vrijdag 8 juli 2022

Scandinavië 2022 week 2

Zaterdag 2 juli 2022

Zo de regen is weer voorbij en de zon schijnt weer. We blijven tot 11.30 uur staan en gaan dan naar de parkeerplaats bij de veerboot. Normaal moet je hier 4,- per dag betalen maar de slagbomen staan open en dus rijden we er zo op. We zoeken weer een plekje uit vlakbij het gras en zetten de stoelen bij een boom neer zodat Ger in de schaduw kan zitten. Chico is weer blij met zijn bal en wij met het zicht op alle mensen die vertrekken met de pont en die aankomen. Het valt ons op dat er heel erg weinig Nederlanders op of van de pont komen. Tegen de avond wordt het steeds drukker op de parkeerplaats en wordt het voor een hoop campers nog moeilijk om een plekje te vinden. 
prima uit te houden zo met zon en schaduw.
zo ziet onze overtocht er morgen uit.

Rostock N

Zondag 3 juli 2022

We hadden de wekker om 06.30 uur gezet maar Ger is al in 05.15 uur wakker en dus zijn we erg vroeg op vandaag. Om 07.00 uur rijden we alvast naar het incheck punt waar ik nog even moet puzzelen maar het lukt. Tegenwoordig is ook alles overgenomen door machines en komen er geen mensen meer aan de pas. We stellen ons op en dan is het wachten totdat we de veerboot op mogen rijden. Even voor 08.00 uur is het dan zover. We laten Chico in de camper want die wordt alleen maar zenuwachtig als hij al die tijd aan de riem moet zitten. We bekijken eerst het schip en zien dat de bunkerboot langszij ligt dus zullen we niet zonder diesel zitten onderweg. Als we alles hebben gezien gaan we maar ontbijten want dat had ik erbij besteld. Het smaakt prima en we eten beide te veel. Als we klaar zijn is de boot nog steeds niet vertrokken en wordt er nog steeds diesel getankt. We zouden om 08.30 uur vertrekken naar dat wordt even voor 10.00 uur. Het is gelukkig prima weer om te varen. We zitten een poos op het zonnedek maar dat wordt toch te warm voor Ger en dus vertrekken we naar de schaduw waar gelukkig voor mij na twee uur toch ook de zon komt. Om 15.00 uur zijn we aan de overkant en kunnen wij bijna als eerste van boord. Ik had wat camperplaatsen uitgezocht aan de kust maar daar staat nu dat je er niet mag staan na 23.00 uur en dus rijden weer terug naar Trelleborg waar we campers hebben zien staan vlakbij de haven.  We gaan daar ook staan en al is het wel veel herrie van het verkeer dat van de veerboot komt is het wel weer leuk om te zien en na de afgelopen dagen zijn we de herrie wel een beetje gewend. We zien nog een geweldig oude camper voorbij komen. Ik loop nog even de stad in om Zweedse kronen te pinnen en zie dan ook een pizzeria dus dat gaat ons avondeten worden. Als ik 's avonds de pizza ga halen neem ik een grote maar deze valt wel heel erg groot uit een dus wordt het morgen nog een keer pizza eten. We hebben nog heerlijk buiten kunnen zitten maar om 19.30 uur gaat de lucht betrekken en krijgen we later flinke wind en regen. Niet dat het ons veel uitmaakt want om 21.30 uur liggen we op bed. 
eerst maar even ontbijten
nog niet echt druk in het restaurant
we beginnen op het zonnedek
er is ook een helicopter dek.
Als we eindelijk varen komen de deze tegen verderop in de haven 
hier laten we het vasteland achter ons.

Na en paar uur varen we langs de kliffen van Denemarken en zien we een van de vele veerboten terug varen.
gelukkig voor mij komt de zon weer op het dek.
aankomst in Trelleborg 
het Centraalstation van Trelleborg met de poort naar de haven.
Binnenin het Centraalstation.
veel gebouwen hebben iets met koper.
is dit geen leuk beeld, vooral dat handje onder die paraplu vandaan.
echt een leuke oude camper.
onze pizza van meer dan een halve meter doorsnee.

Trelleborg bij de haven (geen coördinaten)

Maandag 4 juli 2022

Het zonnetje is er weer dus daar wordt je weer blij van. Waar je niet blij van wordt is dat er een bekeuring achter de ruitenwisser zit van 400,- Zweedse kronen. Het blijkt dat je hier via een app je eigen had moeten aanmelden, dat is balen zeg. Ik maak het maar gelijk over want het moet binnen 8 dagen betaald worden, dit was dus een dure camperplek. Ik haal nog even brood bij de bakker en dan vertrekken we, ik met toch een beetje slecht gevoel over die bekeuring. We gaan niet langs de kust, die willen we voor de terugweg bewaren, en rijden 30 km het binnenland in waar we bij een kasteel kunnen staan. Het is een prima plek met heel veel ruimte. Ik ga gelijk een stuk met Chico lopen in het enorme bos dat ze hier hebben maar dat is dus meer voor mij als voor Chico want die is als eerste terug om zijn bal te halen. Er zijn hier ook wc's dus dat is ook wel fijn. Ik loop later naar het kasteel en bekijk de prachtig aangelegde tuinen rondom het kasteel waar veel mooie oude bomen staan en een prachtig kunstwerk van glas. Weer terug bij de camper ga ik mijn blog opnieuw maken want dat ging vanmorgen ook nog eens fout en was ik alles kwijt. Kon er nog wel bij bij mijn niet al te vrolijke bui vanwege de bekeuring. Om 13.00 uur gaan we het brood van de bakker proberen en dat smaakt prima, we krijgen van een stel Zweden die hier zitten te barbecueën nog vier worstjes die ze over hadden en die smaken ook lekker, Chico kan hier over mee praten. Ik ga 's middags even een route uitstippelen en nog met Chico lopen. Aan het einde van de dag krijgen we weer een regenbui en dat terwijl net een stel Zweden zijn gaan barbecueën. Ik leen ze een paraplu maar even later houden ze het toch voor gezien en vertrekken ze en laten ze het vlees op de barbecue liggen. Dit gaat totaal tegen mijn zuinige aard in en dus als het niet veel later weer droog is maak ik de hamburgers en de worstjes verder af en hebben wij weer vlees voor de komende dagen. 
 in dit gebouwtje zijn de toiletten.
binnenplein van een boerderij bij het kasteel.
kasteel Torup de tuinen zijn hier erg mooi
Er staan hier ook hele oude bomen
en een prachtig kunstwerk van glas.
de rest van de middag genieten weer van het mooie weer.
ik ga het vlees maar verder afbakken die de Zweden vanwege de regen hebben laten liggen op de barbecue.

Bara/ kasteel Torup N55.56677 E13.21099

Dinsdag 5 juli 2022

Nadat ik met Chico ben wezen lopen en en paar keer gehoord heb dat de hond aan de lijn moet in Zweden drinken we nog een bakkie en dan vertrekken we naar een andere plek. We rijden eerst nog even naar de Lidl, de laatste die we gaan tegenkomen want hogerop in Zweden hebben ze geen Lidl's meer.  Dit blijkt dus niet waar te zijn want we komen er later nog meer tegen. Als ik met de boodschappen weer bij de camper kom is de hele deur uit elkaar gehaald want deze blijkt niet meer te willen sluiten. We verzinnen van alles maar kunnen er niet achter komen wat er nu niet goed is. Na lang zoeken en van alles proberen hebben we het eindelijk gevonden en daar had de deur niet voor uit elkaar gehoeven. De twee beugels waar het slot in valt moesten iets verbogen worden en dan was alles weer goed. Ach twee uur verder kunnen we weer verder rijden. Nu is de eerste plek die ik heb uitgezocht niet meer te bereiken vanwege een slagboom. Ik ga dus maar weer opnieuw zoeken en vind er eentje aan een meer en dat lijkt ons wel wat. Als we daar aankomen in de parkeerplaats niet bij het meer maar we kunnen er wel goed staan. Bij het meer is een mooi zandstrand en er zijn kinderen aan het zwemmen, ik voel het water maar dat is mij toch echt te koud. We eten en boterham en ik ga voor morgen en nieuwe plek uitzoeken. Als ik deze aan Ger laat zien wil hij er gelijk naar toe rijden omdat we hier weinig uitzicht hebben en dat vindt hij niet zo fijn. Dus wordt alles weer ingepakt en vertrekken we weer om 28 km verderop te gaan kijken. De plek is dus wederom niet bereikbaar en nu moet ik dus snel weer wat anders zoeken. 11 km verderop vind ik weer wat en deze keer is het wel een prima plek met heerlijk uitzicht over de velden. We hebben onderweg nog een flinke bui gehad maar nu schijnt het zonnetje weer en dus gaan de stoelen weer naar buiten en niet te vergeten de bal voor Chico. We staan bij een riviertje dus hij kan ook nog zwemmen. Ons uitzicht over de velden wordt beloont met twee vossen die daar aan het jagen zijn. Ik ga later met Chico lopen en deze jaagt weer een ree op die op 1.1/2 meter voor mij langs het pad oversteekt. Hier natuurlijk geen foto van kunnen maken. Nou we hebben ons portie wild voor vandaag wel gehad. 
deze paden moet je wel nemen wil je ergens komen.
maar dan heb je ook wat.
mooie plek maar weinig uitzicht
die Zweden hoeven echt niet naar Nederland om molens te zien.
deze plek wordt wel goedgekeurd
Chico mag nog even lekker zwemmen
de twee vossen die we hebben gespot

Stockamöllan N15.955591 E13.359816

Woensdag 6 juli 2022

's morgens lopen de vossen alweer in het veld. De zon schijnt lekker maar er staat wel een koude wind. We rijden en kleine 20 km verder om daar bij een meertje te gaan kijken maar alle plekken aan het water zijn al bezet. We kunnen wel op een andere plek staan wat ee dan ook doen maar dat bevalt ons toch niet echt een dus besluiten we om vandaag maar eens wat meer kilometers te rijden. Omdat we ook water nodig hebben nemen we een plek waar we dat kunnen tanken. We rijden de voor ons enorme afstand van 120 km en komen dan bij een parkeerplaats uit wat ook een elandpark zou moeten zijn maar dat kunnen we niet vinden. Wel een souvenirs shop met daar een geweldige magneet met een wollige eland die ik niet kan laten liggen. Had tegen mezelf gezegd dat ik ze niet meer zou kopen maar ach zo'n schatje kon ik niet laten liggen. We eten eerst een boterham en gelukkig is het een plek waar we met Chico kunnen ballen. Het waait vandaag te hard in buiten te zitten en dus wordt het een dag binnen. Later komt de zon nog te voorschijn en kunnen we toch nog even buiten wat drinken.
Is hij niet leuk
gelukkig is het zonnetje weer gaan schijnen
en kunnen er toch nog lekker buiten zitten

Lagan N56.917871 E23.971034

Donderdag 7 juli 2022

Het is vannacht gaan regenen en er valt nog steeds af en toe een bui. We tanken de watertank vol en daarna vertrekken we. Vandaag een hele mooie route dwars door de Zweedse bossen waar we zeker 20 km lang geen tegenligger tegenkomen. We hebben een plekje uitgezocht bij een industriemuseum waar we aan de overkant heel goed kunnen staan aan een meertje met uitzicht op een kerkje. Er staan nog 5 campers naar die vertrekken allemaal in de loop van de dag. Als ik Chico ga uitlaten doet hij ineens heel gek en dan blijkt het hier weer te stikken van de mieren die lekker aan het bijten zijn en dat vindt hij niet zo leuk. Ik trouwens ook niet maar gelukkig had ik mijn laarzen aangetrokken en heb er dus geen last van. Ik loop dan maar naar de overkant om bij het museum te kijken maar dat is nog gesloten. Jammer voor Chico zitten hier ook mieren. We verzetten de camper nog even want anders kunnen weer geen tv kijken vanavond en dat doen we toch graag zeker even het nieuws. Ik loop later nog even naar het kerkje en dat blijkt open en zelf kun je maar boven naar het orgel erg leuk. 's middags nog contact gehad met onze Noorse vrienden Debby en Frank, bij deze willen we langs gaan als we in Noorwegen zijn, en dure gaan nu ook met vakantie en dus zullen we elkaar hopelijk volgende week ergens treffen, zo gezellig.
camperplaats met uitzicht op het kerkje
dit hoort bij het industriemuseum
Het kerkje aan de binnenkant
aan de overkant van de kerk staat een echt Zweeds huis zoals ze hier overal staan
Staplaats voor campers.

Gnosjö N57.34009 E13.73431

Vrijdag 7 juli 2022

Kwam gisteren avond kwam de zon nog lekker tevoorschijn maar vanmorgen regend het weer. Na de koffie wordt alles  weer rij vast gezet en gaan we 90 km rijden. Onderweg hadden we al vaker kraanvogels zien staan in het veld maar nu is er een plek om de camper te parkeren en kan ik een foto maken van ze, zo leuk. We tanken onderweg nog even want voor Zweedse begrippen is 2.47 Zweedse kronen niet duur. Het plekje ziet er prima uit en er is nog plek genoeg. De voorzieningen zijn ook erg goed er is namelijk een prachtig schoon toilet, je kan je chemisch toilet leggen, water tanken en ook nog twee stroom punten en dat allemaal gratis, kijk daar gaat een Hollander zijn hard sneller van kloppen. Nee hoor het maakt ons niet veel uit maar als het er is maken we er wel gebruik van. Het ziet er naar uit dat ik rond het meer kan lopen maar dat blijkt ook veel langs de weg dus dat is niet geweldig. De zon schijnt ondertussen weer volop en het is dan ook gelijk warm. Er komen steeds meer campers en ook nog een Nederlander dit vraagt of we de stroom kunnen delen en dat is natuurlijk geen probleem. Voor een Duitser zijn we ook al spullen aan het opladen dus de stroom wordt goed gebruikt. We hebben later nog een gezellig praatje met de Nederlanders en om 18.00 uur als de zon achter de bomen gaat gaan we naar binnen. 
De kraanvogels die hier vaak te zien zijn
Dit is echt Zweden bossen, bossen en nog eens bossen.
We genieten weer van het heerlijke zonnetje.
Ik heb een extra stoel meegenomen omdat Chico vaak op mijn stoel gaat liggen en dat is dus maar goed ook zoals je ziet.

Sandhem N57.987266 E13.776811


2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's! Die bekeuring maar snel vergeten, kun je toch niets meer aan veranderen. Je schrijft vaak over regen, maar ik zie op de foto's toch heel veel zon en korte broeken. Lekker genieten jullie!

    BeantwoordenVerwijderen