vrijdag 13 oktober 2023

Griekenland 2023 week 13

Vrijdag 13 oktober 2023

Als we opstaan is het voor ons doen koud,  8 graden en een koude wind.  De zon laat ook nog op zich wachten want die zit nog verscholen achter een berg.  We gaan vandaag naar Konitsa waar we een plekje hebben uitgezocht bij een oude brug en vandaar kan je een wandeling maken naar een klooster en deze loopt dan door een kloof dus dat vinden we wel wat.  De eerste parkeerplaats wordt afgekeurd en dus even naar de andere kant van het water,  daar leek het beter,  maar ook hier niet echt veel al kunnen we de campers daar wel kwijt.  De wandelschoenen worden aangetrokken en daar gaan we dan.  De brug is een kunstwerk en het water prachtig helder.  Er is ook een wateroverloop die een prachtige waterval vormt. Onderaan de brug hangt een bel en als er een harde wind die de kloof waait gaat deze bellen en dan weten de mensen dat het gevaarlijk is om over de brug te lopen. Dan beginnen we aan de 5 km tocht naar het klooster en dat blijkt grotendeels omhoog te gaan.  Ger haakt als eerste af en niet veel later houdt Monique het ook voor gezien.  De natuur is echt prachtig hier en de honden genieten van het water.  Als we al een uurtje aan het lopen zijn wordt de weg steeds steiler en puffen we naar boven want nu willen we natuurlijk wel tot aan het klooster komen.  Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de kloof en bezoeken Marco en ik om en om het klooster want de honden mogen niet naar binnen.  De deur van de kerk is echt voor hele kleine broeders want zelfs ik moet bukken.  Het interieur is niet heel bijzonder maar het is wel een mooi terrein.  Als Marco ook is geweest komt hij terug met twee stukjes Turks fruit, traktatie  van de monniken, wat erg lekker smaakt.  Ook hier is weer een lieve zwerfhond. En dan gaan we weer aan de afdaling beginnen,  1.1/2 uur later zijn we weer bij de campers.  Ik haal met Monique gelijk nog even brood bij een kleine supermarkt en dan zoeken we eerst een andere plek op.  Er is er eentje vlakbij maar daar aangekomen is het niets.  Er is wel een soort camping maar 20,= per nacht vinden we te duur,  ook omdat we niets nodig hebben van stroom of water.  19 km verder is er weer een plekje en dit is een prima plek met uitzicht en volop zon,  al is die nu nog wel erg warm en wordt de schaduw op gezocht.  We gaan dan maar eerst eten want we zijn alweer laat en dan lopen we nog een klein stukje met de honden want de lange wandeling hebben ze wel gehad vandaag.
de oude brug bij Konitsa
We beginnen dapper met z'n vieren
Met waterval
Wandeling door de kloof

Eindelijk na 1.1/2 uur bereiken we het klooster
Vanaf het klooster heb je een mooi uitzicht op de kloof
En de omliggende bergen
Ook hier weer een lieve zwerfhond
En na 3 uur wandelen zijn we weer terug bij de campers
Nog even een foto van het prachtig gekleurde water
Onderweg naar een nieuwe camperplaats
Uitzicht op prachtige bergen
en dan hebben we weer een geweldige plek met uitzicht over een dal
een gelukkig weer een mooie zonsondergang

Vellas N39.873498, E20.624657

Zaterdag 14 oktober 2023

Als we opstaan is het dal gevuld met mist en is het net alsof we aan een meer staan erg mooi. Vandaag gaan we naar wat ze noemen "rock pools" deze zijn gelegen in de Vikos kloof en zijn een soort natuurlijke zwembaden uitgesleten in de rotsen.  Maar eerst gaan Marco en ik het klooster bekijken wat hier vlakbij staat en volgens mij staat het leeg.  Als we het bord vertalen blijkt het een opleidingsschool voor nonnen te zijn.  Het staat idd leeg en jammer voor ons kunnen we nergens naar binnen.  Ik kan wel via een kapot raam een foto maken van de oude kerk en dat ziet er best mooi uit.  Dan gaan we rijden en slaan al snel van de hoofdweg af en gaan en flink stuk klimmen op een niet al te brede weg.  Natuurlijk komen we nog een dorpje tegen waar we maar weer net doorheen passen en dan via heel veel haarspeldbochten steeds hoger.  Als we in het dorp Pingko komen denken we dat we niet verder kunnen en lopen we vast in de straatjes en moeten we weer een stukje achteruit.  Als we geparkeerd staan zien we dat we iets eerder hadden moeten afslaan en dan kunnen we wel tot aan de rock Pools rijden.  We stappen dus weer in en rijden de laatste 1,5 km. We kunnen de campers goed parkeren en gaan met de honden kijken bij de rock pools.  Het is echt geweldig wat de natuur allemaal kan.  De ene waterpoel loopt over in de andere en het water heeft de rotsen prachtig uitgesleten.  Als we dit hebben gezien moeten we dezelfde weg weer terug en bij het dorpje waar we verkeerd reden stoppen we nog even om het te bekijken.  Het is een mooi dorpje en de kerk is ook erg mooi.  Dan weer verder naar beneden waar we bij een smalle brug stoppen om koffie te drinken.  We rijden de brug weer over en gaan terug naar de camperplaats waar we vanmorgen zijn vertrokken.  Eerst halen we nog even brood bij de bakker en 4 heerlijke gebakjes en bij de supermarkt melk. Dan nog even tanken want er zat niet al te veel diesel meer in de tank.  Als we weer op onze plek staan gaan we eerst maar eten en daarna gaan Marco en ik kweeperen klaarmaken die we een poosje geleden hebben geplukt.  We weten totaal niet hoe deze zullen smaken en ik kan je vertellen het is niet ons ding en dus hebben we ze weggegooid.  We gaan nog even naar een bron lopen wat bij een restaurant is en dat hebben ze leuk aangekleed. Op de terugweg lopen we weer even over het terrein van de nonnenschool en dan is er ook een hele lieve poes. Als we weer bij de campers zijn ga ik nog even terug met water en brokken wat zeer gewaardeerd wordt.  In de avond komt er nog een zwerfhond buurten en ook die krijg van ons eten.
mist in het dal
dit klooster staat dus helmaal leeg
Marco en ik op onderzoek
we kunnen een klein stukje van de kerk zien door een kapot raam
We klimmen langzaam steeds hoger
Bij deze brug drinken we op de terugweg koffie
Het water heeft het weer zo'n prachtige kleur
En dan zigzaggend omhoog
dat was dus deze weg
Het is hier echt prachtig
En gelukkig passen we overal weer net tussendoor
de "rock pools"
Weer terug in het dorpje Pingko wat we even gaan bekijken
Deze auto hebben ze versierd,  ik denk dat ze binnenkort oogstfeesten hebben
De wingerd staat prachtig in zijn rode blad
Ze hebben een prachtig antiekzaakje maar de prijzen zijn onvoorstelbaar hoog
Uitzicht vanuit het dorp
De versierde auto
Als je inzoomt zie je dat je hier geen foto's mag maken maar dat zag ik pas toen ik de kerk uitliep
Als we het dorp verlaten komen we deze lieverds tegen
Hier drinken we even koffie
In de schaduw van een boom
Weer terug over de brug en terug naar de camperplaats van vanmorgen
Nog even genieten en dan zijn we de kloof weer uit
Dit zijn de kweeperen die wij dus niet lekker vinden
De waterbron bij een restaurant
de brokken en het water was zeer welkom
het blijft een heerlijk plekje

Vellas N39.873498,E 20.624657

Zondag 15 oktober  2023

Vandaag rijden we naar Ioannina waar we een plekje bij het meer hebben uitgezocht maar daar aangekomen vinden we het niks,  misschien scheelt het ook dat het mistig is maar we zoeken toch nog een andere plek op.  Ook deze plek is niet iets om te blijven staan maar we drinken er wel koffie met dus het gebak wat we gisteren hebben gehaald en dat smaakt me toch lekker. Op naar de volgende plek,  een plek met een waanzinnig uitzicht dus dat zal wel ergens hoog zijn.  Ook deze plek is bij een klooster wat volgens de rewiews ook leeg staat. Het wordt inderdaad een prachtige weg de bergen in op een niet al te brede weg.  Als we boven komen staat er al een grote 4x4 truck van een Zwitser met twee herdershonden die aan de lijn zitten.  Ik vraag of het een probleem is dat onze honden los lopen naar dat is geen enkel probleem gelukkig.  Het is hier echt prachtig met een waanzinnig uitzicht. Na wat gedronken te hebben gaan Marco en ik kijken of we bij het klooster kunnen komen maar dit is tamelijk hermetisch afgesloten. Als we toch een poortje vinden kunnen we niet verder vanwege de bramenstruiken, dit is voor de honden niet te doen.  Als we verder afdalen zie ik ineens Marco voorbij komen zeilen die iets te hard de berg aankomt en zich in allerlei gekke houdingen staande probeert te houden wat hem gelukkig ook lukt.  Ik lig natuurlijk volkomen in een deuk en de tranen rollen over mijn wangen van het lachen.  Doordat ik zo moett lachen en mij ook staand moet zien te houden ben ik half gaan zitten op een stel ijzer uiteinden van betonijzer, gelukkig ook niets aan over gehouden.  We brengen dan eerst maar de honden terug en dan eten we ook eerst een boterham.  Na het eten gaan Marco en ik dus kijken of we in het klooster kunnen.  We klimmen over het hek want dat is makkelijker dan door de bramenstruiken. Het is natuurlijk wel weer natte broekenwerk van het lachen.  Maar jammer genoeg zit alles op slot en kunnen we nergens binnenkijken.  Marco klimt nog even op het balkon en ziet daar nog wel de slaapkamers met bedden. Als hij weer terug is lopen we nog even naar de schuren waar we wel in kunnen maar dat is niets bijzonders.  Als we weer terug willen gaat mijn telefoon en is het Ger die vertelt dat er een dame voor het hek staat en dat we maar even moeten wachten totdat ze weer weg is want hij weet niet of er misschien ergens een alarm is afgegaan.  Wij blijven in de boomgaard wachten totdat we weer een bericht krijgen dat de kust veilig is. Er wordt weer over het hek geklommen en dan zitten we weer veilig in onze stoel.
Koffie drinken achter tralies
Het is hier weer geweldig mooi
met veel klimmen en dalen
Opweg naar het klooster
Een dan heb je deze mooie plek in te staan
Met een prachtig uitzicht
Het klooster is niet meer in gebruik
We moeten nog steeds de schaduw opzoeken want de zon heeft nog kracht zat
uitzicht bij het klooster
Onze Pink Panter
Maar wel mooie foto's gemaakt die Marco
In de tuin staan deze bloemen,  lijken wel crocussen
ach ja waarom ook niet

Souli N39.534588, E20.482836

Maandag 16 oktober 2024

Als we opstaan is het bewolkt en als we de honden gaan uitlaten hebben we zelfs regen. Er komt nog een herder met geiten langs en die geef ik maar een kop koffie. We verlaten deze mooie plek weer en al snel schijnt de zon weer volop. We gaan vandaag naar Sagiada waar onze reis door Griekenland ook begon. We rijden nog even langs de Lidl voor de nodige verse groenten en dan komen we bij Igoumonitsa waar we einde van de maand weer moeten zijn voor de ferry. Bij Sagiada gaan we nu bij de haven staan want ze geven voor morgen de hele dag regen op en daar staan we op een betere ondergrond. We zetten de campers vlakbij het strand en drinken dan eerst koffie. Later komt er een Griek op een motor ons op een vervelend manier vertellen dat het niet gewaardeerd wordt door de bevolking als we zo dicht bij het strand staan. Had hij dit op een normale manier gezegd dan hadden onze haren niet recht overeind gaan staan maar nu was het echt zo op een schoolmeester toontje. We gaan natuurlijk wel ergens anders staan want dat is totaal geen probleem. Dan eerst maar even afwassen want dat is er vanmorgen door de regen niet van gekomen. Na de afwas is het alweer tijd om te lunchen. Marco en ik gaan nog even zwemmen en het water is nog steeds goed van temperatuur hier. Daarna douchen onder de buitendouche en deze is ook nog eens van een prima temperatuur. Als Marco en ik de honden uitlaten komen we weer terug met een zwerfhond, nog een jong ding waarvan de ledematen nog alle kanten uit zwabberen. Natuurlijk krijgt hij wat te eten en hij vindt het ook nog leuk om overal op te bijten maar als hij aan de matjes en treeplanken begint krijgt hij toch echt een tik op zijn neus, waar hij zich totaal niets van aantrekt. Een Duitse vrouw die alleen met haar camper opstap is heeft een jong hondje op straat gevonden van 3 werken oud en verzorgd deze nu totdat ze hem bij een opvang kan afleveren, zo schattig om te zien.
Geiten in de morgen en de herder krijgt een kop koffie van ons
de bomen verkleuren en de mist hangt tussen de bergen en de spetters zijn nog te zien op de ramen
we hebben weer een heerlijke plek bij Sagiada
Is het geen droppie

Sagiada N39.627384, E20.178584

Dinsdag 17 oktober 2023

Vandaag zou het dus de hele dag regenen maar tot 11.30 hebben we het nog droog en komt heel af en toe de zon nog tevoorschijn. De zwerfhonden, het zijn er inmiddels twee, hebben het weer prima naar hun zin bij ons. Marco en ik gaan nog even brood halen in het dorp en dat is toch altijd weer een flinke tippel. Ik was nog even een broek uit maar dan moeten we toch naar binnen en horen we het zelfs onweren. We doen dan maar een spelletje en brengen de middag in de camper door.
De zwerfhonden hebben het prima naar hun zin bij ons en zijn lekker aan het spelen
Donkere luchten
in de avond staat de straat al vol met water

Sagiada N39.627384, E20.178584

Woensdag 18 oktober 2023

Het heeft gisteren zo veel geregend dan de straat voor ons onderwater staat. De ondergrond waar we op staan is toch ook flink modderig en met het in en uitlopen van de honden wordt het er niet schoner op. Nog even met de honden lopen en als we terug komen gaan wij snel ergens anders staan want we staan boven een flinke mierenhoop en deze gaan nu allemaal uitvliegen en die hebben we liever niet in de camper. We rijden een klein stukje en staan dan bij de haven op beton waar we nog even ons tweede bakkie opdrinken en dan gaan we weer op pad. We rijden vandaag naar de Acheron springs waar je prachtig moet kunnen wandelen door een kloof en rivier. Het is 73 km en weer met de zon aan de lucht is het weer gezellig rijden. Als we op plaats van bestemming komen is het een prachtige plek om te staan zo tussen de bergen. De rivier ziet er heel koud uit en dat is hij in werkelijkheid ook al hebben de honden daar geen last van. We lopen een klein stukje langs de rivier en bezoeken een souvenirs winkeltje wat hier bij de camperplaats is maar kopen niets. We doen nog even navragen om te kanoën maar 30,- per persoon vinden we toch aan de dure kant. Morgen gaan we wel door de rivier wandelen dat is al avontuur genoeg. De luifel wordt uitgedraaid om in de schaduw te kunnen eten. Later lopen we nog even naar het dorp maar dat is niets te beleven, en bakker, en supermarkt en een benzinestation. We komen nog wel wat in de supermarkt en lopen weer terug. Ook hier weer veel zwerfhonden. We kunnen ondanks de hoge bergen tot bijna tot zonsondergang van de zon genieten.
de ochtendzon die de wolken doet verdwijnen
onderweg zijn de toppen nog in de mist
En dan staan we op een mooie plek bij Acheron spings

Souli N3932701 E20.6173

Donderdag 19 oktober 2023

Als we opstaan zitten we nog wel een poos in de schaduw van de bergen en staat er een koude wind tussen de bergen door. De honden, inclusief zwerfhonden, krijgen eten en dan is het wachten op de zon. Monique en ik halen nog even brood in het dorp en geloof het of niet ook een halsband voor een klein hondje want ik geloof dat Souv toch nog steeds op de planning staat om gehaald te worden. We drinken koffie en ondertussen is het alweer zo warm dat de schaduw wordt opgezocht. We gaan ons in onze zwemkleding hijsen en vertrekken voor de wandeling door de kloof en door het koude water waarvan ze zeggen dat het 10 graden is.  Ik heb nog een waterdicht hoesje gekocht voor mijn telefoon zodat deze mee kan op de wandeling.  De honden en Gerrit blijven bij de campers.  Niet dat we zonderhonden lopen hoor want twee van onze zwerfhonden lopen met ons mee.  Na een stukje over de kant moeten we toch echt het water in en dat is best koud maar aan je voeten valt het nog wel mee.  De honden volgen ook gewoon en vinden het heerlijk in het water en op het land.  Als ik foto's aan het maken ben en mijn toestel weer in het hoesje wil doen blijkt dat ik de sluiting verloren ben en dus is het hoesje niet meer te gebruiken, dan maar goed vasthouden en bij te diep water boven mijn hoofd houden.  Het is echt een prachtige wandeling en Monique die ook mee is gegaan heeft er ook geen seconde spijt van.  Er zijn gedeeltes waar ik nog maar net mijn hoofd boven water kan houden en dan moet Marco de telefoon overnemen. De honden zijn er nog steeds maar als het dan echt een heel stuk zwemmen is voor hun wil het mannetje het nog wel proberen maar als hij ziet dat zijn vrouwtje niet volgt raakt hij een beetje in paniek en brengt Marco hem terug. We zien ze dan ook niet meer totdat wij op de terugweg ook weer op dat punt aanbeland zijn dan zitten ze daar netjes op ons te wachten,  te lief voor woorden.  Als we op het punt komen dat zelfs Marco zou moeten zwemmen keren we dus om want dat gaat niet met de telefoon.  Als we bijna weer bij het begin zijn beginnen onze voeten toch wel een beetje onderkoeld te raken.  We zijn al met al twee uur onderweg geweest en hebben van iedere seconde genoten. Als we terug zijn warmen we eerst op in de zon en daarna gaan we eten.  De rest van de middag genieten we van het mooie weer.
Aceron springs
Wandelen door de rivier met onze zwerfhonden
Die hebben het prima naar hun zin
Er zijn momenten dat Marco de telefoon moet dragen
Op dit punt konden we niet verder
En dan weer opwarmen in de zon

Souli N39.327301, E20.6173

1. Lia v. Wingerden-Been20 oktober 2023 om 01:22

Prachtige wandelingen weer. En schitterende foto's.

2. Wat een prachtige natuur daar🥰 En queperen zijn niet om te eten😂

3. Heerlijk weerzien met het prachtige Noord Griekenland. Stoer hoor die wandeling door de koude rivier! Marco en jij San zijn toch echt een stel klautergeiten. Nog even genieten van de laatste dagen Griekenland, hier komt de regen met bakken uit de lucht. Groetjes, Hennie en Aad

4. Wat een schitterende foto’s en avonturen. Jullie durven wel…. Een prachtig land, met hele mooie vergezichten. Ik heb weer genoten! Nog even goed genieten van jullie laatste dagen in dit schitterende land!

5. Anoniem = Hilde van Meerveld

6. Wederom weer prachtige foto's wel gedurfd zo lopen in de rivier en wij zijn benieuwd of zouf er überhaupt nog is op die plek

7. Wat een prachtige foto 's weer en mooie verhalen genieten nog maar de laatste dagen

8. mooie foto`s en mooi weer maken een vakantie compleet .