dinsdag 22 augustus 2023

Griekenland 2023 week 3

Vrijdag 4 augustus 2023

En weer een dag met volop zon.  Marco en ik gaan nog even een stuk lopen en op de terugweg krijgen we een zwerfhond achter ons aan en die blijft de hele dag bij ons, hij is wel te spreken over de bediening hier. Ik was nog even al de vuile was weg en de rest van de dag is weer zwemmen,  zwemmen en nog eens zwemmen.  Na het eten (pannenkoeken) wordt de afwas gedaan en dan is het ook gelijk muggen tijd en moet je snel zijn met je eigen insmeren want anders heb je er zo 20 op je lichaam zitten, rot beesten.
Marco haalt even water bij de douche voor mijn was
kregen vandaag bezoek van een kudde koeien
deze zwerver heeft het hier prima naar zijn zin
en wij ook
Chico speelt voor aangespoelde zeehond
nog genieten van de zwoele avond op het strand

Sagiada N39.634899 E20.170099

Zaterdag 5 augustus 2023

Hadden we gisteren nog maar één zwerfhond bij de campers vanmorgen had hij zijn vriendje en vriendinnetje erbij gehaald.  We geven ze water en als er twee weer vertrekken krijgt ons maatje een bak broken. Marco en ik gaan weer naar de bakker lopen en nemen de honden mee, ook ons vriendje loopt mee. Bij de haven haakt hij gelukkig af want de rest is langs de weg lopen en dat zou niet zo fijn zijn.  We halen brood en melk en puffen het stuk weer terug.  Bij de campers eerst wat drinken en daarna zwemmen.  Als we aan de koffie zitten krijgen we een alarm dat ze zeer slecht weer opgeven voor de middag en avond en dus gaan we de campers maar even verzetten zodat we op een harde grond staan en niet in het gras in een kuil.  De lucht is inderdaad al aan het betrekken maar de temperatuur is nog 28 graden dus koud is het totaal niet.  Later krijgen we inderdaad onweer en regen en moeten we binnen zitten.  We doen dan maar een spelletje en zweten de camper uit want alles zit bijna dicht en de temperatuur is nog steeds hoog.  Gelukkig is het na 3 uurtjes voorbij en kunnen er weer buiten zitten met heerlijk weer.  Er wordt dan ook buiten gegeten en ook de rest van de avond kunnen we gewoon buiten blijven al is de wind,  het kleine beetje wat er staat,  best fris. We zien het in de verte nog onweren maar bij ons is gelukkig droog en geen wolken.
Ger neemt Chico mee het water in maar echt leuk vindt Chico het niet.
In de verte is de lucht al flink aan het betrekken
zomaar omdat ik ze leuk vond
en dan is er regen
als we weer buiten kunnen zitten vindt Doedel het wel lekker om even in het zeewier te rollen.

Sagiada N39.634899 E20.170099

Zondag 6 augustus 2023

Het heeft vannacht nog flink geregend maar als we opstaan is het weer droog. Na de koffie is het inpakken en vertrekken naar een volgende plek.  We halen eerst nog brood bij de bakker,  ze hebben alleen maar brood van gisteren maar dat is ook prima. Bij de mini market nog even melk en een tomaat en dan vertrekken we richting een plekje bij een haven.  Als we daar na een flinke afdaling komen kunnen we er niet staan. In ons achteruit en dan op een breder gedeelte keren en weer terug omhoog.  De volgende plek blijkt een nog groter fiasco te zijn want als we een flinke afdaling hebben gemaakt is daar helemaal geen plek en is het ook nog eens super steil. We kunnen nog net met moeite keren maar de weg is zo smal dat we elkaar niet kunnen passeren.  Wij dus nog een stukje achteruit zodat Marco in de inham kan gaan steken en wij er voorbij kunnen.  Nu is er hier een restaurant en daar komen heel veel Grieken op af zodat we alweer gelijk neus aan neus staan met een hele rij personen auto's.  Deze wil niet achteruit en wij kunnen niet achteruit.  Er komt een man uit zijn huis en die doet zijn hek open maar de automobilist maakt geen aanstalten om daarin te rijden.  De rij achter de auto wordt alleen maar langer en langer maar gelukkig zijn er een paar Grieken die de boel gaan regelen en alle auto's worden achteruit gestuurd en in verschillende tuinen en inhammen neer gezet zodat wij naar boven kunnen rijden.  Dit wil in eerste instantie ook nog niet lukken want we trekken het niet maar met veel moeite en slippende wielen komen wij dan toch opgang en kunnen we maar boven rijden.  Bij een grote inham zetten we de camper neer want Marco en Monique zitten nog niet achter ons.  Ger gaat terug lopen en dan blijkt dat Marco ook moeite heeft om de berg op te komen maar gelukkig lukt het uit eindelijk ook bij hem en kunnen we in zijn eerste versnelling de weg weer naar boven rijden.  Eenmaal boven zoeken we eerst een plekje in bij te komen van dit avontuur en is dit een goede les geweest dat we niet meer van deze plekjes op gaan zoeken.  We drinken even koffie en de volgende plek is op een vlak gedeelte niet al te ver van de weg.  Deze plek is dus inderdaad makkelijk te bereiken en er is ook nog plek om te staan.  Er staat een flinke wind en de golven zijn dan ook flink hoog.  Nadat Marco en ik de honden zijn wezen uitlaten over het strand waar heel veel nudisten zijn gaan we lunchen.  Gelukkig kunnen we achter de campers nog in de schaduw zitten want de zon doet weer zijn best. Later gaan Marco  Monique en ik nog even lopen en laten we de honden thuis maar dat had niet nodig geweest want al snel liepen we weer over het strand.  Bij de strandtent zijn ze een hele muziek installatie aan het opzetten en daar hebben we tot laat in de avond gezellige Griekse muziek van.  Ik heb er niet wakker van gelegen want door de wind was het heerlijk koel in de camper en dus ook heerlijk geslapen.
zo leuk als het geregend heeft dan komt er gelijk weer wat in bloei.
onderweg naar onze volgende plek
na een stukje binnenland komen we weer bij de zee
aan de haven was geen plek
heel veel troep op de weg van de regen
even bijkomen onder de Grieksevlag van ons steileheling avontuur
we rijden door Parga waar het heel erg druk is
maar de kust is hier wel erg mooi
langs de weg staan de orleanders volop in bloei
uit eindelijk belanden we op deze plek
waar flinke golven staan
nog even een stuk lopen
en dan natuurlijk foto's maken van de zonsondergang
Maandag 7 augustus  2023

De wind komt vandaag uit en andere hoek en de zee is gelijk een stuk rustiger.  Als Marco en ik de honden uitlaten op het strand merken we dat we in de zee moeten lopen want dat is er stuk warmer dan het koude zand.  We gaan vandaag wel naar een andere plek want deze bevalt niet zo.  We gaan eerst even nog wat boodschappen halen en tanken lpg. Als we naar Lefkas rijden gaan we door een tunnel die 7,50 kost maar daar kan je niet voor om rijden.  Het plekje wat we hebben uitgezocht staat vol met Italiaanse auto's en dus is er voor ons maar weinig plek.  We kunnen nog wel langs de weg staan maar weten al snel dat deze plek het niet gaat worden.  We staan volop in de zon met geen wind en bijna geen uitzicht en dus wordt na de koffie en andere plek opgezocht en rijden we nog 25 verderop.  Als we daar aan komen blijkt het een heerlijke plek te zijn,  zo aan en zandstrand,  er staat een heerlijk windje en er is plek genoeg,  ons hoor je vandaag niet meer klagen.  Monique en ik gaan al snel het water in en dat is heerlijk,  lang ondiep en heerlijk zand aan onze voeten.  Als we later aan de lunch zitten achter de camper in de schaduw en deze bijna op hebben stopt er een politie wagen bij ons en verteld ons op en hele vriendelijke manier dat we niet met stoelen en tafels bij de campers mogen zitten. Ik vraag nog of we dan wel aan de waterkant mogen zitten en dat moet bij even aan zijn baas in de auto vragen en gelukkig is dat geen probleem. Dus worden de stoelen verkast naar de waterkant en brengen we daar de rest van de dag door. Aan het einde van de dag verhuizen we toch weer terug naar de camper om in de schaduw te kunnen zitten want het merendeel is de zon nu wel zat.  We houden wel een oogje in het zeil of we geen politie zien. Het is om  20.15 nog 27 graden en Monique en ik vinden het al fris,  moet toch niet gekker worden.

rijden naar onze eerste uitgezocht plek
waar deze houten loopbrug naar het strand loopt
hier is het strand ook wel erg mooi maar toch vertrekken we
onderweg naar onze volgende plek
waar we heerlijk kunnen staan
we zitten in de middag dan maar iets verder van de campers af.

Paleros N38.78712 E20.85551

Dinsdag 8 augustus 2023

Het was vannacht heerlijk slapen met de wind door de camper. Overdag staat er ook een heerlijke stevige wind en dat maakt het heel dragelijk om in de zon te zitten al wordt er ook nog regelmatig een duik in het water genomen.  In de ochtend gaan we op de stepjes maar het dorp in de buurt en dat blijkt een heel gezellig dorpje te zijn.  We lopen langs de haven en ik koop nog een badpak bij een klein winkeltje.  Later nog een heerlijk kopje koffie op en terras al vindt Monique de Griekse espresso niet echt lekker.  Weer terug met de steps en dan gauw met de honden het water in.  We lunchen vandaag in de camper want daar is het met de wind heerlijk koel en hebben we schaduw.  De rest van de dag is weer weinig opwindend. Tegen de avond gaan we nog bij een strandtent douchen en  ons haar wassen en dat voelt gelijk weer heerlijk.
deze helling vinden we te steil om naar beneden te steppen
de haven van Paleros

even de steps aan de lantaarnpaal vastmaken
met van die grappige winkeltjes
jonge katjes aan het spelen
de mannen zitten geduldig op ons te wachten
Even gezellig een bakkie

Paleros N38.78712 E20.85551

Woensdag 9 augustus 2023

Het wordt eentonig maar ook vandaag weer prachtig weer.  Als Marco en ik de honden uitlaten hebben we het er over dat we morgen weer een nieuwe plek van opzoeken.  Onder de koffie zitten we te kijken en vinden een goede plek 22 km verderop.  Er wordt besloten om gelijk daar maar naar toe te rijden zodat we gewoon de luifels kunnen uitdraaien een lekker in de schaduw kunnen zitten.  Als wordt dus ingepakt en we vertrekken.  Als we op plaats van bestemming zijn valt de plek toch een beetje tegen want er staan wel heel veel campers en er loopt een weg langs,  dit is allemaal wat minder voor de honden.  Wat wel heerlijk is is dat we een stranddouche vlak voor de deur hebben.  Marco en ik gaan hier nog lekker zwemmen maar de rest houdt het droog.  We lopen nog even het dorp in voor brood en dat was weer erg warm.  Het is hier ook niet echt makkelijk om de honden uit te laten en dus kijken we naar een andere plek voor morgen. Marco doet nog een klusje aan zijn camper maar voor de rest rustig aan.
in de ochtend maak ik nog even een foto van de campers vanuit de zee.
deze bidsprinkhaan zat voor de camper
en dan weer verder langs de kust

ons uitzicht vanaf het strand
gelukkig we hebben weer schaduw van de luifels.

Mytikas Kalamos N38.6707 E20.950701

Donderdag 10 augustus 2023

We hebben een plek uitgezocht 77 km verderop. Onderweg stoppen we nog even voor brood en staan we geparkeerd bij een kerk die we natuurlijk gelijk bekijken.  Om bij de camperplek te komen rijden we een heel stuk door een soort delta en komen dan na 20 km eindelijk bij het strand en dat is een heerlijk zandstrand waar we gelijk met de campers aan kunnen staan.  De luifels worden meteen weer uitgedraaid en dan snel genieten van het water.  We drinken eerst koffie met een soort van chocoladetaart en die is zo machtig dat we de lunch maar overslaan.  We zijn hier gelijk begroet door 4 zwerfhonden en dat zijn stuk voor stuk lieverds.  Ze krijgen dan natuurlijk water en brokken van ons waar ze geen nee tegen zeggen.  De rest van de dag zijn ze dan ook niet meer bij ons weg te slaan.  Gelukkig vinden onze honden het geen probleem. We genieten weer van een heerlijke dag zon,  zee en water.  Zelfs één van de zwerfhonden gaat lekker het water in.
rijden en flink stuk langs de kust
en ook een stukje door het binnenland
Bij deze kerk stoppen we even voor boodschappen en natuurlijk van we hem ook vanbinnen bekijken.
prima plek aan en zandstrand
onze nieuwe maatjes
even verkoeling zoeken
wandelen in de omgeving
avondwandeling langs het strand
deze bloemen ruiken als hyacinten
daar staan we dan de laatste op het strand

264 42 Patra N38.305108 E21.213018

1. Lia van Wingerden-Been10 augustus 2023 om 13:17

Prachtige foto's en verhalen weer. Geniet maar lekker verder.

2. die zwerfhonden zien er echt niet hongerig uit

3. Prachtige foto's weer en wat een belevenis met die smalle straatjes en hoog omhoog maar gelukkig alles goed gegaan

4. Inge
    Wat een geweldige foto s
    Wat een heerlijk leven zo