donderdag 24 augustus 2023

Griekenland 2023 week 5

Vrijdag 18 augustus 2023

Vandaag is weer een dag van zon, zwemmen,  wandelen en voor de rest heel weinig.  Als Marco en ik met de honden zijn wezen wandelen en terugkomen hebben Gerrit en Monique kleine zeeschildpadden zien uitkomen,  zo geweldig.  Ik ga morgenochtend voor dat nest liggen en dan maar hopen dat er nog meer komen.  We halen brood op de naast gelegen camping en zijn hier dus van alle gemakken voorzien.
aan de schoenafdruk kan je zien hoe klein ze zijn.
na heerlijk in het water gespeelt te hebben is het wel even lekker in de zon
iedere avond is het weer een prachtig schouwspel
de satelliet trein kwam weer over en nu was er een Duitser met een goede camera en dus hebben we mooie foto's.

Kastro
N37.8895 E21.1115

Zaterdag 19 augustus 2023

Vandaag weinig te vertellen want deze dag verschilt niet veel met die van gisteren alleen vandaag geen schildpadden. Gisteren nog kattenvoer gekocht voor de zwerfkat die hier rondloopt en die dus in de avond zijn buikje rond kan eten. Van onze Duitse buren krijgen we nog een enorme vracht vijgen die hun weer van een Griek hebben gehad maar dat waren er zoveel dat ze dat nooit opgegeten krijgen.  Wij geven voor hun drie kinderen wat snoep en bellenblaas kokertjes.
de camperplaats
toch wel leuk om dit zo in de natuur te zien hangen
Doedel vindt het maar niets als de luifel wordt uitgedraaid en gaat dan snel een eindje weg zitten.

Kastro N37.8895 E21.1115

Zondag 20 augustus 2023

Vandaag nadat we ons ochtend ritueel hebben gehad van koffie drinken,  honden uitlaten en daarna nog even brood hebben gehaald op de camping gaan we een andere plek opzoeken.  Dit zou aan zee bij een bos moeten zijn en dat klopt ook wel maar als we er zijn zijn alle plekken  al bezet.  We zetten de campers wel even aan de kant voor koffie maar daarna toch weer verder.  We gaan 38 km verderop naar een plek waar geen taverne is en dus hopen we dat het daar stiller is.  De weg er naar toe is een heel stuk stiller en dus hebben we goede hoop.  We komen in een kudde geiten terecht en als we op plaats van bestemming zijn staat alles vol met personen auto's.  We kijken nog even verderop maar daar is ook niets en dus keren we maar dan zien we dat er auto's vertrekken en dus hebben we toch nog een plekje.  Als even later nog meer auto's vertrekken kunnen we de campers naast elkaar zetten en draaien weer de luifels uit zodat we lekker schaduw hebben.  Er komt hier een heerlijk windje vanaf zee en de rest van de dag is het dan ook goed uit te houden.  Er komt nog een zwerfhond die natuurlijk van ons brokken krijgt. Het water is weer zeer aangenaam alleen jammer dat het strand in de middag veel te heet is om over te lopen en vooral Doedel heeft daar last van, Marco loopt dan rechtstreeks naar de waterkant zodat ze de kortste weg kan afleggen.
bij de ochtend wandeling alleen maar lege schilpad eieren.
onderweg naar onze tweede camperplaats

even tussen de geiten door
hier is het weer goed verblijven
het achterland van de camperplaats

Pirgos N37.575566 E 21.520217

Maandag 21 augustus  2023

Vandaag gaan we het binnenland in want we gaan watervallen bekijken.  Eerst nog even gas en water tanken en daarna boodschappen doen en dan de binnenwegen van Griekenland op.  Door de dorpen is het altijd weer even spannend want ze staan hier rustig drie dubbel geparkeerd en dan wordt het wel heel smal om erdoor te rijden.  Gelukkig zijn de Grieken niet zo moeilijk en gaan ze rustig en stuk achteruit voor ons.  Als we bij de parkeerplaats komen van de watervallen,  waarvandaan het nog een uur wandelen is rijden we iets te ver en moeten we weer met veel pijn en moeite keren en moet Marco weer even een aanloop nemen om het steile pad weer op te komen.  Gelukkig gaat er net een auto weg en kunnen we in de schaduw van een boom staan.  Er rijdt vanaf hier een auto met laadbak en dat is de taxi naar de watervallen en dat kost met z'n vieren 20,- heen en terug dus dat is niet duur.  Ger had een foto gemaakt van zijn telefoonnummer maar die blijkt niet gelukt en dus moeten we wachten totdat hij weer terug naar de parkeerplaats komt.  Ondertussen wordt er een stukje gewandeld en gegeten. Als de taxi naar niet komt gaan Marco en ik nog maar één eindje wandelen naar een of andere tempel in de buurt maar het enige wat er nog van over is is de oude fontein.  Het water is trouwens heerlijk.  Er staan ook nog een hele oude boom en die moet natuurlijk ook op de foto.  Als we terug zijn bij de campers horen we van Gerrit en Monique dat we morgen om 10.00 uur de taxi naar de watervallen hebben.
even boodschappen doen
het binnenland van Griekenland
de wegen zijn hier niet al te best
en de straten in de dorpjes staan vol met geparkeerde auto's zodat het moeilijk passeren is.
gelukkig is er schaduw op de parkeerplaats
oud dorpje onderweg op onze wandeling
mooie uitzichten

even lekker drinken bij de oude opgravingen
echt een gigantische boom

Neda watervallen N37.39895 E21.838994

Dinsdag 22 augustus 2023

We worden gewerkt door de vuilniswagenen dan is het ook gelijk tijd om op te staan. Na het ontbijt komt onze taxi zelfs 5 minuten te vroeg.  We stappen met de honden in de laadbak en Ger gaat naar de chauffeur zitten.  Het is een flink gehos achterin maar de honden zijn bij met het windje wat we vangen.  Het blijkt nog een flinke afdaling en als we er dan zijn kunnen we hem weer bellen als we terug willen.  Marco en ik denken er nog over om terug te gaan lopen naar dat zien we nog wel.  Er is een kleine kiosk waar je wat kan kopen.  We blijken nog een flinke wandeling voor de boeg te hebben voordat we werkelijk bij de watervallen zijn en Ger is op zijn slippers.  Hij probeert het nog wel een stukje maar dat gaat hem dus niet worden en dus blijft hij bij de kiosk op ons wachten.  Ook voor Monique is het een flinke opgave maar die loopt dapper mee. Na heel wat geklauter komen we bij een waterval en valt het ons eigenlijk een beetje tegen maar dan blijkt dat we nog een stukje door moeten lopen om bij de grote waterval uit te komen. Monique blijft wachten.   Onderweg komen we nog een vervallen kapelletje tegen waar vleermuizen aan het plafond hangen. De grote waterval is prachtig en is Marco al bij de vorige in het water geweest ga ik het hier ook proberen.  Het water is best héél koud maar ook verfrissend.  Ik kan niet bij de waterval komen want daar kan ik niet staan en dat vind ik dan toch een beetje eng.  Marco kruipt er wel onder. Weer terug bij Monique laten we de honden nog even in het water maar Chico vindt het wel goed zo.  Als we weer terug lopen is het al flink druk richting watervallen en zijn we blij dat we vroeg zijn gegaan.  Ger zit geduldig op ons te wachten.  We drinken nog een frappé (ijskoffie) en de taxi wordt gebeld zodat we weer terug kunnen.  Marco en ik vinden dat we ook wel genoeg hebben geklauterd en gaan ook mee terug.  De rit naar boven is nog veel spannender dan naar beneden want nu moet hij de gang er in houden en dus hotsen we van de ene kant naar de andere kant,  niet dat er veel ruimte is en dus levert dit waarschijnlijk wel wat blauwe plekken op.  Weer bij de campers is het alweer 13.00 uur. Er wordt eerst wat gedronken en daarna gaat er een brood van gisteren in de oven en die smaakt daarna weer prima.
achterin de laadbak
Chico vindt het wel wat zo'n open auto
oude brug over de rivier
nog een flinke wandeling naar de watervallen
maar daar komt de eerste dan toch waar Marco dapper en duik neemt
bel bij een vervallen kapelletje
waar deze vleermuizen hangen
dan de volgende waterval
waar ik ook een dappere poging doe om bij de waterval te komen maar het is te diep voor mij
Marco lukt het wel
deze hagedis bekijkt het allemaal maar op zijn gemak
Chico neemt ook even een duik
en dan maar weer terug
we scheuren de berg weer op

Neda watervallen N37.39895 E21.838994

Woensdag 23 augustus 2023

We vertrekken weer en nadat we eerst de verkeerde kant zijn op gereden gaan we dan toch over hele smalle wegen op naar de kust. Het is op de weg al erg smal maar in de dorpjes is het nog veel smaller en is het altijd weer een opluchting als we er zonder problemen doorheen gereden zijn. We rijden naar de kust naar Messini waar we een plekje hebben in een soort van park. De zee is aan de andere kant van de weg en deze is heerlijk. Stranddouches om ons onder af te spoelen en ook nog toiletten dus van alle gemakken voorzien. Onderweg hebben we nog een paar boodschappen gehaald en nadat we eerst zijn wezen zwemmen gaan we een boterham eten. Er is hiet een klein kerkje in de buurt en die is van binnen erg mooi. In de middag doen we nog een spelletje en tegen 20.00 uur hebben we gegeten. We doen gelijk de afwas want morgen willen we naar Kalamata en daar willen we niet te laat zijn.
Nog even een wandeling met de honden voordat we vertrekken

Er komen flink wat stenen van de berg naar beneden vallen
binnenland Griekenland
Marco en Monique volgen braaf op ons smalle pad
de dorpjes zijn steeds weer een uitdaging
dan hebben we weer goed plekje over de bomen vlakbij het strand
het kerkje waar we vlakbij staan
Verderop zie je de campers staan
Een speciale installatie voor mensen met een rolstoel om in de zee te komen

Messíni N37.01453, E21.99815

Donderdag 25 augustus 2023

We rijden vandaag naar Kalamata waar we op een grote parkeerplaats kunnen staan.  Op woensdag en zaterdag is hier de markt.  We bezoeken eerst een mooie kerk en gaan dan even ergens koffie drinken.  Marco en Gerrit gaan dan terug naar de campers met de honden en Monique en ik gaan even de winkels in Kalamata bekijken.  We zien er heel wat en kunnen zelfs ook nog slagen.  Het is vandaag weer erg warm, 35 graden en dus is het goed winkelen want in de winkels loeit de airconditioning. Om 14.00 uur zijn we weer terug bij de jongens en drinken we even wat en dan weer snel terug naar onze plek aan zee waar we al snel weer in het water liggen.
overdekte markt
met allerlei gedroogde kruiden
en verschillende soorten olijfolie
gezellige Griekse straatjes
allemaal belangrijke doden priesters
De kerk is echt heel mooi
Even een heerlijke koffie drinken

Messíni N37.01453 E21.99815

1. Lia van Wingerden-Been24 augustus 2023 om 22:13

Wat een prachtige foto's en mooie belevenissen. Veel plezier de komende week 👋🚐🐾

2. Wat een belevenissen bij die waterval! Jullie maken maar weer wat mee. Wat dapper om in dat koude water te springen! Stoere zus! Groetjes uit Noorwegen. Hennie en Aad

3. ziet er super uit!
    geniet er van!! gr san&wim

4. mooi om te zien en te lezen , geniet er van luitjes.

5. Inge
    Jeetje mensen
    Wat bijzonder allemaal
    Echt geweldig
    Jammer van die lege schildpad eieren
    Prachtige verhalen om te lezen en zien