vrijdag 1 april 2022

Spanje week 5 / 2022

Vrijdag 24 maart 2022

We vertrekken uit Caseres en gaan vandaag naar Avila 168 km verderop. We rijden door een prachtig omgeving met twee passen van 1200 meter. Het aanzicht van Avila blijft geweldig doordat de oude stad is ommuurd  met een hoge stadsmuur en heel veel torens. Op de plek waar Ger en ik 5 jaar geleden hebben gestaan moet je nu betalen en dus zoeken we een andere plek op. De eerste is niets maar de tweede ziet een prima uit. Het is wel op een parkeerplaats van een restaurant maar Manja en ik gaan daar eerst vragen of we er kunnen eten, en dat kan, en daarna vragen pas of we er mogen blijven staan met de campers en dat was geen probleem. Als de honden hebben geplast gaan we eten en het is wel een erg chick restaurant qua inrichting en qua prijs. We besluiten om alleen een hoofdgerecht te nemen maar de bediening weet ons toch een salade met z'n vieren als voorgerecht aan te smeren. We krijgen ook een amuse van tomaat met paprika gepureerd en daar bij een klein stukje uitgebakken spek wat erg lekker smaakt. De bediening heeft wel haast want al snel staat de salade op tafel en is je bord leeg wordt het gelijk weggehaald. Het hoofdgerecht wordt al opgediend terwijl Manja nog aan haar salade zit. We hebben beef besteld maar krijgen een soort  enorme gegrilde T-none steak. Peter zit helemaal te glunderen want dat vindt hij wel wat. Het smaakt allemaal prima en met nog een koffie na gaan we met volle buiken een gat in onze portemonnee terug naar de campers. We honden worden nu goed uitgelaten en daarna is het uitbuiken in de campers. Ik maak als het donker is nog even een foto van de verlichte stadsmuur.

Avila N49.658796 W4.709268

Zitten weer op de pelgrim weg naar Santiago de Compostela
de rivieren staan aardig vol
.                         AVILA
.            We staan hier prima
Zaterdag 26 maart 2022

Dit keer is de trip niet zo lang, 68 km naar Segovia. We gaan eerst in Avila naar een wasserette die in een winkelcentrum zit. Het is nog even zoeken maar vinden hem. We gaan snel de was halen en stoppen alvast een trommel van 20 kg aardig vol en dan is het even wachten voor Manja op een vrije wasmachine. Als haar was er ook inzit gaan we met z'n alle even een bakkie doen en ten ik tussen door nog even terug om de eerste machine alvast in de droger te gooien. Als het tijd is voor de volgende machine lopen we allemaal terug en wachten we tot de drogers klaar zijn en wordt de was opgevouwen en weer bij de campers in de jaren gelegd. Dan op naar Segovia. Onderweg worden Peter en Manja nog aangehouden door de politie nadat ze iemand hebben ingehaald en een klein stukje over de doorgetrokken streep zijn gereden. Peter zegt gelijk dat Manja ook bij de politie heeft gewerkt en blijkbaar zijn ze daar gevoelig voor want ze houden het bij een waarschuwing ipv een bekeuring van 100,=. Er is in Segovia een camperplaats maar op zaterdag is daar eerst markt en dus moeten we de campers even ergens anders parkeren waar het flink schuin is. We staan bij een hele oude arena maar die is hermetisch afgesloten. We overleggen even wat we zullen doen en de uitkomst is dat de mannen bij de campers boven zodat ze deze kunnen verzetten als het markt terrein is vrijgegeven en Manja en ik gaan Segovia in. We lopen al snel langs het aquaduct en komen zo in het centrum uit. Het is gezellig druk in de stad. We lopen naar de kathedraal van Segovia en betalen het enorme bedrag van 2,50 per persoon om binnen te komen. Het is weer enorm indrukwekkend en het is wel mooi dat je bijna overal mag komen. Na heel veel foto's lopen we weer terug naar de campers en ga ik gelijk maar aan het eten beginnen want het is alweer laat. Manja en ik zijn beide best moe want er hebben zo'n 16  km gelopen.

Segovia N40.940766 W4.107896

nog even de oude brug bij Avila
                                                      Flinke stenen in het landschap.
                                                        er ligt nog sneeuw op de bergtoppen
                                                        De oude arena waar we vlakbij staan

Het begin van het aquaduct
                                                    en dan wordt het een flink bouwwerk

gezellig druk in de stad
                                                    waar heel veel mooie pandjes staan
                                                    en natuurlijk deze mooie kathedraal

Er is hier een winkel vol met mooi opgestapeld snoep en je ziet het aan de vrouw dat het moeilijk kiezen is.

Zondag 27 maart 2022

Als we's morgens de honden uitlaten lopen we langs een gebouw en daarin is een schilder bezig. We kijken die de deur naar binnen en worden gelijk uitgenodigd om binnen te komen ook de honden mogen binnen. Deze man maakt prachtige dingen en we zijn dan ook zeer onder de indruk. Als we weer weggaan krijgen we ook nog een prachtig tekenpotlood, echt erg leuk zo'n ontmoeting.
We trekken weer verder en de volgende plaats is Burgos. Onderweg zien we heel veel mooie kastelen en het is een prachtige route in te rijden. In Burgos hebben we een camperplaats uitgezocht maar daar staat een kermis. We rijden dan naar een officiële camperplaats die er eerst hadden afgeschreven omdat het leek op een parkeerplaats aan een doorgaande weg maar gelukkig is het een prima plaats om te staan. Het zonnetje schijnt als heel de dag heerlijk en daarom kunnen we nog lekker buiten wat drinken. Burgos gaan we niet bekijken want het is best een lange dag geweest en daarom hebben we geen zin om de stad nog in te gaan. We kunnen hier gelukkig ook goed met de honden lopen dus hebben die ook niet te klagen.

Burgos N42.354368 W3.673176

geweldig om zomaar in iemands atelier uitgenodigd te worden.
onderweg zien we nog sneeuw op de bergen
rijden eerst een stuk over de hoogvlakte van Spanje
           en door kleine dorpjes
Onderweg zien we veel kastelen
en bij eentje drinken we een bakkie.
Dan weer verder langs mooie wegen
even genieten van het mooie weer

Maandag 28 maart 2022

Als we opstaan is het best aardig weer. Wij gaan nog even een stuk met de honden door het park lopen en de mannen gaan naar het sani station. Als alles weer leeg en vol is vertrekken we naar Pamplona. Onderweg raakt de lucht met betrokken en dat is best jammer. Weer hebben een camperplaats uitgezocht aan de rivier maar die is bomvol met auto's die dat gaat hem niet worden. Bij de brandweer zou je ook kunnen staan maar daar is de weg afgesloten. Er naast  is een betaalde camperplaats maar daar staat bij vrij en dus rijden we erop. Blijkt dat dat vrij betekende dat er nog plekken waren maar nu weer eenmaal staan blijven we staan. Weer hebben nog even problemen om wijs te worden uit het betaal apparaat maar het lukt ons toch om 10,- te betalen en dat is voor 24 uur inclusief stroom, water en het lossen van je wc en je vuilwatertank dus niet echt duur. Als de campers staan ziet Ger en soort dwerg papagaaitje die verkleumd onder een camper zit. Natuurlijk moet hij hem vangen van mij en hij kruipt gelijk in mijn nek. Er wordt gezocht naar een kratje waar hij in kan zitten en hij krijgt water en muesli maar dat eet hij niet. Manja en ik gaan dan naar een supermarkt lopen en kopen daar voer voor hem en een snoepstaaf en die vindt hij wel erg lekker. 's Avonds mag hij los en na een tijdje kruip hij in Ger zijn pet en vindt dat een prima slaapplaats.

Pamplona N42.8209 W1.6564 10,- voor 24 uur.
Weer een paar foto's van de reis naar Pamplona.
Deze muur tekening kwamen we ook tegen onderweg, is hij niet prachtig.
             oud trein viaduct
      deze vonden er op de camperplaats
      kon hem natuurlijk niet laten zitten.
Deze plek vindt hij een prima slaapplaats

Dinsdag  29 maart 2022

Omdat we pas om 15.00 uur van deze plaats weg moeten gaan Manja en ik eerst Pamplona bezoeken. Het blijkt dat we vlakbij het oude centrum staan dus dat is heel erg fijn. Pamplona is een mooie stad met smalle straatjes waar eens per jaar de stieren doorheen lopen. De huizen zijn allemaal erg hoog en geschilderd in uiteenlopende kleuren. Het is jammer dat de zon niet schijnt want dan zou het nog vrolijker geweest zijn. We bezoeken de kathedraal maar vinden hem niet echt erg mooi. Hadden wel mazzel met het entreegeld want er zat nog niemand in het hokje. Binnen was er een mis aan de gang maar die was gelukkig snel afgelopen. Daarna genieten we van alle mooie pandjes die hier zijn en maken ook foto's van de binnenkant van een paar winkeltjes. Als ik moet plassen zoeken we een terras uit maar omdat het weer niet echt lekker is gaan we naar binnen en blijkt het een prachtige zaak te zijn. Na een bakkie en veel foto's van de binnenkant gaan we weer weg en staan we op het plaza mayor wat ook weer zo mooi is. We gaan dan weer via de mooie straatjes terug naar de campers maar komen onderweg nog een kerk tegen en kunnen het niet laten om hier ook naar binnen te gaan. Ook hier is een mis bezig maar ook deze is aan zijn einde. Deze kerk vinden we veel mooier dan de kathedraal. Als we weer terug zijn bij de campers gaan we snel weg. De slagboom moet automatisch open gaan als je weg rijd maar bijna bij alle buitenlanders is dat een probleem en moet je via een knop contact zoeken en als je dan heb uitgelegd dat je betaald hebt gaat de slagboom open. We rijden 38 km naar een plek in de natuur. Peter en Manja rijden voorop. We gaan eerst nog even boodschappen halen bij de Lidl en als we daar vertrekken zijn we hun al snel kwijt en rijden we maar beide apart maar de volgende camperplaats. Als wij daar aankomen is het een prachtige plek om te staan. We hebben contact met Peter en Manja en die blijken ergens in de middle of nowhere te zitten en komen pas een kwartiertje later aan. We kunnen nog even buiten zitten maar moeten na een halfuurtje toch weer naar binnen. We hebben Pammetje (zo hebben we het vogeltje gedoopt naar Pamplona) ook mee naar buiten genomen en dat vindt hij prima. Later als we bij ons in de camper zitten en Pammetje los is bijt hij Manja een paar keer en hebben we daar de grootste lol om. Later die avond wordt de lol steeds minder want hij gaat steeds erger  bijten en bijt mij en Ger tot bloedend toe en dan is Ger het zat en zet hem buiten. Hij is gelijk weg gevlogen en we zien hem niet meer terug, wel zielig maar om ons nou helemaal stuk te laten bijten is ook niet de bedoeling.

Error N42.982733 W1.409746

toegang tot of Pamplona
Smalle straatjes en mooie gekleurde huizen
en winkeltjes met ouderwetse stellingkasten.

Een prachtig plafond in een drogisterij
in de kathedraal van Pamplona, de buitenkant was niet mooi
mooi gedetailleerde beelden
nog een paar van die mooie gekleurde pandjes
het prachtige café waar we koffie hebben gedronken

De duiven zijn blij met de fontein
de mooie weggetje wat naar onze volgende camperplaats leid.
We staan bij een leuk riviertje
het is een geweldige plek om te staan
Woensdag 30 maart 2022

Ook de volgende ochtend is Pammetje er niet. We gaan weer rijden en hebben vandaag 155 km voor de boeg. Het is de bedoeling om naar de Camarque te rijden want daar geven ze de komende tijd goed weer op een we willen nog wel even de zon zien voordat we naar huis gaan. We rijden weer via vele kleine wegen naar onze bestemming. We hebben vandaag veel regen en mist. Als we de coördinaten volgen komen we bij een plek waar je met de campers niet mag staan maar gelukkig zijn er nog meer camperplaatsen in de buurt. We rijden een weggetje op waar Peter eigenlijk niet mag komen omdat hij zwaarder is dan 3,5 ton maar hij volgt en dus rijden we door. Het is weer heel smal en heel steil zodat we in onze eerste versnelling moeten maar het lukt allemaal wel. We vinden dan ook een andere plek waar wel mogen staan en er staan al twee campers maar die vertrekken even later. We staan bij verschillende meertjes en als het mooi weer was geweest had het hier prachtig geweest maar nu is het niet al te schoon om staan maar gelukkig wel verhard. Na eerst wat gegeten te hebben gaan Manja en ik met de honden lopen en lopen het meer rond maar dat levert wel een paar blubber schoenen op. De rest van de middag wordt in de camper doorgebracht met een spelletje pesten. 's Avonds echte kost voor dit weer namelijk stamppot rauwe andijvie.

Biron N43.455601 W0.732607

na zoveel regen heb je ook wel weer mooie watervalletjes.
.                Dichte mist
veel wandelaars die naar Santiago de Compostella lopen, moet er niet aan denken in dit weer
wel gezellig rijden door die kleine dorpjes
Camperplaats bij Biron

Donderdag 31 maart 2022

Het heeft vannacht weer flink geregend en nu blijkt het dakluik boven Peter en Manja de bed te lekken dus erg goed hebben hun niet geslapen. We gaan weer verder naar het oosten naar het plaatsje Preignan. Het komt me heel bekend voor en als we er zijn blijkt dat we hier met Marco en Monique hebben gestaan maar toen was het zo heet dat we in de schaduw moesten zitten, nou dat is nu zeker niet het geval. Het zonnetje schijnt wel af en toe maar er vallen ook nog flinke buien met af en toe een donderslag. De honden kunnen we gelukkig nog met mooi weer uitlaten en de koolzaad velden staan hier prachtig in bloei. De mannen kitten het dakluik bij Peter waar een klein scheurtje in blijkt te zitten.

Preignan N43.71247 E0.63384
            koolzaad in bloei

1. Mooie foto's weer hoor. Zelfs zonder stralende zon, is het een prachtige reis. Lekker van genieten maar!

2. Ondanks de regen, wind en zelfs sneeuw hebben we de grootste lol iedere keer en dat maakt deze reis toch weer helemaal top