vrijdag 17 maart 2023

voorjaar 2023 Spanje week 5

Vrijdag 17 maart 2023

Gisterenavond zijn we nog met z'n alle naar de Mediamarkt geweest om naar elektrische stepjes te kijken en zagen daar een goede aanbieding, hier hebben we nu een nachtje over geslapen en als we uit Granada terugkomen gaan we beslissen of we op aankoop overgaan. We stappen na een klein stukje lopen op de metro en kunnen vlakbij de kathedraal uitstappen. Het is nog een klein stukje lopen en komen onderweg nog een kleine kerk tegen en die moet natuurlijk ook bekeken worden.  Hij is prachtig versierd en zo zie je maar weer dat het altijd de moeite waard is om even binnen te stappen. De kathedraal wordt alleen door Marco en mij bekeken en is heel imposant. Hij heeft niet echt pracht en praal maar is gigantisch hoog met enorme deuren en pilaren.  Als we dat hebben gezien stappen we op de bus om naar de oude zigeunerwijk Sacromonte te gaan waar nog grotwoningen zijn.  We rijden met de bus door de oude Arabischewijk waar het erg druk is en het ziet er heel gezellig uit. Als we uitstappen is het nog een flink stuk omhoog lopen en Gerrit denkt, bekijk het maar ik blijf wel beneden wachten.  Wij lopen flink wat trappen op en zien wel grotwoningen maar echt bijzonder is het allemaal niet.  Je hebt vanaf hier wel een prachtig zicht op het Alhambra wat we ook graag wilde bekijken maar waar de eerste twee weken al geen kaarten meer voor beschikbaar waren.  We lopen terug door de oude wijk en lopen dan weer richting kathedraal waar we in de buurt een hapje gaan eten.  Daarna gaan we met de bus weer teug.  We moeten uitstappen bij de laatste halte maar dan blijken we aan de verkeerde kant van de rijksweg te staan en kunnen alleen aan de andere kant komen door weer één halte met de metro te rijden.  Als we naar de metro lopen ziet Ger even het stoepje niet en gaat languit.  Zijn been ligt helemaal open, nu heeft Ger dat al snel,  maar hij bloed flink en dus wordt het deppen.  Ondertussen komt de metro aanrijden en dus hebben we geen tijd meer om een kaartje te kopen en omdat het maar één halte is wagen we het er maar op. Stappen we in en gaan de deuren dicht zien we een controleur staan. Gelukkig voor ons loopt deze de andere kant uit dan waar wij staan en stappen we snel bij de volgende halte uit.  Nog een klein stukje lopen en dan kunnen we de honden weer loslaten. We drinken even wat en dan gaan Monique en ik nog even het winkelcentrum in.  We vinden alles te duur maar kunnen nog wel voor en paar shirts bij de Primark slagen. Weer terug bij de campers zijn we allemaal tot de conclusie gekomen dat we toch de stepjes maar gaan kopen.  Dus lopen we weer naar het winkelcentrum en gaan we de verkoopster van gisteren zoeken. We vinden haar en ook haar vriendin die Engels praat en met z'n allen lukt het ons om vier stepjes te kopen al lukt het ons niet om korting te krijgen.  Afrekenen heeft ook nog wat voeten in de aarde en dan het probleem hoe krijgen we ze bij de campers.  We vragen of we hun pompwagen mogen lenen maar daar beginnen ze niet aan.  Ze willen de dozen wel naar de uitgang  brengen en geven ons de tip om bij de doe het zelver een karretje te halen zodat we daarmee het laatste stuk kunnen overbruggen.  Zo gezegd zo gedaan en daar gaan we dan met vier flinke dozen.  Het laatste stukje moeten we ze toch nog een trap op gedragen en dan komt het volgende probleem ze in de campers kwijt raken.  Na heel veel leeg en weer inruimen staan ze dan toch.  Het was weer een zeer enerverende dag.
Met z'n vieren in de metro naar het centrum van Granada
Dit was een kleine kerk die we onderweg tegen kwamen.
       Maar prachtig versierd is vanbinnen
       Op naar de kathedraal van Granada

deze is zeer imposant
             met gigantische deuren
                        en pilaren

mooie straatjes in Granada
dan met de bus naar de oude zigeunerwijk Sacromonte
        waar het heel veel trappen lopen is
deze kat denkt,  die zijn gek met deze hitte
de huizen zijn hier dus voor het grootste gedeelte in de heuvels gebouwd.
in deze wijk is ook de flamengo ontstaan zeggen ze
     terug door de oude Arabische wijk
waar de mannen geduldig wachten als wij een winkeltje in zijn.
        even een dag menu voor 12,- p.p
       Ger die over een stoeprandje viel
In deze parkeergarage kunnen alle supporters van Feyenoord en Ajax tegelijk parkeren

Granada Nevada shopping mall

Zaterdag 18 maart 2023

We vertrekken weer en nemen een geel weggetje op de kaart en dat voert ons door een rustig gebied. Het eerste stuk is nog aardig recht toe recht aan maar dan komen we in de bergen en is het de ene bocht na de andere.  De weg is ook best smal dus is het goed opletten met tegenliggers.  Omdat het heel veel dalen is moet Marco op en gegeven moment even stoppen omdat er op zijn dashboard een lampje gaat branden, dit heeft te maken met zijn remmen en dus drinken we maar even koffie zodat alles kan afkoelen. Dan slingeren we verder naar beneden totdat we weer aan de kust zijn.  We hebben een plekje uitgezocht bij Torrox Costa. Het plekje is niet echt bijzonder maar er is plaats en omdat het zaterdag is willen we het niet riskeren om verder te rijden omdat we bang zijn dat het daar weleens vol zou kunnen staan want de plekken waar we langs zijn gereden stonden propvol.  Vandaag wordt de dag dat we de stepjes in elkaar gaan zetten, dat is zo gebeurd maar dan moeten we ze nog in een app toevoegen.  De eerste is na lang zoeken gelukt.  De tweede gaat ook nog niet echt vlotjes.  De derde gaat al iets beter en de vierde is zo gebeurd.  Er wordt dan eerst gegeten want ondertussen is het alweer 14.30 uur. Dan komt het volgende probleem hoe zetten we ze zo neer dat ze in de garages passen. Het is nog een gepuzzel maar uit eindelijk staan ze dan toch bij ons en bij Marco en  Monique. Morgen gaan we ze uitproberen op de boulevard. We kunnen hier lekker met de honden aan het strand lopen en dat wordt dan ook regelmatig gedaan.  Als we pas weer laat eten zijn we allemaal best moe van deze enerverende dag.
het eerste stuk is nog aardig recht toe recht aan
maar dan kan de afdaling en het slingeren beginnen
maar dat is het dubbel en dwars waard
aan het puzzelen met de app van de stepjes
heerlijk wandelen met de honden langs het strand
we hebben een mooie zonsondergang op het strand.

Torrox Costa N36.740002 W3.9947

Zondag 19 maart 2023

Vandaag doen we het lekker rustig aan. Na de koffie stappen we op de steps om te  oefenen op de boulevard.  Het valt ons alle vier niet tegen al is het nog wel even wennen natuurlijk zeker met oneffenheden in het wegdek. In de middag zoeken we een strandtentje op om te eten.  We nemen een salade en vlees met patat.  We willen er graag mayonaise bij maar die komt pas als we al bijna klaar zijn. We Lopen terug over het strand zodat ze honden nog even in de zee kunnen spelen.  De rest van de dag wordt lekker geluierd.
         vissers bootjes varen weer uit
      en daar staan we dan met onze stepjes
             even de steps uitproberen

Torrox Costa

Maandag 20 maart 2023

We vertrekken en rijden naar Malaga. We horen van Hen dat je er goed aan het strand kan staan.  De vorige keer dat we in Malaga waren was het aan het strand één bende maar nu is het inderdaad een prima plek.  We kunnen redelijk in de buurt van Hen en Aad  staan.  Er wordt natuurlijk weer bijgepraat en de honden worden weer op hun wenken bediend met bal en strand.  Hen en Aad gaan nog naar Malaga om te gaan eten en gisteren had ze daar nog een mooie vaas gekocht en ze wil er nog een kleine bij.  Wij eten een broodje en als Hen en Aad terugkomen hebben ze wat lekkers voorbij de koffie.  Er wordt koffie en thee gezet en we genieten van een heerlijk appelgebak.  Hen heeft inderdaad nog een vaas kunnen scoren en is helemaal blij.  Later tegen de avond kom ik nog op het slimme idee om naar de China store te lopen.  We zijn er met een kwartiertje en kopen nog wat dingen en lopen dan weer terug. Op de heenweg liepen we door een hekwerk wat open was maar als we terug lopen doen de werklui net voor onze neus het hek dicht en doen net of ze ons niet zien.  Nu is er een kleine opening en daar moeten we ons doorheen wringen wat gelukkig lukt.  Het is ondertussen al bijna 20.00 uur en dus begin ik maar gauw aan het eten.
      ons plekje bij Malaga aan het strand
waar Marco en ik nog even de ergste troep opruimen
Chico is uitgeteld nadat hij met zijn bal op het strand is geweest.
        even door het hekwerk kruipen

Malaga N36.68046 W4.44786

Dinsdag 21 maart 2023

Als Marco en ik met de honden over het strand lopen en op de terugweg even bij Hen en Aad  langs gaan om afscheid te nemen zijn deze al vertrokken. Ze zijn wel bij ons langs gekomen maar toen was ik er natuurlijk niet.  Wij gaan ons klaarmaken om met de step naar Malaga te gaan en dat is heel relaxed want het overgrote gedeelte gaat over een fietspad.  We hebben de 7 km zo afgelegd en als we in het oude centrum zijn lopen we eerst een stuk en dan gaan we  even ergens wat drinken.  De ober maakt een hele plek vrij zodat we onze steppen veilig neer kunnen zetten. Ik haal bij het VVV nog een stadsplattegrond. We gaan eerst de kathedraal bekijken en deze is van de buitenkant al prachtig. De binnenkant geloven we wel.  Dan door naar het amfitheater. We gaan dan het oude centrum in en genieten van de gezellige drukte in de stad.  Ja Malaga heeft echt een heel gezellig centrum.  Als we bijna alle straatjes zijn doorgelopen stappen we weer op en gaan naar de overdekte markt.  Het is daar een drukte van je welste en de lucht van verse vis dringt gelijk je neusgaten in. Het is altijd zo leuk om over zo'n markt te lopen met al zijn mooi uitgestalde waren. We kopen nog heerlijke aardbeien en olijven. Als we alles hebben gezien gaan we weer terug.  Het eerste gedeelte over de weg waar één baan speciaal is voor ook fietsers en steps. Dan weer het fietspad op en gauw de honden bevrijden.  Die worden natuurlijk eerst weer verwend met een wandeling langs en in de zee. 's Avonds kijken we sinds hele lange tijd weer eens keertje naar de tv.
Onze stepjes staan netjes op het terras geparkeerd
Een mooi kunstwerk vind ik
         Zie ons staan met onze stepjes
Malaga heeft echt een prachtige kathedraal
           Een oude zij ingang van de kerk
Nog meer pandjes met een prachtige ingang
Hier is een of andere tentoonstelling met deze leuke kat
                  het amfitheater
          Altijd gezellig druk in Malaga
Dit verborgen kerkje krijgt wel een bezoek van ons
Prachtig glas in lood bij de overdekte markt
En een greep uit alles wat er ligt uitgestald
Zo prachtig die kleuren van de specerijen
Ger stond buiten te wachten bij de steps
Als we terug steppen naar de campers staan op de boulevard heel veel van deze barbecues met daarop sardientjes die geroosterd worden.
Doedel en Chico zijn weer blij met een natte buik
Daarna even lekker rollen want anders ben ik zo schoon

Malaga

Woensdag 23 maart 2023

Vandaag weer een dag om verder te trekken.  We nemen de kustweg en rijden door alle bekende badplaatsen in de buurt van Marbella. Het is er een drukke van je welste en na flink wat verkeersdrempels en rotondes nemen we het laatste stuk de grote weg.  We gaan in Estepona kijken of we daar nog kunnen staan en zowaar er staan nog steeds campers.  We zoeken een plekje uit en gaan met de honden naar het strand. Daarna eerst een bakkie en later nog een boterham.  We lopen met z'n alle nog even over de haven maar het is eigenlijk te warm om rond te lopen.  De honden mogen dan ook nog even zwemmen en dan is het zaak om niet te veel te bewegen en rustig te blijven zitten,  laten we daar nou net geen moeite mee hebben.
en zo staan we weer op een andere plek bij Estepona
       even een wandeling door de haven
waar de vissen zo voor het oprapen zwemmen
Gerrit en Marco kunnen het nuet laten om even te neuzen bij een uitgebrande camper
en dan is er verkoeling voor ons en de honden
Estepona N36.4146 W5.15547

Donderdag  23 maart  2023

We rijden vandaag naar Gibraltar. Onderweg nog even stoppen voor brood en dan zien we al snel de rots van Gibraltar.  We zetten de campers neer bij de haven en moeten sinds lange tijd weer betalen om te overnachten,  het kost hier 14 euro per nacht.  We drinken eerst nog wat en dan gaan we lopen naar de grens tussen Spanje en Gibraltar.  We worden bij beide grenzen gecontroleerd en stappen dan op de bus die ons tot aan de kabelbaan brengt. We kopen een retourtje en gaan naar 412 meter hoogte.  Zodra we uit de gondel stappen zit de eerste aap al op ons te wachten,  Gibraltar is bekent om zijn apen.  Het blijft altijd een geweldig gezicht zoals de jonge apen met elkaar spelen en de oudere heerlijk rustig zitten of liggen te slapen.  Het uitzicht is weer prachtig en we genieten dan ook.  We lopen een poosje rond en krijgen geen genoeg van de apen, eentje probeert nog op mijn rug te klimmen maar is algauw weer weg.  Als we naar de cabine lopen om weer naar beneden te gaan horen we een enorme schreeuw en bij een Nederlandse vrouw is een aap op haar rug gesprongen en dat vond ze niet zo leuk.  Als we weer beneden zijn gaat Ger met de bus terug en wij gaan lopen door het centrum.  Als we dan op de bus stappen voor het laatste eindje hebben we een dubbeldekker met open dak,  erg leuk.  Weer terug bij de campers wordt er eerst gegeten en dan nog een stuk met de honden gelopen.
                            Gibraltar
op naar de grens waar we aan beide zijde worden gecontroleerd
en dan de kabelbaan in om omhoog te gaan
waar de eerste apen al gezellig bij elkaar zitten
      ik ga echt niet op zij voor die mensen
de kleintjes zijn echt een stelletje deugnieten
Wat maken die mensen zich toch druk
          Het is druk in de hoofdstraat
en natuurlijk een echte Engelse telefooncel
        terug met een open dubbeldekker
              en we zitten eerste rang

Gibraltar  N36.156694 W5.355654

1. neem een aapje mee een leuk speelmaatje voor chico haha.

2. Echt heel mooie foto's! Jullie doen echt een leuke trip. Zo leuk dat we elkaar steeds tegen komen.

3. Lia Wingerden-Been25 maart 2023 om 07:40

Mooie reisverhalen en leuk dat jullie nu met zijn vieren kunnen steppen. En dat Gert nu af en toe ook mee kan.
    Geniet nog maar lekker.

4. wij stonden in april 2022 bij dezelfde telefooncel.
    ons weer was destijds stukken minder.