zaterdag 16 juli 2022

Scandinavië 2022 week 3

Zaterdag 9 juli 2022

We blijven vandaag een dag hier staan. In de morgen is het nog een beetje wisselvallig maar er komt steeds meer zon en dan is het heerlijk. Ik loop nog even met onze Nederlandse buren mee naar het centrum waar ik brood en melk haal. De buren lopen nog wat door. Op de terugweg zie ik een plek waar wandelroutes beginnen dus daar zal ik later met Chico heen lopen. We eten eerst wat een om 14.00 uur ga ik met Chico lopen. Je blijkt er echt prachtig te kunnen lopen door dichte bossen, langs meertjes en door moerassig gebied. Ik loop iets meer dan 6 km en laat Chico op het einde nog even zwemmen zodat hij weer helemaal tevreden is. Als ik weer bij de camper ben zit Ger bij de buren en hebben die iets lekkers gehaald voor bij de koffie en dat smaakt prima. Er komen steeds meer campers en aan het einde van de dag staat het helemaal vol.  Ger heeft nog een praatje met een Zweeds stel en die blijken niet verweg te wonen en hebben nog everzwijn in de vriezer liggen en als we willen mogen we morgen achter hun aanrijden en kunnen we wat krijgen. Of we dat gaan doen weten we nog niet. Als het om 18.00 uur gaat afkoelen ga ik aan het eten beginnen. 
mooi plekje bij Sandhem
wandelen door een afwisselend landschap
echt weer genieten voor mij een Chico

Sandhem N57.987266 E13.776811

Zondag 10 juli 2022

Vandaag gaan we weer verder naar Trollhättan waar verschillende sluizen zijn in het Gotakanaal. Eerst nog even van het bos genieten en gedag zeggen tegen onze Nederlandse buren en dan gaan we weer. We komen zo waar weer een Lidl tegen een dus haal ik nog maar even verse groenten en brood. We rijden door mooi maar erg vlak landschap met heel veel graan velden. Als we bij Trollhättan komen zijn er in eens rotsen en kloven. We rijden naar een parkeerplaats waar allemaal sluizentrappen zijn naast een nieuwe sluis. Het is hier erg mooi maar de parkeerplaats is niet veel al is het wel leuk dat er een samenkomst is van allemaal Alfa Romeo's. Als ik de oude sluizen heb bekeken besluit ik om naar de kloof te lopen die we aan het begin van de weg hebben gezien. Ger gaat bij de nieuwe sluis zitten want daar zijn net boten ingevaren. Het is best een flink stuk lopen maar wel erg mooi. Ik kom langs een elektriciteitscentrale die gevoed wordt door de rivier. Als ik aan het einde ben belt Ger op dat hij weer terug is bij de camper en omdat we hier veel mooier kunnen staan laat ik hem hierheen rijden. Ik loop hem alvast tegemoet en dan even een goed plekje uitzoeken en genieten van het mooie weer. Als we een poosje zitten horen weer ineens een omroep installatie en zien we enorm veel mensen op de brug en lopen er nog heel veel mensen die krant op. Ik ga dan ook maar even kijken en nu blijkt dat ze iedere dag één keer per dag de schuiven open zetten en dan komt het opgesloten water met een rot gang de kloof in een dat is echt een spectaculair gezicht. Wij blij daar we naar deze parkeerplaats zijn gegaan. 
Heel veel graan
als ik deze foto zie waan ik me in Frankrijk bij "les sept ecluses"
de oude sluizen zijn heel duidelijk niet meer in gebruik.
de elektriciteitscentrale
prachtige kloof hier
Met nog iets van een waterval
we staan hier goed
zo zag het eruit voordat ze het water doorlieten
een daarna komt deze watermassa aan gedenderd.
en drukte van belang

Trollhättan N58.277965 E12.277593

Maandag 11 juli 2022

We vertrekken vandaag naar de kust. Ik dacht en leuke plek gevonden te hebben, dat is hier niet aan de kust niet meer zo makkelijk want overal vragen ze iets van 20,- en dan is er nog niets bij. Maar ik heb dan toch een plek gevonden die gratis is en dus gaan we daar kijken. Als we eraan komen ziet het er al niet echt geweldig uit en dan staat er ook nog een bordje dat je na 23.00 uur 20,- moet betalen. Ik ga maar eerst met Chico lopen en daarna drinken we nog een bakkie en ga ik opzoek naar een andere plek. Ik vind er een net over de grens van Noorwegen en dus stappen we weer in en gaan we nog een stukje rijden. Als we daar aankomen is het gelijk een heel ander gevoel. We kunnen lekker bij het gras staan en de kust is hier prachtig. Was het vanmorgen nog bewolkt nu schijnt de zon volop aan een strak blauwe lucht. Ik loop maar weer eerst met Chico en de kust is hier echt geweldig met allemaal eilandjes die via bruggetjes met elkaar zijn verbonden. Ik breng Chico weer terug naar de camper en nadat we de stoelen buiten hebben gezet en nog wat hebben gedronken ga ik even zonder hond naar de kust om alle eilandjes te verkennen. Het is hier druk met allemaal Noren die heerlijk genieten van het prachtige weer. Later komt er nog een Nederlands busje achter ons staan en ook deze mensen hebben alles verkocht en reizen nu met hun busje in de rondte. We kunnen tot 18.30 uur genieten van zon maar dan gaat hij achter  de bomen en wordt het fris en gaan we naar binnen. 
nog even een foto van de kloof bij Trollhättan voordat er vertrekken
dit is de kust bij het eerste plekje waar we niet blijven staan.
het eerste fjord in Noorwegen.
grappig zo'n begroeid huis
kijk dit plekje is helemaal naar onze zin
en zeker als er ook nog eens zo'n kust is
Onze Camper is in de verte te zien.
Worden nog getrakteerd op een mooie zonsondergang

Grimsøytangen N59.133693 E11.179477

Dinsdag 12 juli 2022

We besluiten om vandaag ook hier te blijven. De zon staat weer hoog aan de hemel en het is dan ook weer enorm genieten. Er wordt regelmatig met Chico gelopen en gespeeld en wij genieten van een goed boek en het kijken naar de vele Noren die hier komen en dan bepakt en bezakt naar de kust lopen. Er komen nog flink wat campers aan maar die kunnen gelukkig allemaal nog een plekje vinden al staan ze niet zo mooi als wij. We hebben nog contact met Debby en Frank en die gaan eerst twee weken naar Nederland en dus spreken weer af dat als hun 27 juli terugkomen met de boot in Larvik we ze dan ergens zullen treffen. Aan het einde van de middag gaat de lucht betrekken en trekt de wind aan. We gaan na een poosje dan ook maar naar binnen, er komen zelfs een paar spetters. Als ik aan het eten bezig ben krijgen we nog een bericht van Debby. Ze staan met een kapot voorwiel lager en kunnen niet meer verder. Dat is wel heel erg balen. Ze staan 160 km bij ons vandaag en dus bellen we met ze en zeggen dat we morgen naar hun toe komen rijden want misschien moeten er wel onderdelen gehaald worden en dan kunnen wij dat doen. Zo wordt iedere dag onze planning veranderd maar gelukkig hebben we geen planning. 
nog maar even een paar foto's van deze prachtige kust.
zo mooi met die weerspiegeling in het water
Grimsøytangen N59.133693 E11.179477

Woensdag 13 juli 2022

We vertrekken iets voor 08.00 uur en nemen de grote weg. Onderweg tanken we nog even want met 2,20 is dat in verhouding niet duur, zo achterlijk dat je dit al niet meer duur vindt. Om 10.40 uur zijn we bij Debby en Frank en is Frank al bezig om alles van het wiel te halen. Het lager is idd helemaal stuk. Nu is hier net een klein stukje verder een garage en die was gisteren al wezen kijken en daar kunnen ze het wiel brengen en zouden hun er weer een nieuw lager inzetten. Het moet nog wel besteld worden maar dat zou om 13.00 uur binnen zijn. We kunnen nog lekker in de zon zitten maar de lucht gaat toch flink vertrekken. Ik en Debby rijden met onze camper even naar een plek 7 km verderop waar een honden uitlaat plaats zou moeten zijn. Het gaat wel steeds harder regenen. Als we daar komen is het nog even zoeken maar dan vinden we het en blijkt het niet meer dan een heel klein stukje te zijn. Gelukkig is het in het bos en dus gaan we nog maar een stuk door het bos lopen. Hun hond Bert is bang van onweer en omdat er één klap is gevallen wil hij niets liever dan terug naar de camper. We lopen toch nog wel een stukje en gaan dan weer terug. Ondertussen is het weer droog geworden en komt zelfs de zon weer in volle kracht tevoorschijn. Om 16.00 uur lopen de mannen weer even naar de garage en komen terug met het gerepareerde voorwiel. Alles wordt weer gemonteerd en dan is het 17.30 uur en kunnen weer nog net van de parkeerplaats rijden, deze is bij een bouwcentrum en die gaan de hekken zo sluiten. Frank probeert eerst even alles uit en dat is toch altijd spannend. Het lijkt allemaal goed te zijn en dus gaan we 10 km verderop een plekje zoeken. Er is vlakbij ook een sanistation en daar gaan we eerst langs. Het plekje is helemaal niet slecht, eigenlijk heel goed en dus installeren we ons en genieten van het prachtige weer en de rest van een borrel en biertje. Ik maak spaghetti klaar met gehakt van Debby en dat gaat er wel in. Na het eten nog even lekker bijkletsen en om 22.30 van we naar bed. 
Vandaag onze eerste tunnel met rotonde in de tunnel.
onderweg
Frank bij zijn voorwiel loze camper. 
het lager wat helemaal stuk is.
Hier kunnen we nog genieten van een heerlijk zonnetje.
maar op deze plek met weer een goed rijdende camper staan we toch een stuk beter.
de kat van Frank en Debby, Bruno

Vikersund N59.971539 E10.001755

Donderdag 14 juli 2022

Het weer ziet er nog best goed uit. Na het ontbijt en nog een wandeling met de honden gaat Debby zwemmen in het meer, heel dapper. We hebben een volgende plek uitgezocht bij een zilvermijn en willen niet via de hoofdweg en dus probeer ik een weg tussendoor te vinden. Mijn TomTom is het niet met mij eens wel wil ons steeds weer terug leiden maar dat gaan we dus niet doen. Blijkt dat ik op de TomTom onverharde wegen heb uitstaan en aangezien de meeste binnendoor wegen hier onverhard zijn kan dat dus wel kloppen. Ik zet ze naar snel aan en dan gaat het beter. Frank geeft aan dat zijn lampje van de dieseltank brand maar op deze onverharde wegen kom je natuurlijk geen tankstation tegen. Gelukkig komen we op tijd in een plekje waar een tankstation is en kan hij tanken. Het is hier wel erg duur 2,60 en dus tankt hij maar 20 liter. We rijden dan door naar de zilvermijn en daar kunnen we prima staan. We verzetten de campers later nog wel naar een andere plek want daar staat minder wind. Ik wil natuurlijk ook de mijn bekijken en Debby gaat even kijken of dat nog kan. Er is nog een tour in 16.00 uur en deze boeken we en krijg ik dit als verjaardagscadeau en dat is natuurlijk erg leuk en lief. We kleden ons warm aan want in de mijn is het maar 6 graden. We zien als we bij de ingang komen dat we in een soort holocaust wagentje moeten zitten en we krijgen ook oordoppen omdat het nogal een lawaai moet zijn. Nou een lawaai is het zeker en we zijn blij met onze oordoppen. Het karretje is echt, echt klein en je moet geen last hebben van claustrofobie want dan zou je gek worden. We rijden en kwartier in het stikke donker en komen dan in de mijnschacht 300 meter onder de top maar we zijn wel zelf omhoog gereden. De mijn is ook nog eens 700 meter onder ons. We krijgen veel informatie over hoe de mensen hier vroeger werkte eerst alles met de hand, later met waterkracht en veel later met water aangedreven stroom.  We moeten flink wat lopen en ook nog een paar wenteltrappen op en af en Ger is dan ook aardig versleten. Om 17.30 uur zien we weer het daglicht. Het was interessant maar niet echt spectaculair. Ik weet natuurlijk wat ik kon mijn verwachten want dit is de eerste keer dat ik een mijn bezoek. We zitten nog tot laat buiten met saté van de barbecue en nasi. Om 22.30 uur is het weer bedtijd.
heel stuk rijden over onverharde wegen
Kongsberg
in dit gaat verdwijnen we met het treintje
Dit doet je toch een beetje aan de tweede wereldoorlog denken.
echt proppen want je moet er met z'n achten in.
Frank wist niet goed waar de oordoppen voor waren.
In deze lift gingen ze met zeven man
het is dat hij niet in mijn zak paste want anders stond hij daar niet meer.
we sluiten de dag af met lekker eten.

Kongsberg zilvermijn N59.627332 E9.601466

Vrijdag 15 juli 2022

Vandaag wordt ik 64 jaar oud maar gelukkig voel ik me nog niet zo. De felicitaties stromen binnen en dat is altijd toch wel erg leuk. We hebben voor vandaag en wandeling gepland maar daarvoor moeten we eerst een stukje rijden. Volgens Google maps doen we over 9 km een half uur dus zijn we benieuwd wat het gaat worden. Na de lunch vertrekken we en volgen we de de route naar komen bij een tunneltje van maar 2,60 hoog dus dat gaat hem niet worden. Er is nog een andere weg en daar is de doorgang gelukkig hoger en kunnen we toch. De weg wordt steeds steiler en met los grint met flinke haarspeldbochten en op een bepaald moment houden we het toch voor gezien. We stoppen en gaan even overleggen, Frank had al eerder willen stoppen maar kwam toch maar achter ons aan. We gaan hier keren maar dat is nog niet zo simpel en dat wordt veel heen een weer gesterkt. Frank doet het slimmer en andersom maar komt omdat hij nu met zijn neus omhoog moet steken met zijn achterkant op de grond. Gelukkig heeft hij een degelijke trekhaak en is er dus weinig aan de hand. We rijden en klein stukje terug en zetten de campers daar neer en besluiten om dan maar zelf een wandeling te maken zonder dat we het kaartje erbij hebben. Het is hier wel erg leuk want er zitten nu bovenop de zilvermijn en niet zijn allemaal meertjes die voor het water in de mijn zorgde. Over het hele traject lopen irrigatie kanalen via houten bakken en staan er in de meertjes allemaal dammetjes om het water tegen te houden. Na een goed uurtje zijn we weer terug bij de campers. Nu wilde ik vanavond uit eten en hebben we een India's restaurant uitgezocht in Kongsberg. We gaan daar alvast naar toe om een parkeerplaats in de buurt te vinden. We vinden er een maar dat is betalen dus dat wordt hem niet. Verderop is er wel een plek maar dat is wel 2,4 km lopen naar het restaurant maar Ger zegt dat dat wel zal lukken dus gaan we daar staan. We drinken eerst wat een maken ons dan op voor de wandeling. Na iets meer dan een halfuur komen we bij het restaurant. Gelukkig kan Debby uitleggen wat het allemaal is en eten we allemaal lekkere dingen. Het restaurant zit bij het treinstation en een hoop reizigers komen het restaurant gebruiken als wachtruimte, heel apart allemaal. Om 21.30 uur zijn we weer terug bij de campers en hebben we bij de supermarkt vlakbij nog ijsjes gekocht die we binnen opeten want er zijn net op tijd terug voor dat de regen losbarst. Om 22.30 uur is het weer bedtijd.
deze foto nog gemaakt toen ik's morgens met Chico ging wandelen.
het weggetje omhoog naar de wandeling
hier zetten we de campers naar even neer
en dan genieten van onze wandeling
onder deze planken lopen de integratie kanalen.
heel grappig om zo te lopen
en weer terug de berg af naar kongsberg
waar deze waterval is.
even gezellig met z'n vieren uit eten.

Kongsberg hallen N59.67992 E9.629675

3 opmerkingen:

  1. Ik geniet volop met jullie reis mee zo, heerlijk! Enne... die 64 jaar en is helemaal niet aan te zien, mooie meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geniet er van en met die mooie foto`s genieten wij mee.

    BeantwoordenVerwijderen