vrijdag 24 maart 2023

voorjaar 2023 Spanje week 6

Vrijdag 24 maart 2023

We zeggen Gibraltar gedag en gaan het binnenland weer in.  Het doel voor vandaag is Ronda. We rijden door een prachtig natuur gebied met mooie witte dorpjes tegen de bergen aangepakt.  We hebben een parkeerplaats uitgezocht in Ronda maar als we daar staan en de honden nog even uitlaten zien we een veel beter plekje en zetten we daar de campers neer.  Dan worden de stepjes gepakt en gaan we Ronda in.  Het blijft toch altijd weer een mooi gezicht de kloof die door de stad loopt. Marco en ik lopen nog even de kloof in terwijl Gerrit en Monique op een bankje op ons blijven wachten.  Als we terug zijn gaan we eerst een broodje eten met heerlijke Seranoham. Daarna gaan de mannen terug met ieder twee stepjes aan de hand en Monique en ik gaan nog even winkelen. Ik ben vandaag goed in het uitgeven en koop sandalen en een broek en shirt.  Monique koopt een prachtige schaal van olijfbomenhout. Weer terug bij de campers wordt er eerst wat gedronken en daarna kijken we naar een plekje bij de caminito del Rey. Ik wil ook online tickets bestellen maar de eerste twee maanden is alles al vol.  We gaan het nu op een maandag proberen om bij de kassa nog kaarten te bemachtigen.
                                   mooie witte dorpjes tegen de helling geplakt
          en wat is Spanje hier groen
        even stoppen om koffie te drinken
                                                          met uitzicht op hoge bergen
                we rijden Ronda in
vanaf onze plaats waar de campers staan hebben we een prachtig uitzicht
                                           Ronda met zijn overbekende brug over de kloof
                                       het blijft toch een prachtig gezicht zo vanonder af
Gerrit en Monique zitten geduldig te wachten
        even lekker een broodje eten
en dan als we allemaal weer terug zijn nog genieten van het prachtige uitzicht

Ronda N36.751214 W5.174188

Zaterdag 25 maart 2023

J
Na de koffie gaan Marco,  Monique en ik een wandeling naar de kloof maken.  We kunnen vanaf de campers zo het pad oplopen.  Bij een splitsing nemen we de verkeerde weg en komen bij een hek uit en dus weer rechts omkeer. Dan het andere pad en dat gaat beter.  Als dit pad na een poos weer splits zijn we zo slim om weer het verkeerde pad te kiezen en na een halfuurtje moeten er dus weer keren.  Marco zier nog een paadje maar dit komt uit bij een stel bijenkassen en deze zijn niet gecharmeerd van zijn bezoek en gaan van op de aanval over.  Doedel wordt geprikt en is daar helemaal niet bij mee. Marco komt er zonder kleerscheuren vanaf en dus maar weer gewoon verder terug op het verkeerd gekozen pad.  Dan maar verder over het juiste pad en dan komen er ineens een heleboel hardlopers ons voorbij en het gaat hier echt stijl omhoog dus nemen we ons petje voor hun af.  Vanaf nu is het alleen maar klimmen,  klimmen en nog eens klimmen.  Het is ondertussen ook nog eens erg warm geworpen dus valt het allemaal niet mee.  Als we eindelijk boven aankomen gaan we eerst ergens een ijsje eten en even uitrusten voor de laatste etappe.  Het is heel druk in de stad met veel politie want de hardlopers die ons voorbij kwamen zijn met een soort wedstrijd bezig en daardoor zijn veel straten afgezet.  Ons kan het allemaal niet meer boeien en lopen vermoeid terug naar de campers.  Al met al zijn we 3 uur weggeweest en zijn we heel blij dat we kunnen zitten.  Ger had al meer dan en uur geleden koffie gezet want dacht net als wij dat het niet zo lang zou duren.  Na de koffie wordt alles ingepakt en gaan we eerst even boodschappen doen en daarna rijden we naar een stuwmeer vlakbij de wandeling Cominito del Rey. We vinden en heerlijk plekje en zijn heel blij dat er een windje staat wat oh oh wat is het warm. Marco en ik gaan dan eerst met de honden naar het water om ze te laten zwemmen en dan gaan we een boterham eten. Het is ondertussen alweer 15.00 uur. Na het eten worden de honden nog een keertje verwent met een zwempartij. Het kleine restje wat is nog rest van de middag brengen we in rust door.
                                               we gaan een niet zo lange wandeling maken
                                                      maar dat pakt toch heel anders uit
                                                in de schaduw was een vest nog lekker
                                               maar al gauw werd het warmer en warmer
                                                          nog een klein stukje omhoog
                                                       en dan zijn we weer in Ronda
      onze nieuwe plek bij een stuwmeer
de honden vinden het heerlijk weer in het water
Chico is weer helemaal in zijn element
krijgen tegen de avond nog bezoek van een enorme kudde schapen

Embalsa Conde de Guadalhorce
N36.904026 W4.8206816

Zondag 26 maart 2023

Vandaag een rust dag.  Marco en ik gaan op wilde asperges jacht.  We zagen Spanjaarden al zoeken en Marco is even gaan kijken wat ze precies plukte en nu gaan wij opzoek.  Het zijn nogal prikstruikjes en alleen de verse uitlopers zijn goed.  In het begin vinden we naar weinig maar we halen toch een aardig maaltje bij elkaar.  Marco vraagt nog even bij een stel Spanjaarden die hier staan met het hele gezin wat we nu wel of niet kunnen eten van de steeltjes die weer hebben afgesneden en dan worden ze klaar gemaakt. Met een eitje en ham en ik had zowaar nog een zakje aspergesaus. Het is niet slecht maar zeker niet dat we nu nog een keertje gaan zoeken. Het is hier erg gezellig met al die Spaanse gezinnen die heerlijk aan het kokkerellen zijn en kletsen dat ze kunnen!!! Er wordt regelmatig met de honden gelopen en ook mogen ze zwemmen maar om bij het water te komen moeten we door een stuk waar heel veel kitten liggen en die blijven allemaal in Doedel der poten zitten en dus is het of ze iedere twee passen eruit halen of ze dragen.  Dat laatste doen we dan ook uit eindelijk.  Als ze lekker gezwommen hebben,  waarna Doedel altijd even heerlijk in de aarde moet rollen,  heb ik al de grootste lol omdat Marco die vieze hond weer moet dragen natuurlijk.  De mannen sprokkelen nog hout voor een kampvuur vanavond wat we gelijk op kunnen barbecuen.  Het was weer een heerlijk dag met vandaag vanwege de zomertijd en uur langer licht.
                                                         er is niet veel over van het stuwmeer
                  Wilde asperges
           ziet er toch heerlijk uit zo
   op dit stuk kan Doedel nog wel lopen
          het kampvuur wordt aangestoken
                                                      en na even geduld kan het vlees erop
              en dan smullen maar

Embalsa Conde de Guadalhorce

Maandag 27 maart 2023

We rijden vandaag eerst naar Antequera om daar een sanistop te maken en dan nog even boodschappen halen. Je zal wel denken ze gingen toch een wandeling maken, nu dat is waar maar die blijkt op maandag dicht te zijn en dus zijn de plannen gewijzigd. We hebben een tussendoor weggetje gekozen en dat voert ons door een piep klein dorpje waar het heel erg krap is om te rijden en op een gegeven moment lukt het helemaal niet meer.  Er komt een meetlint aan te pas maar die geeft ook aan dat dat niet gaat lukken.  Alle mensen in het dorp staan met hun hoofd te schudden.  Gelukkig krijgt Monique informatie over de auto die in de weg staan en gaat ze op de deur kloppen.  De mensen zien eruit alsof ze met uit bed komen maar gaan wel hun auto verzetten en dan lukt het ons om er tussendoor te rijden.  Als we de sanistop en de boodschappen hebben gedaan rijden we door naar El Torcal. Onderweg staat er veel wind maar als we omhoog rijden valt het gelukkig erg mee.  Boven aangekomen blijkt het helemaal vol te staan en zegt de parkeerwachter tegen ons dat we maar weer naar beneden moeten rijden en het later moeten proberen. We keren en net als we weer terug willen rijden wordt er door een vrouw in een camper tekens gegeven dat ze zo gaat vertrekken.  Het blijkt dat ze ook nog met twee campers zijn en dus wachten we nog even en hebben we de mazzel dat we naast elkaar een parkeerplek hebben. We drinken in de zon aan een picknicktafel een kop koffie met heerlijke yoghurtcake. Daarna worden de wandelschoenen aangetrokken en laten we Gerrit achter bij de honden.  In mijn beleving was het niet zover wandelen en dacht ik met 3 kwartier weer terug te zijn maar we doen er 2.1/2 uur over.  Het is wel weer erg mooi hier en het blijft zo enorm indrukwekkend.  We hebben de mazzel dat we nog twee steenbokken zien terwijl we van iedereen horen dat ze niets hebben gezien.  Als we weer bij de campers zijn ga ik met Chico nog even een ander pad op en zie daar gelijk al steenbokken staan. Ik snel terug en Marco en Monique halen zodat ze ze ook kunnen zien, het blijft toch een geweldig gezicht.  Omdat er van brood eten tussen de middag niets is gekomen eten we tegen de avond maar brood met een rookworst.
          onderweg naar Antequera
 waar de straatjes in een dorpje onderweg erg smal zijn
en zo smal dat we niet meer door kunnen pas nadat er een auto is verplaats.
        en dan past het nog maar net
        op naar de top van El Torcal
Eerst maar even koffie met yoghurtcake
en dan genieten van de prachtige omgeving
we zien gelukkig tijdens de wandeling nog steenbokken
deze zien we later op en ander pad als we de honden uitlaten
                                                        Zijn ze niet geweldig

El Torcal N36.952999 W4.5443

Dinsdag 28 maart 2023

We maken in de ochtend nog een wandeling over het steenbokkenpad en kunnen weer genieten.  Ze staan trouwens zelfs vlakbij de campers te grazen.  Dan gaan we deze mooie omgeving weer verlaten en omdat we er gisteren achter kwamen daar we geen cola meer hebben gaan we in Antequera nog even naar de Mercadona.  Marco voert de coördinaten in in zijn navigatie en wij rijden achter hem aan.  Als we bij de stad zijn gaat hij ineens een andere weg in een volgen we maar.  Blijkt hij een andere winkel dan gisteren te hebben en deze ligt middenin de stad en dus worden er weer verschillende smalle straatjes genomen,  tot verdriet van Monique want die is die straatjes nu wel helemaal zat, maar gelukkig lopen we nergens vast.  Bij de Mercadona aangekomen worden de campers op en taxistandplaats gezet en gaan Monique en ik boodschappen doen. Omdat de campers zo dichtbij staan nemen we veel zware dingen mee.  Als we buiten komen zijn de campers verdwenen.  Staan we dan met twee zware tassen. Monique belt Marco en die zegt dat ze weer onderweg zijn met de campers.  We gaan zo staan dat we gelijk in kunnen stappen en door kunnen rijden. Verderop worden de boodschappen opgeruimd en gaan we terug naar de wandeling van Caminito del Rey. We willen daar een parkeerplaats zoeken waar we deze middag kunnen staan en dan morgenochtend vroeg voor de kassa gaan liggen om nog entreekaarten te bemachtigen.  De parkeerplaatsen zijn allemaal vol en dus rijden we maar weer door naar het einde van de wandeling en daar is nog wel plek. We zetten de campers neer en nemen maar eerst weer wat te drinken.  Daarna gaan Marco en ik kijken of we informatie kunnen inwinnen of er inderdaad nog kaarten zullen zijn morgenochtend.  Er wordt gezegd dat als we vroeg zijn het zou moeten lukken. Later gaan Marco en ik nog even kijken hoe laat de bus hier morgenochtend vertrekt naar het beginpunt en dat is om 07.40 uur dus als we die pakken moeten we er op tijd kunnen zijn om voor de kassa te gaan liggen.  Er zijn verschillende mensen die bij ons intonatie komen inwinnen en we lichten ze in maar zeggen dat we wel als eerste bij de kassa willen staan.
deze staan in de ochtend bij de campers
       En deze langs het steenbokkenpad
nog eentje dan omdat ik het niet kan laten
    de gieren vliegen hier ook in de rondte
nog even de camperplaats op de foto en dan vertrekken we weer
mooie vergezichten onderweg naar Antequera
                       Antequera
                                        waar Marco de gezelligheid van de stad opzoekt
het stuwmeer vlakbij de Caminito del Rey
alvast een klein stukje van de wandeling die we hopelijk morgen gaan doen.
een plekje op de parkeerplaats aan het einde van de wandeling

El Chorro eindpunt
N36.9066308 W4.7601924

Woensdag 29 maart 2023

Sinds lange tijd hebben we weer eens de wekker gezet. we staan namelijk om 06.20 uur op zodat we nog even op ons gemak kunnen ontbijten. We lopen dan naar de bushalte waar we om 07.40 uur op de bus stappen. we hadden nog een zaklamp nodig om bij de bus te komen want het is nog aarde donker. We rijden  door de bergen in het donker naar het begin van de wandeling. Als we daar aankomen is het gelukkig al een stuk lichter. Het eerste stuk moeten we nog door een bos lopen want het is nog 2,7 km naar de kassa waar de wandeling eigenlijk pas begint. Bij de kassa aangekomen staat er al een flinke rij maar gelukkig blijken er al veel mensen een kaartje via het internet gekocht te hebben en zijn de mensen die nog via de kassa moeten niet al te veel. We hebben dus mazzel als we even later een kaartje kunnen kopen. Het blijkt bij de kassa ook nog eens goedkoper te zijn als dat we het via het internet hadden besteld. Dan was het namelijk 18,- p.p. en nu is het maar 10,- p.p. Nog even wachten totdat alle groepen naar binnen zijn met hun gids en dan mogen wij. We krijgen allemaal een haarnetje en helm en dat staat erg charmant. Nog een klein stukje lopen en dan komen we in de kloof met de paden tegen de rotswand aangeplakt. Het is toch echt wel een prachtige wandeling, een unieke. We genieten van alle mooie plaatje en maken dan ook veel te veel foto's dus maak je borst maar nat voor wat gaat volgen. Als we de eerste kloof hebben gehad eten we eerst een koek voor dat we weer verder gaan.  Er wordt nog een stuk door het bos gelopen en dan komt het tweede gedeelte door de kloof. Hier is nog goed het oude pad te zien wat onder het nieuwe pad loopt.  Aan het einde van de kloof moet je over een hangbrug en omdat er flink wat wind staat is dat nog wel een dingetje.  Daarna nog flink wat ellendige trappen op en af en dan hebben we weer vaste grond over onze voeten.
In het donker met de bus
Eerst nog 2,7 km lopen naar de kassa
Waar al een flinke rij staat maar gelukkig staan we aardig vooraan

Dit staat echt heel charmant
Dan kan de wandeling echt beginnen

Het blijft toch een prachtige wandeling die nooit verveeld

Even bijkomen van al dat moois en een koek eten
Dan nog even een stuk door de natuur
Zodat we weer klaar zijn voor de volgende geweldige ervaring
Je ziet het oude pad nog onder het nieuwe pad lopen
Dan te bedenken dat dit pad alleen maar bedoeld was om materiaal over te vervoeren, daar mot je toch ook niet aan denken dat we hier met spullen overheen liepen.
Marco en Monique durfde het nog aan met met flinke wind stil te staan op de hangbrug

Nog even met z'n alle op de foto
En dan het laatste stuk buiten langs en dan zit ons avontuur er weer op

Donderdag 30 maart 2023

Vandaag gaan we voor ons doen en heel eind rijden en wel 156 km. We gaan naar Cordoba maar onderweg nog even brood kopen en gas tanken. Dat laatste wil niet echt lukken want wij krijgen maar 8 liter en Marco maar 3 en voor de rest wil hij het niet meer doen. We laten het maar zo en gaan morgen wel bij een ander tankstation kijken.  In Cordoba hebben we een parkeerplaats uitgezocht bij de dierentuin.  Er is ook een betaalde plek maar dat is ook niet veel meer dan een parkeerplaats en daar moet je 23 euro voor betalen.  De parkeerplaats bij de dierentuin blijkt prima te zijn en we kunnen de campers zo neerzetten dat we een hoekje voor ons zelf hebben.  Omdat het al over ene is drinken we eerst maar even koffie en daarna gaan we eten.  Hen en Aad staan wel op de betaalde parkeerplaats en zijn de stad al in.  Wij gaan pas tegen 16.00 uur want alle winkels zijn nu nog dicht.  We lopen dan eerst naar de Mezquita dat is een oude moskee met daarin een kathedraal dit is echt ongelofelijk om te zien. Er staan hier iets van 850 pilaren om het dak te ondersteunen en middenin hebben de christelijke een stuk weggehaald om daar een kathedraal te bouwen. ook deze is prachtig en eigenlijk heel uniek dat deze twee geloven zo in elkaar overgaan. Gerrit gaat niet mee naar binnen want die vindt dit allemaal niet zo interessant. Marco en Monique vinden het gelukkig wel de moeite waard. Als we weer buiten komen gaan we eerst een ijsje eten want het is vandaag 28 graden dus dan is een ijsje wel erg lekker. De mannen gaan dan de oude brug bekijken en Monique en ik gaan nog even door het oude centrum lopen. Ik wil nog graag een keramiek zaak opzoeken waar Hen vorige keer een prachtige aardewerk pop heeft gekocht. als we daar aankomen heeft hij nog steeds prachtige dingen maar is echt abnormaal duur geworden en dus wordt er niets gekocht. we lopen weer terug en bekijken nog verschillende winkels. Het stikt hier van de juweliers en ik zie nog een mooie armband die ik wil kopen waar deze krijg ik van Monique en Marco alvast voor mijn verjaardag, wat een bofkont ben ik toch. We lopen via Googlle maps terug naar de parkeerplaats waar de campers staan maar ik heb altijd problemen om te zien hoe ik moet lopen en dus gaan we nogal eens verkeerd. Onderweg zien we nog wel een kerkje waar ze al voorbereidingen aan het treffen zijn om de praalwagens op te tuigen voor de Pasen. We komen ook een prachtige binnenplaats tegen die vol staat met bloemen. We vragen een paar keer de weg en uit eindelijk komen we dan toch goed uit. Ik maak alleen de fout om een weg beneden langs te nemen en als we dan bij de rotonde komen kunnen we daar niet omhoog en moeten we weer teruglopen om boven langs te lopen. Als we dan eindelijk weer bij de campers zijn is het al 19.45 uur. We drinken eerst wat en dan wordt het avondeten maar een eigen gemaakt broodje hambuger.  Later worden de honden nog even uitgelaten op een groot terrein waar een parkeerplaats is, naar we denken voor een school, en waar we al een keertje zijn weggestuurd maar dus gewoon weer naar toegaan. Als we achter op het terrein lopen en weer teruggaan zien we dat het hek dicht is en dus lopen we snel naar het tweede hek wat nog wel open is maar worden we er wel op gewezen dat het privéterrein is. We maken onze excuses en lopen snel het hek uit. Zijn we ook weer goed vanaf gekomen.
                                   deze weg naar Cordoba leid ons door kilometers olijfbomen
Parkeerplaats bij de dierentuin in Cordoba
Een van oude ingangen
Binnen worden je overweldigd door de hoeveelheid pilaren
En de prachtige Moorse invloeden
Sommige delen van de plafonds zijn prachtig bewerkt
Een stier van marmer in de kathedraal
Die ook weer erg mooi is en zo anders dan de moskee
Geweldig houtsnijwerk, wat een monnikenwerk

ppl
Hele pilaren van marmer
Onderweg zien we in een klein kerkje hoe de mensen de praalwagens voor de Pasen klaarmaken
De altijd mooie tegels
In Cordoba hebben ze altijd van die mooie binnenplaatsen met bloemen

Cordoba N37.868999 W4.78702

1. lekker warm weer daar het is heir een zootje veel regen en wind , geniet er van

2. Blijf lekker in Spanje inderdaad. We hoossen hier weg van de regen en het is erg koud hier in nl op ArLi's Place. Weer genoten van je blog en de foto's ook al hadden we er een aantal al gezien, het blijft genieten!