zaterdag 23 juli 2022

Scandinavië 2022 week 4

Zaterdag 16 juli 2022

We staan weer op met een blauwe lucht al zitten er wel ook wolken in. Debby, Frank en ik gaan nog een wandeling maken met de honden en al gauw is het steil de berg op. Na een flinke klim komen we bij een stuwmeer uit. De honden kunnen even drinken en dan gaan we op goed geluk weer verder. We klimmen nog een stuk verder en dan als we idd bovenop de berg zijn zien we in de diepte Kongsberg liggen en beginnen we aan de afdaling. Deze is erg steil en we hebben dan ook handen en voeten nodig om op de been te blijven. Chico vindt in de middle of nowhere een bal die hij dus niet meer loslaat. Dit zijn wel de wandelingen waar ik vrolijk van wordt. Eenmaal beneden moeten we nog een klein stukje terug lopen om bij de campers te komen en dan zijn we twee uur weg geweest. Debby en ik halen nog even wat boodschappen bij de Kiwi (een Noorse supermarkt die hier van 07.00 tot 23.00 uur open is). Debby heeft hamburgers van zalm meegenomen en die smaken heerlijk op een broodje. Ik zoek even een plekje uit voor vanavond en dan nemen we afscheid van elkaar. Hun gaan eerst nog tanken want dat is hier gelijk aan de overkant en maar 2,19 en wij rijden even naar een LPG station om gas te tanken. We rijden over de weg nr40 en komen bij de plaats die ik heb uitgezocht bij een waterval maar dat gaat het niet worden want dat is echt pal langs de weg. Ik zoek een nieuwe plekje op en dat is weer wel een prachtige plek bij een meer. We vinden nog een goede plek om de camper neer te zetten en dan eerst Chico maar laten zwemmen. Het weer is nog steeds erg lekker en we genieten dan ook volop. Om 19.30 uur gaan we naar naar binnen om wat te eten.
lekker wandelen met de honden
staan we ineens bij een stuwdam
Heel veel klauter werk
Frank als Spiderman
En dan weer steil naar beneden achteruit de berg af
de waterval bij onze eerste plaats is niet veel

Ze hebben wel een soort natuurlijk zwembad.
verder naar een nieuwe plek om te staan
en die is gevonden
Chico helemaal blij met het meer.

Siljan N59.246948 E9.792415


Zondag 17 juli 2022

Vandaag staan we op met een bewolkte lucht. Na de thee ga ik eerst met Chico lopen maar dat is hier niet echt een succes. Het is allemaal langs een onverharde weg en Chico moet aan de lijn blijven omdat er veel huizen zijn. Als ik al een flink stuk heb gelopen ga ik toch maar even op google maps kijken en dan blijkt ik idd verkeerd te lopen en moet ik 550 meter terug om weer de goede weg te kunnen vervolgen. Na 7 km ben ik weer terug bij de camper en moeten we eerst even flink wat teken van Chico halen. De rest van de dag doen we niet veel meer buiten de bal weggooien voor Chico. We hebben veel wolken maar toch is het heerlijk weer met een goede temperatuur. Aan het einde van de dag zijn alle campers en auto's vertrokken en staan we nog maar alleen maar niet voor lang want er komen nog twee Duitse camper bij ons staan. 
er is maar weinig water bij de watervallen
aan het einde van de dam staan wij


Siljan N59.246948 E9.792415

Maandag 18 juli 2022

We staan op met een klein beetje regen maar al snel is het droog, koud is het totaal niet. Ik maak nog een wandeling met Chico maar vanwege een brug die is ingestort kan ik niet verder en moet ik terug. We gaan vandaag naar het Telemarkskanaal omdat het toch altijd wel gezellig is om de boten door de trappensluis te zien gaan, vijf sluizen met een verval van 23 meter. En ze hebben daar een heerlijke warme douche dus dat is ook wel weer lekker. We halen eerst nog even wat boodschappen en tanken nog even en nog geen 5 minuten later is de diesel prijs met 30 cent gestegen, waren dus precies op tijd. Als we bij de sluizen aankomen is het er al aardig druk en komen we precies op tijd om de rondvaart boten door de sluizen te zien gaan. Daarna nog een bakkie en dan wandelen met Chico. Er staan hier overal frambozen in het wild en ze zijn al aardig rijp dus ik vul even een ongebruikt hondenpoepzakje met heerlijke frambozen. Na de wandeling is het tijd voor de lunch en even later komen de rondvaartboten terug en maakt ik nog maar een filmpje. De douche is gesloten dus dat is wel een tegenvaller wel is er warm water aan de kranen en dus doe ik even een hand wasje. We kunnen lekker buiten zitten want de temperatuur is prima en met een windje is het goed uit te houden. Later heeft Ger de douche toch open gemaakt met een schroevendraaier en blijkt hij gewoon te werken en dus maken we daar lekker gebruik van, schandalig hè.
wandelen met Chico langs het meer
hier kon ik dus niet verder
en dan maar terug langs het meer
bij de sluizen staat deze leuke oude auto
deze komt de sluizen invaren
En dan in vijf stappen 23 meter omhoog
wandelen met Chico
overal frambozen, zijn echt heerlijk
ook veel jachten die hier door de sluizen gaan
de rondvaartboten komen weer terug

Vrangfossvegen N59.3008 E9.20328

Dinsdag 19 juli 2022

In de ochtend is het nog flink bewolkt. We rijden vandaag naar de staafkerk van Heddal.
Deze hebben we de vorige keer dat we hier waren niet bekeken maar dat gaan we nu wel doen tenminste ik. De buitenkant is prachtig, hoe ze het zo kunnen maken van alleen maar hout. De binnenkant is ook mooi maar minder als dat ik had gedacht. Als ik alles heb gezien gaan we naar een camperplek in de buurt en deze had prachtig geweest ware het niet dat de plekjes die er waren bezet zijn. Nu moet ik weer wat nieuws opzoeken en dat is best lastig want welke kant zullen we opgaan. We besluiten om toch weer de kant van Zweden op te rijden waar we langs de grens omhoog willen rijden. Nu hebben we ondertussen een aardig eindje gereden en komen dus weer bij Kongsberg uit. We komen wel via een andere weg en daaraan zie ik een prima plek, daar aangekomen is het ook een prima plek en staan we aan het water bij en stuwdam. Ondertussen is de lucht helemaal blauw geworden en kunnen we genieten van het heerlijke weer. Hier is het een stuk beter dan in Nederland want daar vallen de mussen geloof ik dood van het dak. Eerst even met Chico lopen en dan een boterham eten. We zien hier een baby watervogeltje die nog maar net bij zijn moeder vandaan is maar hij kan nog niet vliegen. Chico vindt het wel wat zo lekker dicht bij het water, kan hij regelmatig afkoelen als hij met zijn bal aan het spelen is 
onderweg heel veel bochten
hier is de lucht nog flink bewolkt
De prachtige staafkerk van Heddal
Met mooi houtsnijwerk
via houten stokken wordt het regenwater naar de grond geleid
Het altaar met mooie beschildering
Door deze deuren die aan de zijkanten van de kerk zitten mochten aan de zuidkant de vrouwen en aan de noordkant de mannen naar binnen.
En dan weer een heerlijke plek om te staan
Is het geen schatje
En zo is de lucht weer strak blauw
de andere kant van het stuw
een vissentrap waar de vissen omhoog kunnen zwemmen om aan de andere kant van het stuw te komen.

Kongsberg N59.722099 E9.59221

Woensdag 20 juli 2022

Ik maak nog een wandeling met Chico en kom van die prachtige Noorse huisjes tegen met begroeiing op het dak, zo leuk om te zien. Na de koffie gaan we weer rijden. We gaan eerst de wc legen en dan op naar de camperplaats die ik had uitgezocht. Nou dat was dus helemaal niets op naar een volgende plek. Best aardig met een leuk strandje maar heel druk en niet fijn om te staan. Nu wordt het dus toch wel lastig want in de buurt kan ik niets vinden. Ik geef dan maar even een plek veel verderop in de TomTom en zoek ondertussen verder. Gelukkig vind ik wat en dit is weer een plekje helemaal naar onze zin en ook Chico wordt hier blij van want hij kan ballen en hij kan het water in. Ik loop over een oude brug en zie daar een stel schietgaten en dit blijken oude bunkers te zijn waar je ook nog gewoon in kan dus dat is wel leuk. Als ik weer terug loop maar de camper zie ik een soort snackbar vlakbij een neem ik twee softijsjes mee, 5,20 per stuk dus niet echt goedkoop maar wel erg lekker. We blijven lekker in de schaduw zitten want het is hier vandaag 28 graden en dan is het zelfs voor mij te warm in de zon.
zo leuk die huizen met begroeide daken
we staan heerlijk in de schaduw met de camper.
via de oude brug naar de bunkers die uitgehouden zijn in de rotsen.
het is nog een flinke ruimte met allerlei verschillende vertrekken
uitzicht op de oude brug
en de nieuwe brug.
De rivier stroomt hier flink.

Askim N59.602018 E11.102262

Donderdag 21 juli 2022

Het is vannacht gaan regenen en dus gauw de dakluiken dicht gedaan. In de ochtend is het droog maar wel grijs. Ik en Chico gaan nog even de benen strekken en dan vertrekken we weer. We hebben een plek uitgezocht die we dan Debbie hebben gekregen en dus alleen maar de coördinaten hebben en geen idee hebben hoe het er uit gaat zien. We worden door de TomTom weer via allerlei kleine wegen geleid en zien totaal 4 reeën. We halen onderweg nog even wat boodschappen. Het is hier prachtig en rijden van het ene meer naar het andere. Als we vlakbij de plaats van bestemming zijn zien we een ander plekje waar al twee campers staan dus daar kunnen we altijd nog naar terug rijden. Het plekje is eigenlijk prima maar er zitten wel dazen. We kijken daarom toch nog even bij de andere campers naar dat is toch niets voor met Chico en dus weer terug en zetten we de camper iets van het water af want dat scheelt enorm met het aantal dazen. Trouwens toen we nog maar een halfuurtje onderweg waren is de zon gaan schijnen en is het weer prachtig weer met 24 graden. We genieten van het mooie uitzicht hier op het meer en na de lunch komt er nog een Noor bij ons staan maar die gaan een eindje weg staan en zeggen niet veel tot bijna niets. 
vanmorgen tijdens de wandeling kan ik het niet laten om weer frambozen te plukken, als je wil kan je hier kilo's plukken.
even nog onze benen strekken voordat we weer gaan rijden.
Uitzicht op een meertje
Waar we iets verder vandaan staan vanwege de dazen 
en deze is weer helemaal blij en tevreden.

Aurskog N59.787130 E11.753640

Vrijdag 22 juli 2022

Alweer einde van de week wat gaat dat toch snel. Trouwens er wordt steeds gevraagd of we al last van muggen hadden en dat was dus niet zo tot gisterenavond, maar snel en citrus stokje aangestoken en dat hielp gelukkig. Het is gisterenavond weer gaan regenen en het is niet meer droog geworden. Na een wandeling met paraplu gaan we weer rijden. Het wordt weer een plek van Debbie dus weer geen idee wat het gaat worden. We rijden door een mooie omgeving maar als het regent ziet het er toch allemaal een beetje troosteloos uit. Ik had de coördinaten overgezet in de TomTom maar dit keer stuurt hij ons verkeerd en komen we nergens uit. Dan maar via Google maps en moeten we 5 km terug maar dan hebben we ook weer een geweldige plek aan een meertje. Het wordt wel binnen zitten want de regen in nog niet gestopt. Natuurlijk wel met Chico en de bal gespeeld want anders krijgen we een heel chagrijnig hondje
onderweg zien we stapels met hout langs de weg, hier geen hout tekort.
Hebben weer een mooie plek alleen jammer dat het regent.
Natuurlijk wordt er wel gewandeld al regent het.
Kan niet zeggen waar weer zitten want mijn internet werkt op deze plaats niet een kom dus geen coördinaten opzoeken.

2 opmerkingen:

  1. Wat komen jullie weer op prachtige plekken. Maarre zusje van me, ik snap dat je het leuk vindt om zo off road te gaan wandelen, maar kijk alsjeblieft wel een beetje uit hé! Als je zo alleen loopt te wandelen en je valt... Ik moet er niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weer mooie foto`s zeker die van de trappen sluis .

    BeantwoordenVerwijderen