vrijdag 20 oktober 2023

Griekenland 2023 week 14

Vrijdag 20 oktober 2023

We vertrekken van deze mooie plek en gaan 210 km rijden naar Krioneri waar we gaan kijken of Souv er nog is. Dit hondje hebben we een aantal weken geleden gezien maar konden haar toen nog niet meenemen maar nu wil Monique haar toch adopteren en dus gaan we kijken. Onderweg nog even stoppen voor koffie en later voor boodschappen en dan door. Het is vandaag weer flink warm. Als we op plaats van bestemming zijn zien we geen Souv. We zetten de campers neer en gaan dan maar eerst even een rondje lopen om te kijken of we haar ergens zien lopen maar nergens Souv te bekennen. Omdat het ondertussen alweer 17.00 uur is besluiten we om alleen nog maar brood te eten vandaag. Later gaan Marco en ik nog een rondje lopen maar komen nog steeds zonder hondje terug. Aan het einde van de avond staan we hier met 6 campers, het meeste camperbusjes. Het dorp is still en verlaten en alles zit hermetisch afgesloten, heel wat anders dan toen we hier eerst waren.
Even stoppen voor koffie
rijden nog door een kloof
en langs een zoutwinningsgebied waar het zout weer hoog ligt opgestapeld
en dan zijn we bijna weer op plaats van bestemming
tijdens de wandeling om Souv te zoeken zien we deze mooie lucht

Krioneri N38.34371, E21.598563

Zaterdag 21 oktober 2023

Als we wakker worden kijken we gelijk naar de berg om te zien of de berggeiten er weer zijn.  We zien er eentje die heel veel moeite doet om haar jong hoger op te laten komen maar deze heeft er moeite mee en doet wel pogingen maar komt maar niet hoger.  De moeder blijft geduldig wachten op haar jong.  Als Marco en ik aan onze ochtendwandeling beginnen is deze iets langer dan anders omdat we toch nog even verderop maar Souv gaan zoeken. We  worden dan gebeld dat we moeten verkassen met de campers want er komt een hele club bergbeklimmers en die willen graag met hun tentjes op het gras staan.  We zeggen dat we met 10 minuten terug zijn en na nog een koffie gaan we vertrekken. We hebben net aan de andere kant van de rots ook een plek maar dat is toch nog wel 18 km rijden om daar te komen.  Het blijkt een prachtige plek te zijn dus hier kunnen we de rest van de dag wel doorbrengen.  We lopen nog even naar het dorp waar meer leven is dan in het vorige dorp. Monique is net van haar verkoudheid af en nu ben ik het, echt heel vervelend,  zo vervelend dat ik zelfs in de middag nog even met een stel paracetamols naar bed ga.  Ook in de avond lig ik al vroeg onder de wol.
hier 18 km verderop hebben we weer een prachtige plek
er zijn hier heel veel van deze vlinders

Chalkia N38.34262, E21.61865

Zondag 22 oktober 2023

Gisteren nog even onze route bepaald en
we gaan nu in etappes terug naar Igoumonitsa en onze eerste stop is bij Preveza. Het is hier vandaan 200 km dus dat is al een flink stuk de goede richting op.  Daarna willen we weer terug naar Glyki waar we de rivier wandeling hebben gemaakt om deze nog eens te lopen maar dan zonder telefoon zodat we verder kunnen en misschien dat Gerrit dan ook mee gaat.  Het is vandaag heel wisselvallig weer en we denken soms dat het zou kunnen gaan regenen maar het eindigt in blauwe lucht en hele hoge temperaturen.  We rijden door Arta waar nog een oude burg is en bij Preveza staat nog een hele oude stadsmuur.  We hebben een plek aan de haven uitgezocht en daar aangekomen staat er buiten en paar vrachtwagens helemaal niemand.  We hebben dan ook ruimte genoeg om een plekje te zoeken en doen dit aan de rand bij de boten. We drinken eerst wat en dan wordt er gegeten.  Veel meer dan een wandeling door de haven zit er niet in voor de honden want we zitten natuurlijk in de stad.  Hier geen zwerfhonden maar wel katten die natuurlijk ook wat te eten van ons krijgen.
Chico zijn vaste plek als we aan de koffie en ontbijt zitten
Maar ze willen graag beide aangehaald worden
We gaan weer een stuk rijden
oude brug bij de plaats Arta
en de stadsmuur bij Preveza
fijn plekje aan de haven van Preveza

Preveza N38.961144, E20.757496

Maandag 23 oktober 2023

Vandaag is Lia jarig en dus zingen we gezamelijk een liedje voor haar door de telefoon en later bij de koffie hebben we kwarktaart.  We beginnen met een beetje bewolking maar al snel hebben we weer een strak blauwe lucht met een klein windje dus helemaal genieten. Als we de honden uitlaten zien we dat de katten geduldig zitten te wachten bij de terugkeerden vissersbootjes.  Doedel wordt nog even gewassen en ruikt weer heerlijk.  Als we haar en Chico nog even uitlaten voordat we de stad ingaan gaat ze nog even door een dode meeuw liggen rollen, deze was gelukkig uitgedroogd en stinkt dus niet zo. We lopen Preveza in een zoeken het oude gedeelte op wat erg gezellig is. We bekijken natuurlijk een kerk en deze is weer prachtig, eerst denken we dat we er niet in mogen want er zit een lage ketting voor de deur, dit weerhoudt mij een Marco natuurlijk niet om daar overheen te stappen en naar binnen te gaan, blijkt er nog een andere deur te zijn waar je wel zo naar binnen kan, zijn dus gelukkig niet in overtreding. We lopen door de winkelstraat en deze heeft erg leuke winkeltjes en Monique en ik zeggen die bewaren we wel als de mannen weer terug gaan naar de camper. We besluiten om hier wat te eten en zoeken en gezellig zaakje uit. Het blijkt een goede keus want we krijgen vooraf heerlijk geroosterd brood en kleine visjes en het eten is ook erg lekker. Als we willen afrekenen moeten we nog even wachten want we krijgen ook nog een heerlijk toetje, iets van een stevige puddingpunt met een caramelsausje. Als bij elkaar kost ons dat het enorme bedrag van 54,50. Als de mannen daarna teruglopen gaan wij weer het winkelstraatje in maar alles blijk dicht.  Nergens staan tijden wanneer ze weer open zouden gaan en of ze überhaupt nog wel open gaan,  echt heel jammer.  Als wij dan ook weer terug bij de camper zijn pakken we in een rijden we nog 60 km naar Glyki om daar morgen nog een keertje de rivierwandeling te gaan doen.  We zijn er tegen 17.00 uur en alle zwerfhonden hebben alweer een prima adres gevonden bij een camper die hier staat.  We staan hier met  nog een andere camper dus ook hier wordt het rustiger.  We gaan op dezelfde plek staan en dan is het net of we niet zijn weg geweest. In de avond nog een boterham en dan moeten we toch echt weer naar binnen want er staat hier in de ochtend en tegen de avond steeds een koude wind.

De katten zitten geduldig te wachten op een visje
Doedel moet gewassen worden gelukkig vindt ze het niet heel erg
we zitten hier lekker met veel bedrijvigheid bij alle bootjes
bij een verjaardag hoort natuurlijk taart
De kerk vanbuiten ziet er niet zo bijzonder uit
Maar vanbinnen is hij prachtig
Leuke smalle straatjes in Preveza
En dan genieten we van een heerlijke Griekse maaltijd
Gezellige kleurtjes
dit is het elite gedeelte van de haven
Deze vrucht hebben we in Preveza van een boom gelukt,  hij is echt heel groot
Het blijkt een roze grapefruit te zijn
Je kan aan mijn gezicht zien dat hij best zuur is.

Glyki N39.327301, E20.6173

Dinsdag 24 oktober 2023

Ook nu is de ochtend weer fris maar als de zon boven de bergen uitkomt warmt het gelukkig weer snel op. We lopen weer even naar het dorp voor brood en melk.  Tegen 12.00 uur worden de wandelschoenen en de zwemkleding weer aangetrokken en gaan we  het koude water trotseren.  Gerrit blijft toch bij de honden en de campers.  Als we het water weer inlopen lijkt het net ofdat het kouder is dan de vorige keer. Ook stroomt er vandaag meer water door de kloof.  Wat we de vorige keer niet hebben gezien,  misschien te druk met ons zelf,  maar nu zien we heel veel vissen zwemmen en ook best grote vissen.  Het blijft prachtig hier een we genieten dat ook weer met volle teugen.  Er loopt achter ons en gezin en die gaan ook dapper zwemmen waar het moet. Ik maak nog even een foto van hun en later ook nog van een ander stel.  Als we bij het punt komen waar we vorige keer zijn teruggegaan krijgen we Monique toch zover dat ze toch nog een stuk gaat zwemmen,  onze bikkel. Als de rotsen steeds groter worden om op te lopen keren we om want dan is het niet echt meer lekker om te lopen.  Stroom mee gaat het zwemmen toch net iets sneller en dat is wel zo prettig. We zijn nu 2.1/2 uur weg geweest en warmen ons weer lekker op in de zon. Om 14.30 uur wordt er een boterham gegeten en daarna gaan Marco en ik stoofperen schillen die we hier hebben kunnen kopen.  Marco heeft last van zijn rug en Monique heeft nog spul wat ze wel op zijn rug zal smeren. Als ze de gell niet goed uit de tube krijgt knijpt ze zo hard dat de hele tafel onder zit en Ger net een gespikkelde beer is.
Nog even een paar foto's van de vorige keer
Stoofperen schillen
Monique kneep iets te hard in de tube spiergel.
Opwarmen na de koude wandeling

Glyki N39.327301  E20.6173

Woensdag 25 oktober 2023

Als de honden zijn uitgelaten en het ontbijt achter onze kiezen zit ruimten we alles weer op een vertrekken we om de 30 km af te leggen naar de plaats Parga. Om bij de parkeerplaats te komen die we hebben uitgezocht moeten we eerst door het dorp rijden met natuurlijk weer straatjes waar we naar net doorheen kunnen. In eerste instantie vinden we het niets maar als we iets verder doorrijden blijkt het toch een prima plek te zijn en zeker omdat we hier echt bijna op een steenworp van het centrum afzitten. We drinken dan eerst koffie en daarna gaan Monique en ik een kijkje nemen in het dorp. Het is echt een heel gezellig centrum met een prachtig uitzicht op kleine eilandjes. Er zijn nog wel wat winkeltjes open maar meer dan de helft is toch al gesloten. Als we vragen tot wanneer de open blijven gaan de meeste eind deze maand dicht en dan zal het niet wel een uitgestorven boel zijn. Monique kan nog slagen voor een paar mooie geëmailleerde oorbellen en leuke dingen voor in haar wc  ruimte thuis. Ik koop ook nog een cadeautje voor iemand. Weer terug gaan we eerst even eten en daarna gaan Marco en ik nog naar het kasteel lopen wat natuurlijk bovenop een berg ligt. Het is een flinke klim en omdat ze voor vanavond onweer opgeven is het ook nog flink benauwd dus lopen de staaltjes zweet over onze rug. Het kasteel is flink verwaarloosd maar je hebt er wel een prachtig uitzicht op Parga. Weer terug bij de campers wordt er wat gedronken maar dan begint het te spetteren en gaan we naar binnen. Morgen weer verderop kijken waar we weer aan het strand kunnen staan.
Prima plek in Parga
Parga
Met nu nog Gezellige straatjes
Grote flessen met ingemaakte olijven en nog van alles wat
De olijfbomen hebben hier allemaal van die grillige stammen
Met Marco en de honden naar het kasteel
wat we na een hele klim bereiken
Vandaar een prachtig uitzicht op Parga
en dan beginnen we weer aan de afdaling

Parga N39.2837226 E20.4105307

Donderdag 26 oktober 2023

Het is tegen de ochtend flink gaan onweren en regenen.  Gelukkig is het tegen 08.30 uur droog en kunnen we nog even naar de supermarkt lopen.  Als we de boodschappen binnen hebben vertrekken we en rijden we 19 km verder naar een prachtige plek aan zee. Als we daar aankomen is de camperplek volgens ons aan de andere kant van een snel stromend riviertje waar we dus met de campers doorheen moeten.  Het gaat allemaal prima en we hebben nog een plek langs het strand. Er zijn hier toiletten en een stranddouche dus van alle gemakken voorzien.  Er staat bovenop de heuvel en enorm hotel en daar hebben we op het strand nog wat gezellige drukte van. Marco en ik gaan nog even zwemmen want nu de zon weer goed schijnt is het best weer warm.  De stranddouche is heerlijk warm omdat de waterleiding en heel stuk boven de grond loopt en daardoor lekker kan opwarmen.  De mannen spuiten even de ergste modder van de campers want de weg hier naar toe was niet bepaald schoon en er lagen ook flink wat stenen op de weg die van de berg af zijn komen rollen.  Na de lunch gaan Marco en ik nog even een stuk lopen en zien dat waar we eerst met de campers stonden ietsje verderop ook een prima plek is om te staan en daar is dan ook schaduw.  Ik stel voor om daarheen te rijden en dus wordt alles weer ingepakt en gaan we weer door de rivier, die nu al een stuk minder hard stroomt, kijken om daar te gaan staan.  Op de plek die ik in gedachten had mogen we niet staan maar ietsje verder kunnen we op het gras staan maar daar hebben we dus weer geen schaduw van de bomen. We zetten de campers dan zo neer dat we van de campers schaduw hebben.  De rest van de middag brengen we lekker in het zonnetje door en sommige in de schaduw
onderweg nog flink wat stenen op de weg door het slechte weer van vanmorgen
En het water loopt af en toe ook nog over de weg
Marco gaat even aan de andere kant van deze stroom kijken of we daar kunnen staan
En dat kon dus en dan maar door het water rijden
Om hier te kunnen staan

Marco kwam deze krab nog tegen die gelijk in de verdediging ging en op het strand ligt een dode jakhals
mooie kust hier
We stonden eerst bij het grote hotel en later meer aan de voorkant van deze foto

Karavostasi N39.33953 E20.28794

1. Lia van Wingerden-Been27 oktober 2023 om 00:13

Het was weer een genot om de blog te lezen. Jammer dat Souv er niet meer was.

2. Wederom prachtige foto's en jammer dat zouv er niet meer is

3. Jammer van de hond maar wat leuk dat jullie nog een keer de rivier wandelingen hebben gedaan. Hier is het regen en nog eens regen, dus geniet nog maar van het lekkere weer daar.

4. mooie foto`s en weer leuk om te lezen .