dinsdag 22 augustus 2023

Griekenland 2023 week 2

Vrijdag 28 juli 2023

Als we aan ons ontbijt zitten en Marco en ik daarna de honden nog even uitlaten en terugkomen krijgen we te horen van Monique dat het hefbed niet meer omhoog wil. De mannen gaan kijken en het internet wordt geraadpleegd maar daar worden we niet echt wijs van.  Met veel proberen gaat hij bed kleine stukjes ophoog met de knop van omlaag,  héél vreemd.  We zijn allang blij dat hij weer tegen het plafond hangt en gaan dan eerst watertanken en dan op we naar Lugo voor de schotel.  We moeten vragen naar Mathia en dan maar hopen dat het goed komt. Het bed is weer een volgend project voor de mannen, daar komt nog een vervolg op. Om 09.30 uur zijn we bij Teleco waar het kastje van de schotel van is en gaan de mannen opzoek naar Mathia. Ze komen pas na 20 minuten weer terug met het verhaal dat ze het kastje gaan testen en dat kan een uurtje  duren. Ik ga dan naar water opzetten voor koffie en Marco gaat verder met het hefbed want hij had vannacht iets gevoeld wat op een draadje leek en nu maar kijken of dat niet los zit.  Dat blijkt dus inderdaad los te zitten en met wat moeite krijgt hij het weer vast.  Het bed werkt weer goed alleen is omhoog nu omlaag en andersom.  Als hij later met de dealer belt zegt deze dat dat komt omdat het bed te ver omlaag is geweest en daardoor rolt hij nu de andere kant op.  Ze komen weer terug met ons kastje en dat blijkt prima in orde en dus denken ze dat het in de busturingskast zit maar die kunnen we niet zo makkelijk eruit bouwen en dus laten we het zo en ook deze mensen hoeven we niets te betalen. We rijden nog even langs de Lidl voor brood en nog wat kleine boodschappen want als het goed is hebben we vanmiddag een plekje aan zee waar we een paar dagen willen blijven staan.  Het hete water voor de koffie wordt in een thermoskan gedaan en daar drinken we onderweg dan wel een bakkie van.  Er wordt dus nog even gestopt voor koffie en dan die naar de zee.  Als we onder de spoorweg door willen is de poort naar 205 cm hoog dus dat gaat hem niet worden naar gelukkig kunnen we verderop er wel onderdoor en komen we op een heerlijke plek aan zee.  We installeren ons en al gauw wordt de zwemkleding aangetrokken en duiken weer de zee in die heerlijk is.  Chico en Doedel vinden het hier ook helemaal geweldig en kunnen net als wij geen genoeg krijgen van het water. Marco doet zijn hefbed nog eens helemaal naar beneden en dan werken de knoppen weer zoals het hoort,  gelukkig is dat opgelost.
de Teleco dealer van onze schotel
hier blijven we een paar dagen staan voordat we op de pont naar Griekenland gaan.

Zaterdag 29 juli 2023

Het wordt weer een warme dag met zo'n 32 graden maar gelukkig staat er een windje en met regelmatig een duik is het goed uit te houden.  's Avonds gaan we bij een strandtent in de buurt eten en het is maar goed dat we gereserveerd hebben want het zit helemaal vol.  We nemen alle vier een pizza en ze smaken heerlijk.  Nog een toetje en dan om 22.00 uur weer terug naar de campers waar de honden heerlijk hebben liggen slapen.  Na nog even koffie gaan we slapen, al is het wel warm is het toch nog goed te doen.
naar de zee
en na lekker lang dobberen weer terug
Doedel wordt nog even geschoren
eten bij zonsondergang
we genieten van een heerlijke pizza
zelfs om 22.00 is het nog enorm druk in het restaurant

Zondag 30 juli 2023

Als we opstaan is het erg warm want de wind is weg maar gelukkig trekt hij al snel weer aan en is het in de schaduw goed te doen. Marco en ik lopen nog even naar de supermarkt voor brood en bij een Chinees halen we nog waterschoenen voor Gerrit. Terwijl wij weg waren heeft Ger twee auto's uit het zand geduwd.  Voor de rest doen we niet veel anders dan gisteren en dat bevalt best. Er komt nog een man en kurkentrekker vragen voor zijn fles wijn,  we kunnen gelijk een glaasje krijgen maar daar bedanken we voor.  Het is vandaag erg druk aan het strand en er staan hoge golven en dat is voor de honden minder fijn. Marco is nog even ijverig met nieuwe pezen trekken in zijn camper. Na weer een heerlijk dag van zwemmen en heel weinig doen, daar is het ook eigenlijk te warm voor, gaan we tegen 20.00 uur maar aan het eten beginnen.
bij één benzinepomp kun je tanken met bediening en
zonder bediening wat flink wat scheelt in de literprijs.

Maandag 31 juli 2023

En weer een dag met hoge temperaturen en zon. Marco en ik gaan weer brood halen en dat is met deze warmte best een ding.  Als we terug zijn nemen we eerst een duik in de zee en dat geeft heerlijke verkoeling. Na de lunch om 14.00 uur wordt er nog een laatste duik genomen en dan wordt alles ingepakt en gaan we om 15.15 rijden naar Ancona waar we morgen de pont nemen naar Griekenland.  We verwachte en volle parkeerplaats maar we staan maar met 4 campers.  Na eerst wat gedronken te hebben in de schaduw van de bomen die hier gelukkig staan gaan de mannen naar een doe het zelver om naar wat spullen te kijken.  Als hun terug zijn lopen Monique en ik nog even de supermarkt in.
vaarwel heerlijk plekje aan de zee
camperplaats bij Ancona  met gelukkig schaduw.

N43.551601. E13.5149
Via Franco Scataglini Parking Supermaché AUCHAN Zona Barracola
60100 Ancona

Dinsdag 1 augustus 2023

Na de koffie gaan Marco en Ger op de step naar een camperzaak in de buurt om een aansluiting te vinden voor de buiten aansluiting van het gas op Marco zijn camper maar komen met lege handen terug.  Ze moesten over de snelweg en dat zagen ze niet zo zitten met de stepjes.  We lopen later met z'n allen dus inclusief honden het winkelcentrum in waar het heerlijk koel is en nemen een verrukkelijk Italiaans ijsje.  Daarna halen we nog even brood en dan gaan we met de campers maar de camperzaak maar komen dan toch ook met lege handen te staan want ze hebben het niet.  We rijden dan naar de veerpont op de coördinaten die ik van Hen heb gehad maar komen daarmee verkeerd terecht en moeten we in de oude stad keren en dan tik ik maar het adres is wat op de boeking staat en dan lukt het beter.  Monique en ik gaan inchecken en dat is redelijk snel gebeurd.  We rijden dan naar de banen waar alle auto's,  campers en vrachtauto's staan opgesteld om de pont op te rijden. Omdat het pas 14.00 uur is gaan we eerst maar even eten maar dat kunnen we maar net naar binnenwerken want dan komen ze al zeggen dat er moeten gaan rijden.  Aan boord zijn de mannen die aanwijzingen geven niet echt de vriendelijkste maar als we eenmaal staan hebben we een prima plek in de openlucht zodat we de dakluiken open kunnen zetten.  We gaan dan op verkenning uit en vinden een plekje buiten in de wind en daar is het nog enig sinds uit te houden.  Marco gaat weer terug naar de camper om wat te drinken te halen voor ons en de honden.  Dat is het heel land wachten totdat we eindelijk gaan varen.
Eindelijk is het dan zo ver en we blijven zitten totdat we uitgevaren zijn en Ancona achter ons hebben gelaten.  We hebben ondertussen de boot bekeken en die is vol gepakt met mensen die luchtbedden aan het oppompen zijn en zich een plek aan het creëren zijn om de nacht door te brengen, er worden zelfs kleine tentjes opgezet. Als we weer bij de campers zijn is er voor ons nog plek op het dek om de stoelen en de tafel neer te zetten zodat we daar nog kunnen zitten en dat zit een stuk beter dan de stoelen op het bovendek.  Tegen 20.00 uur gaan we wat eten in het restaurant,  een soort van karbonade met friet,  niet slecht maar ook niet echt bijzonder.  We doen nog een spelletje in de camper maar als ondanks de pillen ik me toch niet helemaal happy voel gaan we al om 22.15 uur naar bed.

Ancona
we staan heerlijk op het achterdek
en genieten van het windje
mensen in de weer met tentjes
en overal worden bedjes en slaapzakken uitgerold
we laten Ancona achter ons
uitzicht achter onze camper
nog een klein stukje land door het gat waar de touwen doorheen lopen om de boot vast te maken
en daar staan de campers dan
Pyreaus boot tussen Italië en Griekenland

Woensdag 2 augustus 2023

Het is in Griekenland een uur later. We zijn om 07.00 uur Griekse tijd op en als we aan de koffie zitten worden we gemaand om deuren, ramen en dakluiken te sluiten want de campers worden netjes aftgespoten met zoet water. Als we weer naar buiten kunnen zien we dat we tussen Korfoe en het vasteland van Griekenland varen.  Om 09.45 uur liggen we in de haven van Igoumenista en kunnen we al snel van boord.  Als we door de stad rijden is het er heel gezellig druk op de vele terrassen en staar de boulevard vol met auto's zodat we daar geen plekje kunnen vinden om te parkeren.  We rijden dan maar gelijk door naar de Lidl waar we weer even verse producten gaan inslaan want we willen graag een weekje aan het strand blijven staan. We zien bij de Lidl gelijk onze eerste schildpad,  er zullen er waarschijnlijk nog vele volgen,  maar toch wel weer erg leuk.   We tanken ook nog voor 1,58 per liter dus dat is  niet al te duur hier.  Als de boodschappen in de koel(kasten) liggen rijden we naar Sagiada waar een plekje aan het strand is met buitendouche en dat lijkt ons wel wat.  We rijden een stuk door het binnenland om na 25 km op onze bestemming te komen.  Even kijken hoe we willen staan en als dat is geregeld liggen we al snel in het water wat heerlijk warm is.  Het fijnste is dat we ons daarna kunnen afspoelen met zoet water en dat is echt heerlijk.  De rest van de dag wordt afgewisseld met zwemen, kleine wandeling (te warm) en heel veel met Chico spelen met de stok in het water want dat kan hij de hele dag wel vol houden. Monique en ik wassen nog even het beddengoed want met al die hete nachten is dat aardig door gezweet.. In de avond genieten we nog van een mooie zonsondergang en een prachtige opkomende maan.
bijna bij Igouminitsa
we verlaten het ruim
dag boot tot over 3 maanden
onderweg nog een stuwmeer
en dan worden we beloond met dit
we kunnen vanuit ons bed zo de zee in rollen
De was bang te drogen
ondergaande zon en
opkomende maan

Sagiada N39.634899 E20.170099

Donderdag 3 augustus 2023

Het was gelukkig een redelijk koele nacht en dus hebben we heerlijk geslapen. Na de koffie gaan Marco en ik met de honden lopen.  We wilde gelijk door lopen om brood te halen maar moeten langs een weiland met paard en dat gaan we met de honden naar niet doen.  We lopen dan maar teug en gaan het zonder honden opnieuw proberen.  Het blijkt nog een hele tippel te zijn en verliezen aardig wat vocht zo.  Eindelijk bij de bakker kopen we een bruin en een wit brood en lopen dan weer terug. Al met al hebben we deze ochtend 9,5 km gelopen.  We nemen naar eerst een duik om af te koelen. Als we om 14.00 uur gaan eten smaakt het brood prima maar blijken we aan alleen het bruine brood genoeg te hebben en dus hebben we voor morgen nog brood en dat bespaard ons en hele wandeling al hadden we dan wel de stepjes gepakt.  Monique heeft nog een wasjes gedaan maar voor de rest doen we weinig.
heel in de verte zie je onze campers staan
eerst even afkoelen na onze ochtendwandeling.  Marco kan niet gaan zwemmen zonder dat Doedel me gaat en als een diva komt hangen.
er zijn in Griekenland heel veel zwerfhonden
en natuurlijk overal van die kleine kapelletjes

Sagiada N39.634899 E20.170099

1. Hoi we hebben weer zitten genieten van de blog en wat een avontuur met de boot overvaren. Jullie staan er prachtig bij zo aan het strand en wat een prachtig uitzicht Geniet ervan en tot de volgende blog 😘