we van de mannen dat we op de camperplaats, die is hier net achter, gaan staan omdat daar een lekker windje staat en het hier tussen de palmbomen erg het is. Ook op de camperplaats is nog een plekje om naast elkaar te staan. Het is hier ook niet echt duur want je betaald maar 4,50 per nacht. Wat we om moeten betalen als we water willen tanken en de wc willen legen. We eten dan een broodje en de mannen lopen nog even met de honden naar het strand. Tegen de avond maken Manja en ik nog een flinke wandeling waarbij de honden het prima naar hun zin hebben en als een gek door het lage water rennen. Ze stellen de show want zelfs andere mensen zetten ze op de foto. Giel vangt nog een dode krab en loopt even later nog met een stuk meeuw in zijn bek. Als we na het avond eten nog buiten zitten en het weer afkoelt, trekken Manja en Peter hij pas gewassen vesten aan en die blijken een beetje gekrompen te zijn door de hete droger. Dit werkt erg op mijn lach spieren en lopen de tranen over mijn wangen. Om 20.30 uur gaan we naar binnen. Ik bel dan nog even naar Monique om haar te feliciteren.

Alvor (N 37.1238 W 8.59577)
Nog even wat foto's aan het strand

Deze beesten werden gevangen door iemand met een harpoen
Even een bakkie als de was aan het draaien is.

Donderdag 12 maart 2020

Als we opstaan ziet het er heel anders uit want de lucht zit helemaal dicht met wolken. Koud is het niet maar het is toch wel even wennen na al die dagen zon. Later op de dag lopen we het stadje in en bekijken daar de kerk en drinken een bakkie op een terras en ondertussen is de zon weer gaan schijnen. In een klein supermarktje halen er broodje voor de lunch. De mannen nemen de korte weg terug naar de campers en wij laten de honden nog even los bij de duinen. Giel en Chico gaan nog even naar een plek waar bij hoogwater water staat maar nu blijkt het alleen maar vieze zwarte modder te zijn en komen de honden met pikzwarte poten weer bij ons terug. Na de lunch lopen Manja en ik nog even naar de Intermarche om wat spullen te halen voor het avondeten. We kunnen de rest van de dag van de zon genieten en om 17.00 uur gaan we de honden nog even uitlaten. We lopen weer een flink eind en al met al hebben we vandaag 16 km gelopen. Als we terug komen op de camperplaats zien we dat er een hek voor de ingang staat een dit blijkt te gaan om het Coronavirus. In Portimao zijn 3 mensen besmet en nu willen ze dat er op deze plek niet zomaar campers op en af rijden een gaat het hek alleen op vaste tijden open. Wij zitten het nut er niet erg van in maar het zal wel zo moeten. Gisteren heb ik pizza's gemaakt en vanavond maakt Manja spaghetti Carbonara en dat smaakt erg lekker.  Na het eten nog een theetje en dan weer terug naar onze eigen camper.
Tijdens de ochtendwandeling hebben de honden het heerlijk naar hun zin

De kerk in Alvor

En vanbinnen erg mooi

Met prachtige tegels
Een visser zit zijn netten te boeten

Deze hond heeft een lekker plekje gevonden

En zo zagen de honden eruit toen ze in de modder hadden gelopen

Vrijdag 13 maart 2020

We gaan eerst even de wc leggen en water tanken. We moeten even wachten want het water wordt er pas om 09.00 uur opgezet en dat is voor ons dus om 10.00 uur. We rijden vandaag weer een enorm aantal kilometers namelijk 25. We willen bij Lagos aan het strand gaan staan en gelukkig is er nog plek voor ons. Als we zijn geïnstalleerd trekken weer gelijk onze wandelschoenen aan en gaan naar de stad lopen. Er zou een pontje moeten varen maar die kunnen wij niet vinden. We lopen dus om de haven heen en langs de marktkraampjes zo de stad in. We bekijken wat winkeltjes en gaan daarna ergens en bakkie doen. We komen uit bij een restaurantje boven de markthal en hebben zo uitzicht over de haven. Als we koffie zitten te drinken zien we heerlijke borden met eten voorbij komen en besluiten we om hier ook maar een hapje te eten. We bestellen een visburger en daar wordt een bord vol. Het smaakt heerlijk en daarbij ook nog heerlijke vers uitgeperste sinaasappelsap erg lekker allemaal. Daarna lopen we weer terug naar de campers. Er staan hier allemaal mensen achter en kraampje om je een bootreisje en te smeren die dan langs de prachtige kust hier gaat. Manja en ik hebben daar wel zin in maar de mannen niet. Wij besluiten om gaan met z'n tweeën te gaan. We zetten de mannen op een terras en lopen even terug naar de campers om een vest te halen want misschien is het wel koud op zee. We gaan ons tripje bespreken bij een van de meiden die we op de heenweg ook al hebben gesproken en het kost maar 15,= voor meer dan een uur. We moeten nog een kwartiertje wachten voordat de boot vertrekt en dan blijken we de enigste twee te zijn. We varen de haven uit met als we bijna op open zee zijn moeten we toch nog keren om vier mensen op te halen. Het blijken Amerikanen die de hele weg met elkaar zitten te kletsen over hoe ze hun terugvlucht zitten nu de vluchten naar Amerika zijn afgelast vanwege het Coronavirus. Wij zitten gelukkig voorin de boot en kunnen heerlijk genieten van de prachtige kusten niet. De boot gaat ook door vele kleine doorgangen en het is echt een geweldige trip die het geld maar dan waard is. Vandaar ook de hele foto's hieronder. Als we na iets met dan een uur terug zijn zijn de mannen al terug naar de campers en lopen wij ook terug.  Het was weer een prachtige dag vandaag met 26 graden. Het fijne van dat we tussen de middag warm hebben gegeten is dat we 's avonds niets meer hoeven klaar te maken.

Lagos (N 37.104744 W 8.667489)
Uitzicht op Lagos

Bomen in bloei

Mooie pandjes

Even heerlijk eten

We laten de mannen achter op een terras terwijl Manja en ik een boottocht gaan maken

De boottocht is echt GEWELDIG!!!!!

Aalscholvers op de rotsen

Zaterdag 14 maart 2020

Vandaag weer een prachtige dag. We horen van Franse camperraars naast ons dat de Franse grenzen zijn gesloten vanwege het Coronavirus. We gaan dus het internet afzoeken hoe het zit maar kunnen dan niet veel informatie vinden. We besluiten maar om hier te blijven staan want we hebben hier alles bij de hand qua winkels en de plek is ook prima. We gaan even lopend naar de winkels om te kijken of hier ook zo enorm gehamsterd wordt en of we dan ook maar spullen moeten inslaan. Bij de supermarkt zijn idd een aantal schappen leeg. We nemen wat zaken mee en besluiten om morgen maar met de fiets naar de Lidl te rijden om wat water en melk in te slaan zodat er voorlopig vooruit kunnen. Op de terugweg eten we nog een ijsje, tenminste Manja en ik nemen een beschaafd ijsje maar de mannen gaan voor een flinke coupe. De middag brengen we door met het genieten van de zon. Ik bel ook nog met Aad want die is vandaag 68 jaar geworden. Hen zit ook erg te twijfelen over wat ze nu moeten doen maar blijven toch ook maar staan waar ze staan.
CP bij Lagos

De mannen hebben een klein ijsje

Een oud treinstationnetje

Met prachtige tegels

Zondag 15 maart 2020

We staan op met flinke mist en later blijkt het ook nog bewolkt te zijn. Gelukkig is het niet koud. Manja en ik aftappen na de koffie op de fiets om nog even wat melk en water bij de Lidl te gaan halen. Als er daar aankomen staat er een rij want er mogen maar een bepaald aantal mensen tegelijk naar binnen. Gelukkig is de rij niet lang en zijn we snel aan de beurt om naar binnen te gaan. Het is wel heerlijk rustig zo in de winkel. Weer terug eten we een broodje en ondertussen schijnt de zon ook weer volop. Ger en ik rijden nog even met de camper naar een benzine station om gas te tanken zodat we daar niet meer zover komen. We zien dat daar ook een sanistation is dus dat is goed om te weten. 16.00 uur komt er weer bewolking opzetten en naar het flink waaien en wordt het te fris om buiten te zitten. Even later komt gelukkig de zon weer tevoorschijn en kunnen we toch weer buiten zitten.

1. Wat een prachtige boottocht zeg en wat een verhalen over het coronavirus ook daar dus...
    Wijs om nog even te blijven staan en te genieten van het moois daar.

Hier is ook al heel veel afgezegd en is de agenda dus lekker leeg....
    Heerlijk op mijn nieuwe werkplek klusjes en mails weggewerkt.

Het weer vandaag viel wel mee, maar de wind blijft hier guur.