zaterdag 2 juli 2022

Scandinavië week 1

Vrijdag 25 juni 2022

Zo vandaag is het dan zover en gaan we ons klaarmaken om naar Scandinavië te gaan. We zouden eerst met Peter en Manja gaan maar die hebben een financiële strop en kunnen dus niet mee wat wel erg jammer is maar het is niet anders. We gaan dus samen en dat is ook wel weer eens lekker. Ger heeft nu twee nieuwe knieën en kan er dus weer tegenaan. Op donderdag werden we nog wel mee genomen door Peter en Manja om een heerlijk hapje te eten wat ook prima gelukt is maar oh oh wat was het warm en benauwd die avond en dat monde uit in een flinke onweersbui in de nacht. De volgende dag nog even de toilet verhoger terug gebracht en een klamboe gehaald voor als we erg veel last van muggen zouden krijgen. Deze avond zijn we door Truus uitgenodigd om te gaan eten en ook nu is het weer heerlijk en genieten we van het heerlijke weer want de benauwdheid is gelukkig verdwenen. Het eten is ook nog eens erg lekker en na nog een kopje koffie bij Truus thuis kunnen we ons klaarmaken voor nog één nachtje thuis en dus vandaag vertrekken we. We nemen van iedereen afscheid in het echt een veel via Whatsapp. Vandaag staat er nog een familiedag op de agenda bij Arie en Lia op het landje. We zijn er tegen 12.00 uur en dus kan ik nog even helpen maar het meeste is al gedaan. Het wordt een hele gezellig dag met af en toe een bui maar eigenlijk prima weer voor de rest. Als Marco en Monique als laatste weg gaan maken die ons er op attent dat het dakluik open staat en dus hebben we een nat bed, niet zo slim van mij. Gelukkig valt het allemaal nog reuze mee en kunnen we later zonder te veel last gewoon slapen.
Doedel waren we kwijt maar vonden haar terug in de haven.
de kleinkinderen van Marco en Monique

Zondag 26 juni 2022

Ik ga eerst een rondje lopen met Chico en die is de koning te rijk hier met al die hazen waar hij achteraan kan rennen. Na nog een koffie vertrekken we om 10.00 uur en gaan we naar Leeuwarden waar we bij Mirjam en Dirk op bezoek gaan. Deze hebben een flinke loods waar ze bij staan met hun wagen en waar normaal de kermisattractie in staat maar de oude is verkocht en hun nieuwe attractie krijgen ze pas in oktober. We zijn er even over 12.00 uus en kunnen er prima staan met de camper. We bewonderen de loods waar ze al aardig wat in hebben verbouwd maar ze ook nog zat te doen hebben. Ze hebben ook heel veel siervogels en die zijn echt prachtig om te zien. Het weer zit ook weer mee en we kunnen dan ook lekker buiten zitten. Aan het einde van de dag gaan Mirjam en ik nog een stuk met de honden lopen en eten we daarna Chinees wat ook weer erg lekker is. Ik raak het nog gewoon zo dat er iedere dag voor me gekookt wordt. Om 22.30 uur houden we het voor gezien en gaan we slapen.
Mirjam en Dirk hun stekkie
het kanaal bij Leeuwarden.
waar het heerlijk wandelen is.
we genieten van een heerlijke maaltijd.
en een mooie avondlucht

Maandag 27 Juni 2022

Wij zijn in 07.00 uur wakker en ik ga dan naar gelijk een flink stuk lopen met Chico. Om 09.00 uur zijn Mirjam en Dirk ook wakker en drinken we samen nog wat en dan gaan we even na 10.00 uur vertrekken. Het weer is vandaag een stuk somberder maar de temperatuur is gelukkig nog goed. We rijden via Groningen en Winschoten Duitsland in en bij Esterwegen heb ik een camperplaats uitgezocht vlakbij een meertje. Het is een prima plekje en als we aankomen staat er nog één camper maar die vertrekt weer en dus hebben we het rijk voor ons zelf. De buurt wordt verkent en daarna eerst een hapje eten en Chico mag nog even ballen. We krijgen toch weer een buurman en later komt er nog een busje. Ik ga nog een stuk met Chico lopen en die is weer blij met de konijnen hier. In de avond krijgen we een flinke bui maar daarna is het droog en blijft het ook zo.
en prima camperplek bij Esterwegen.
Met meertje vlakbij.

Esterwegen N52.9935 E7.66836

Dinsdag 28 juni 2022

We staan op met een prachtige blauwe lucht. Na het ontbijt nog een flink stuk lopen met Chico en om 08.45 uur gaan we weer verder. Ik heb bij Unterluss een camperplaats uitgezocht en dat is 223 km verderop. We rijden en heel stuk binnendoor maar komen bij Bremen toch op de snelweg en zo als gewoonlijk in Duitsland komen we in een file maar die valt gelukkig mee. Het laatste stuk weer binnendoor en dat is mooi rijden. We stoppen nog bij een Lidl voor jenever en shag. Het meisje kijkt me verbaasd aan als ik zeg dat ik 50 pakjes shag wil, dat zijn ze zover van de grens af niet gewend. De camperplaats is erg rustig want er staan maar twee andere campers en er kunnen er makkelijk 20 staan. Als we zijn geïnstalleerd eten we een boterham en wordt er met Chico gespeeld. We krijgen van onze buren die 30 meter verderop staan te horen dat de hond aan de lijn moet. Nu gaan ze gelukkig fietsen dus voorlopig kan Chico nog wel even spelen. Ik maak de jenever flessen leeg in een jerrycan en breng de flessen naar de glasbak. Daarna ga ik met Chico het bos in wat hier vlakbij is. Dus als onze buren terugkomen met de fiets is hij al zo moe dat hij netjes bij de camper blijft liggen, probleem opgelost. We genieten van een heerlijke middag en zoeken weer een plekje uit voor morgen.
camperplaats bij Unterluss
Chico en ik vermaken ons wel zo in het bos.

Unterluss N52.845153 E10.284654

Woensdag 29 juni 2022

We staan weer op met mooi weer. Na het ontbijt ga ik eerst weer een stuk lopen met Chico. De bossen staan vol met bosbessen. Daarna nog even de wc legen en dan weer door heel veel bossen op naar onze volgende plek. Deze is 100 km verderop bij een uitkijktoren. Het is een prima plek maar wel weinig uitzicht vanaf de camperplaats. We gaan daarom nadat we eerst nog koffie hebben gedronken ergens anders kijken maar dat wordt afgekeurd. Ik heb dan nog een andere plek aan de andere kant van de Elbe maar omdat de rivier erg laag staat durven we het niet aan om op de pont te rijden omdat de knik te scherp is een we bang zijn dat we dan de achterkant van de camper zullen raken en dus gaan we weer terug naar de uitkijktoren waar het helemaal niet slecht is. Ik ga nog een stuk met Chico lopen en laat hem in een meertje even lekker zwemmen om af te koelen want het is best warm vandaag. De rest van de middag brengen we door met een boek. s Avonds wordt er buiten gegeten. Voor morgen hebben weer een plek uit gezocht vlakbij Rostock aan het water nu maar hopen dat het wat is.
Vanmorgen in het bos stonden al heel veel bosbessen.
de huizen zijn hier allemaal in oude steil
camperplaats bij Hohbeck
met uitkijktoren
Toch best een prima plekje
zicht op de Elbe vanaf de toren
Vanwege de lage waterstand gingen we maar niet met de pont.
mooie boom als ik met Chico aan het wandelen ben.
we hebben het naar onze zin zo met z'n drieën.

Hohbeck N53.071937 E11.43825

Donderdag 30 juni

Na weer een flinke wandeling met Chico waarbij ik twee reeën zie maar door Chico ze niet op de foto kan zetten want die heeft ze al verjaagd voordat ik mijn toestel kan pakken. We moeten vandaag bijna 200 km rijden en dat gaat weer door prachtige natuur want het is hier echt heel mooi. Het laatste stuk weer snelweg en om 11.30 uur zijn we bij Rostock. We tanken daar nog even vol voor 2,01 per liter want aan de overkant zal het best wel duurder zijn. Als we op de parkeerplaats aankomen staat er al een Nederlander en een paar camper busjes. Wij zetten de camper zo neer dat we met de ingang vrij staan bij het gras. De andere Nederlander overlegd met ons of hij hem langs het water zou zetten en we zeggen waarom niet. Wij denken daar ook nog even aan maar blijven toch maar staan waar we staan. Ik ga met Chico lopen en laat hem ook nog even zwemmen bij een strandje vlakbij. We draaien de luifel uit want het is erg warm vandaag. Er komen steeds meer campers en we zijn weer op tijd geweest voor het beste plekje. Ik zorg voor het eten en als we dat net op hebben en ik aan de afwas wil beginnen komt er politie die verteld dat de campers niet dwars langs het water mogen staan en dat je niet met de stoelen bij de camper mag zitten, de luifels moeten ingedraaid worden en ze wachten totdat iedereen alles heeft opgeruimd en is verkast. Ze zeggen tegen ons dat eigenlijk de schotel ook niet mag maar dat ze dat door de vingers zien. Er wordt wel verteld dat je met je stoelen in het gras mag zitten want dat hoort niet bij de parkeerplaats en daar hebben ze dus niets over te zeggen. Niet veel later zit dus iedereen met zijn stoelen in het gras en een halfuurtje later komen ze weer terug om te kijken of het allemaal nog oke is. We zitten tot 22.00 uur buiten en dan is de camper gelukkig afgekoeld en kunnen we naar binnen. We zien al flink wat muggen voor het gaas zitten maar gelukkig aan de buitenkant

velden vol met wilde bloemen speciaal voor de bijen.
Camperplaats bij Rostock.
Chico helemaal blij met bal en water
af en toe komen er leuke schepen voorbij varen.
de zon gaat onder in Rostock

Rostock N54.13014 E12.09928

Vrijdag 1 juli 2022

De lucht is flink bewolkt als we opstaan. Het is vannacht nog flink druk geweest op de parkeerplaats met campers die denken wij vanaf de boot kwamen en gelijk een plekje wilde hebben. We zien ze dan s morgens ook overal tussen staan. De meeste vertrekken alweer vroeg en ook wij gaan nog even bij een ander plekje 5 km verderop kijken maar dat is niet veel. Als we daar aankomen gaat het flink onweren en regenen en dus wachten we even de bui af voordat we bij de haven van kijken hoe je daar kan staan. Nou dat is dus helemaal niets. Ik loop nog wel even het kantoor binnen van de TT Line om te vragen of we misschien eerder met de boot over kunnen en dat kan maar dat kost ons 250,- extra en zoveel heeft niet eens ons retourtje gekost dus dat gaan we niet doen. We rijden dan toch maar weer naar de parkeerplaats van vanmorgen en kunnen weer op het zelfde plekje staan. Het wordt wel een dag van binnen zitten want er valt met regelmaat en bui.