dinsdag 22 augustus 2023

Griekenland 2023 week 4

Vrijdag 11 augustus 2023,

Eerst even Marjolijn feliciteren want die wordt vandaag 60 jaar.  We hebben vannacht niet bepaald goed geslapen,  ten eerste waren we gisteren een spelletje aan het doen toen we ineens héél,  héél en dan ook héél veel rietvliegjes in de camper van Marco en Monique zagen.  Hoe ze naar binnen zijn gekomen daar hebben we geen idee van maar ze waren er wel.  We hebben het spelletje nog wel afgemaakt maar daarna is Monique op jacht gegaan en had vanmorgen héél véél lijken.  De hele lieve zwerfhonden hebben vannacht naar alles geblaf wat maar bewoog en dat was ook niet echt goed voor onze nachtrust.  We zijn dan ook allemaal nog niet echt uitgeslapen en willen niet nog zo'n nacht mee maken en dus besluiten we om dit prachtige plekje toch maar te verlaten.  Als we aan de koffie zitten ontdekt Marco nog een nest puppies  zo lief!!!!! En gaan dus verder (zonder puppie) we hebben een plekje uitgezocht bij een prachtige rots (lang leven Hen) als we eraan komen staat er aan het einde al een tentje en vooraan staat een Fransman zo ongelukkig dat hij twee plekken inneemt. We zetten de campers achter elkaar neer maar daardoor staan we wel op het doodlopende pad naar achteren en dus verzetten we ze nog even en komen daardoor wel dicht op de Fransman te staan maar het kan niet anders.  Al snel wordt het zwemmen en er stroomt hier vanuit de berg een rivier in de zee en dat geeft een koude stroming en die voel je wel maar toch is het nog erg lekker.  Later horen we van een Grieks stel dat Krio neri koud water betekend en het stadje heet  Krioneri. Marco en ik gaan nog een stuk om de rots lopen en zwemmen maar komen nergens uit en dus maar weer terug. Ook hier zit een schattig zwerfhondje. Als de schaduw van de luifel niet meer toereikend is kunnen we gelukkig in de schaduw van onze Franse buurman zijn camper zitten.  Dit gaat lage tijd goed maar ineens gaat hij tegen ons te keer dat we te dicht op hem zitten en dat er minstens 5 meter tussenruimte moet zijn.  Gerrit en Marco zeggen dat hij niet moet ouwenhoeren, niet dat hij dat verstaat, en blijven gewoon zitten.  Ik voel me een beetje opgelaten maar het is ook een beetje onzin van hem want hij heeft nog een zee van ruimte naast zijn camper. Ach zulk soort mensen zal je altijd wel hebben.  In de avond gaat het flink waaien zodat de ramen wat dichter moeten en dat maakt het erg warm binnen.
en zo nog 500
zijn ze niet om op te vreten

Flamingo's op de zoutvlakte
weer een heerlijk plekje om te staan
ik ga proberen te snorkelen
je moet er wat voor overhebben om een foto van boven te maken

Is het geen schatje

Krioneri N38.34371 E21.598563

Zaterdag 12 augustus 2023

We staan voorlopig in de schaduw van de rots maar dat is helemaal niet erg.  Als we om 07.30 uur op zijn zien we berggeiten over de rotsen lopen,  het is altijd zo kunstig hoe ze zich met zoveel gemak over een rotswand begeven.  Monique en ik doen even een wasjes en omdat het nog steeds flink waait is het zo droog.  Het kleine zwerfhondje geeft veel plezier want ze is echt grappig.  We hebben vandaag flinke wolken aan de lucht maar dat vinden we totaal niet erg. Er komt nog een flinke italiaanse camper aanrijden maar daar is geen plek voor een hij ergert zich dan ook aan onze Franse buurman die zo breed uit staat.  We zeggen dat hij naast ons mag komen staan en dan staat hij klem op de buurman die met zijn scooter weg is en dus wel uit zijn dak zal gaan als hij terug komt. Als wij dan ook even later om 14.30 uur gaan lopen  naar één van de restaurants hier in de buurt komt net de Fransman terug rijden en we horen al gelijk dat hij het er niet mee eens is en terwijl wij verder lopen kunnen we ze nog een heel eind verderop horen. We gaan heerlijk van de Griekse keuken genieten en nemen souvlaki van kip en varkensvlees met een Griekse salade en het smaakt ons prima.  Het eind bedrag is 35,= met drank erbij dus dat is wel voor herhaling vatbaar.  Weer terug bij de campers zit onze zwerfhond alweer te wachten en onze honden mogen ook weer de camper uit en even lekker zwemmen.  We hebben het hondje al een naam gegeven namelijk Souv en nu blijkt dat ze een zwemschoen van Marco heeft gepikt en hoe we ook zoeken we kunnen hem niet terug vinden.  Wel vind ik het bikinibroekje van de buurvrouw en dus breng ik dat maar netjes terug.
bovenop de berg stond de bok
onze zwerfhond lust bijna alles behalve hondenbrokken

Even de was uitspoelen bij de waterbron
en dan drogen maar

Dit keer geen geiten maar een bergbeklimmer die heel wat meer moeite moet doen om boven te komen.
dit water komt uit de rots en is koud en helder
Zo heerlijk dat Griekse eten

Krioneri

Zondag 13 augustus 2023

Ook vandaag lopen de geiten weer tegen de rotswand op,  zo'n leuk gezicht.  Souv zit ook alweer op ons te wachten en heeft zowaar Marco zijn zwemschoen weer terug gebracht.  Als Marco en ik de honden uitlaten komen we nog nog een heel stel honden tegen die eerst hevig lelijk tegen onze honden doen maar gelukkig is het snel weer ouwe jongens krentenbrood. Als we terug zijn bij de campers gaan Marco en ik nog even een stuk de berg op omvan hoogte de campers te fotograferen.  Monique en ik doen nog even een was en omdat het met vlagen echt hard waait moeten we het droogrek goed in de gaten houden.  Souv steelt steeds meer onze harten maar we kunnen hem echt niet meenemen. Was het nu bijna de laatste week geweest dan met alle liefde maar nu gaat dat echt niet.  Marco en ik duiken nog een keer in het hele koude water en vinden het zelf lekker.  De rest van de dag genieten we weer van het heerlijke weer. Morgen willen we naar patras en hebben daar een betaalde parkeerplaats uitgezocht zodat de campers veilig staan als we de stad ingaan.
de prachtige,  heldere blauwe zee
en daar staan de campers dan
de afdaling is weer ingezet
tweede was hangt aan de lijn
is ze niet in op te vreten

Maandag 15 augustus 2023

Na nog een ochtendwandeling samen met Souv gaan we haar toch echt achterlaten en dat vindt Monique wel heel erg moeilijk.  We rijden naar de pont die ons naar Patras bent.  Je kan ook de brug nemen maar de pont is goedkoper en zo heb je ook nog eens mooi uitzicht op de brug.  We kunnen gelijk de pont oprijden en niet veel later vertrekt hij.  De overtocht kost 11,= per camper.  Er staat een lekker windje op het water en met een kwartiertje zijn we aan de overkant.  We zoeken dan eerst een Lidl op voor boodschappen en dan op naar de parkeerplaats.  Marco rijdt voorop en die moet volgens zijn navigatie ergens rechtsaf en dat is een onverhardeweg maar hij neemt hem toch,  trouw als wij zijn volgen we maar het wordt er niet beter op.  De weg wordt smaller en de bomen steeds lager.  Met veel takken langs en bovenover de camper komen we weer op een normale weg.  De mensen stonden langs het weggetje te kijken alsof ze water zagen branden en we konden ze geen ongelijk geven. Eenmaal bij de parkeerplaats blijkt het nog veel slechter te zijn dan we hadden verwacht en na overleg gaan we door en laten we Patras voor wat het is.  We hebben een plekje uitgezocht natuurlijk aan het strand.  Als we daar aankomen zien we eigenlijk al gelijk dat het niets gaat worden. We moeten er achteruit voor een dikke bus en op de parkeerplaats staat het helemaal vol met auto's en dus zoek ik snel een ander plekje op bij een meertje maar 1,5 km terug.  Die is ook niet veel maar goed genoeg voor een koffieplek. We hebben vreemde koeken gekocht bij de Lidl en die blijken best prima te smaken.  Er wordt weer een nieuwe plek uitgezocht 22 km verderop.  Als we daar aankomen voelt het gelijk een stuk beter en is er voor ons ook nog plek genoeg.  We zetten de campers zo neer dat we nog een beetje schaduw hebben en dan eerst met de honden naar het strand.  Het is een zandstrand en Chico is hier helemaal blij mee en komt zelf drie keer naar mij toe zwemmen.  We lopen een stuk over het strand waar het heel rustig is,  de andere kant uit is het een stuk drukker omdat daar een taverne is.  's Avonds eten we het brood op wat we eigenlijk voor de lunch hadden gekocht met heerlijk kip saté en pindasaus. Als het donker is en we zitten en beetje naar de sterren te kijken ziet Marco ineens een hele rij lichten door de lucht gaan en die gaan best snel.  Als we het opzoeken blijken het satellieten te zijn.
in de ochtend nog even de honden uitlaten bij de haven
de brug naar Patras
maar wij nemen de pont
even stoppen voor koffie nadat onze eerste en tweede camperplaats niets is geworden
maar deze plek kan onze goedkeuring krijgen
snel met de honden naar het strand
waar we deze bordjes tegenkomen, hier is een schildpaddennest
met wat ons op sporen van een schildpad lijkt.
weer een grote sprinkhaan maar nu in het bruin
in de avond zien we deze lichten door het heelal gaan en dat blijken satellieten te zijn

Manolada
N38.045799 E21.318899

Dinsdag 15 augustus  2023

Het was een heerlijke koele nacht en dus lekker geslapen.  We kunnen de hele ochtend nog lekker in de schaduw van de bomen zitten.  Marco en Gerrit gaan in de camper van Marco zijn omvormer inbouwen en zijn daar de hele ochtend zoet mee maar dan werkt het ook.  Met af en toe zwemmen en met Chico spelen in het water komen we de dag goed door. Na de lunch bekijken Marco en ik even op de kaart om te kijken wat we allemaal zouden willen bekijken.  En zo is er alweer een dag voorbij gevlogen. In de vanavond zien we weer de satelliet trein.
met weer een prachtige zonsondergang

Monolada
N38.045799 E21.318899

Woensdag 16 augustus 2023

Ook vandaag blijven we hier nog staan. Na de ochtendwandeling met de honden en de nodige zwempartijen gaan we om 14.00 uur bij de taverne uit eten.  Het eten is erg heerlijk en zo in de schaduw met een lekker windje is het goed te doen.  De prijzen zijn hier wel wat duurder maar de porties zijn ook  een stuk groter.  Het is jammer dat Monique haar eten pas later krijgt want ze waren één souvlaki vergeten maar er was nog genoeg brood en salade zodat Marco gelijk met haar klaar was.  Met een volle buik weer terug naar de campers waar we een potje rummicub doen.  Als we tegen 22.00 uur weer op ons sataliet treintje zitten te wachten en bijna denken dat hij niet meer komt zien we heen ineens op en andere plek,  het blijft zo'n bijzonder gezicht.
met de blauwe zee op de achtergrond
het smaakte ons prima

Manolada N38.045799 E21.318899

Donderdag 17 augustus 2023

Hen is vandaag jarig en dus wordt dat natuurlijk feliciteren.  Vandaag gaan we 42 km. Verderop kijken in de buurt van het plaatsje Kastro. Onderweg halen we nog brood en wat boodschappen.  Als we op plaats van bestemming zijn is er zowaar nog plek vrij aan het strand. De campers worden zo neergezet dat we ook nog schaduw hebben en dan eerst maar koffie en daarna met de honden naar het water.  Omdat het weer wat kiezels zijn vindt Chico het  niet zo geweldig. Het water is heerlijk en net na de kiezels is hier zand dus erg lekker.  Het wordt een heerlijke dag met in de middag veel wind en hele hoge golven.  Van een Griek krijgen we nog wat goede olijfolie om te proeven maar we kunnen er niet warm voor lopen.  Marco en Gerrit gaan nog even de golven trotseren en zijn soms bijna hun zwembroek kwijt.  In de avond gaan we lekker barbecuen.
hier lopen de zwervers nog de vuilnisbakken uit te spitten.
bij Kastro is een oud kasteel
mooie omgeving naar het strand
En dan zo met je neus boven het strand
pret in de hoge golven

Doedel kijkt het van af en hoogte aan
barbecuen achter de camper uit de eind
ook hier gaat de zon weer onder in de zee

Kastro
N37.8895, E21.1115

1. Lia van Wingerden-Been17 augustus 2023 om 14:17

Mooie plekjes en wat jammer dat Souv niet mee mocht.

2. Mooie plekjes en wat een hoop zwerfhonden ik kan me voorstellen dat het verleidelijk is om er 1 mee te nemen naar huis

3. Jullie hebben weer heel veel moois gezien jammer dat jullie geen hondjes mee konden nemen.. ze zagen er heel leuk en lief uit