vrijdag 1 september 2023

Griekenland 2023 week 7

Vrijdag 1 september

Alweer een maand voorbij wat gaat het toch snel allemaal.  Ik heb trouwens gisteren gezegd dat we een sidderaal  hebben gezien maar dat kan helemaal niet want die leven hier helemaal niet.  Wat het dan wel was weten we eigenlijk niet maar het leek in ieder geval op een sidderaal.  Vandaag staan we op met bewolking en die blijft de hele dag een beetje hangen maar de temperatuur is nog steeds hoog.  Ik maakte dus eerst een foto van het wrak bij zonsopgang en we kijken of we geen schildpadjes zien uitkomen want hier op het strand zijn zeker wel 30 nesten maar weer zien geen beweging.  Monique gaat vandaag een cake bakken in hun oven en die lukt prima.  Voor de rest wordt er gezwommen en gesmokkeld wat toch erg leuk is,  jammer dat we geen onderwatercamera hebben.  Bella blijft bijna de hele dag bij ons liggen want ze vindt dit wel een prima adres.
meer foto's zijn er niet gemaakt vandaag

Zaterdag 2 september 2023

Vandaag weer volop zon.  Als Marco en ik de honden uitlaten op het strand maken we een praatje met twee vrijwilligers die hier de schildpadden nesten in de gaten houden en horen dat de meeste nesten in mei en juni worden gemaakt en na 4 maanden gaan ze iedere dag kijken waar ze sporen zien van kleine schildpadjes en dan als het goed is zijn na vier dagen alle eieren uitgekomen en worden de stokken die ze bij het nest hebben gezet weer weg gehaald. Het is vandaag weer veel in de schaduw zitten en de zee opzoeken,  voor iets anders is het te warm.  In de middag gaan Marco en ik weer snorkelen, het is zo geweldig om al die mooi gekleurde vissen te zien,  net een zee aquarium al valt het vandaag een beetje tegen,  we denken dat het komt omdat er nogal flinke golven staan.
Zonder luifel is het niet te doen
Chico ligt onder de camper helemaal vuil van het rollen in het zand
samen met onze zwerfhond Bella liggen ze heerlijk onder de camper in de schaduw.

Zondag 3 september 2023

Er was gisterenavond een feest in de taverne en die duurde tot vanochtend 05.00 uur. Was het eerst nog een soort van lift muziek werd het later op de avond en nacht hevige Griekse dansmuziek en op een flinke sterkte dus is er slecht geslapen door ons allemaal.  Als Marco en ik in de ochtend de honden weer uitlaten op het strand zien we de vrijwilligers bij een schildpaddennest zitten en zijn ze deze aan het uitgraven.  Dit nest had al leeg moeten zijn maar er zitten toch nog kleine schildpadjes in en die worden in een nieuw uitgegraven nest gezet met vers nat zand en de lege eieren en jammer genoeg ook een paar dode schildpadjes worden verwijderd.  Eén schildpadje ontsnapt en loopt richting zee. Deze mag doorlopen van de vrijwilligers maar moet wel bescherming tegen de zon want anders droogt hij uit. Je mag hem ook niet naar de zee dragen want hij moet juist dat stuk lopen om zijn spieren opgang te brengen.  Ik ga als parasol fungeren en geef hem schaduw met mijn lichaam. Het duurt best wel heel lang eerdat hij bij de zee is en onderweg valt hij ook nog een keer op zijn rug.  Ik vraag of ik hem mag helpen maar dat mag niet dat doet de vrijwilliger want die heeft handschoenen aan tegen de bacteriën.  Als hij eindelijk in zee is moet hij nog even bijkomen maar dan is hij toch verdwenen.  Vannacht zullen zijn broertjes en zusjes volgen.  Het was wel erg leuk om dit mee te mogen maken.  Vandaag weer volop zon en flink heet. Het is dus weer de luifel uitdraaien en veel zwemmen. Als Marco en ik aan het zwemmen zijn wordt Marco gebeten door een visje, ik denk nog aansteller maar als ik zelf even later in mijn bovenbeen gebeten wordt piep ik toch wel anders.  Niet dat ze een hap uit je been nemen hoor maar je voelt het toch wel.
deze hummel is onderweg naar de zee
nog even een paar foto's van het scheepswrak

Maandag 4 september 2023

Vandaag wordt het kamp weer opgeruimd en nemen we afscheid van Bella die als we wegrijden al weer vrolijk naar de volgende camper huppelt. We gaan terug naar de plaats Gythio waar we eerst boodschappen halen en daarna parkeren we bij de haven en gaan we het stadje in.  Er staan hier prachtig gekleurde huizen en in de haven hangt de inktvis te drogen.  We nemen op een terras en heerlijke koffie met wat erbij en Monique en ik gaan nog een paar winkeltjes in waar ik nog een leuke jurk koop.  Het is alweer erg warm en als we weer bij de campers zijn gaan we dan ook snel weer rijden want dan zitten we lekker in de airco. Onderweg stoppen we nog even voor gas maar omdat Marco nog geen buiten aansluiting heeft willen ze zijn gasflessen niet vullen, bij ons is het geen probleem.  Even verder nog een tankstation met gas en daar doen ze niet moeilijk dus zit Marco ook weer vol.  Hier ook gelijk water getankt dus die tank zit ook weer vol.  We rijden naar Bozas waar een mooie camperplaats is met bomen voor schaduw maar ondertussen is het gaan regenen en hebben we de schaduw niet nodig.  Als we aankomen is het gelukkig weer droog.  We zoeken een mooi plekje uit voor ons tweeën en gaan eerst even met de honden lopen naar een uitstekende rots. Later gaat het flink onweren en komt er weer regen maar onder de luifel kunnen we nog buiten zitten.  We eten zelfs nog buiten maar daarna gaan we dan toch maar binnen want de wind trekt ook aan en dan is het beter om de luifel in te draaien.
Gythio
Mooie gekeurde huizen
en leuke bootjes in de haven
En héél,  héél véél katten
Inktvis hangt te drogen bij de haven
Zee-egels op de rotsen
Natuurlijk even bij de kerk naar binnen
Terwijl Gerrit geduldig op ons wacht
even genieten van koffie met wat lekkers
Hier in Gythio ook heel veel trappetjes
Onderweg naar onze volgende plek
over de luifel die nu als paraplu dient is het prima zitten
Even wandelen in de omgeving
donkere lucht met flinke onweer

Bozas N36.70413 E22.82074

Dinsdag 5 september 2023

De hele nacht is het droog geweest maar tegen de ochtend gaat het weer regenen en onweren.  Omdat we op zandgrond staan besluiten we een andere plek te zoeken waar we op asfalt kunnen staan. Het wordt Monemvasia waar we aan de haven kunnen staan. Onderweg nog aardig wat regen en lopen er flink wat waterstromen over de weg maar gelukkig is het goed te rijden. De camperplaats is prima en we hebben uitzicht op het eiland waar de oude stad Monemvasia op ligt.  Het is ondertussen weer droog geworden en we kunnen nog lekker buiten zitten.  Er is veel te zien in de haven want een hoop zeilboten komen de haven in om te schuilen voor het noodweer dat ze opgeven.  Wij staan hier gelukkig hoog en voorlopig droog want achter ons staat er al een flinke plas maar die is ook weer snel weggetrokken. Monique en ik maken nog een appeltaart en die ziet er best goed uit,  hoe hij smaakt dat kan ik je morgen pas vertellen. We zien in de haven steeds een zeeschildpad zijn kop boven water steken maar kunnen hem maar niet vast leggen op een foto,  wel heel erg leuk om te zien en ook om te zien hoe groot ze wel niet zijn. Aan het einde van de middag gaat het weer regenen en doen we nog maar een spelletje. Om 19.30 uur wordt er aan het eten begonnen.
Monemvasia
kunnen nog lekker buiten zitten
Hij ziet er erg lekker uit,  nu maar hopen dat hij net zo smaakt
donkere luchten die naderbij komen
flinke plassen maar die trekken gelukkig snel weg
Marco en ik op schilpad jacht
Chico kijkt over de kade muur als ik op zeeschildpadden jacht ben

Woensdag 6 september 2023

Het is vannacht aardig droog gebleven zodat ik het raam bij het bed lekker open kon laten.  Na het ontbijt en de afwas gaan we even het nieuwe dorpje in en als we terug zijn begint het juist te regenen.  We drinken dan koffie met appeltaart die net zo goed smaakt als dat hij eruit zag.  We zien weer mensen in het water wijzen en gaan snel ook kijken en jahoor de schildpad is weer aan het zwemmen vlakbij de kant.  We kunnen nog net foto's maken dus dat is wel erg leuk.  Later loop ik met Monique nog een keertje terug en dan zien we hem nog een keertje en kan ik een klein stukje filmen,  zo leuk om in het echt te zien.  Eerst zo'n kleintje net uit het ei en nu een volwassen schildpad van ongeveer één meter. Na de lunch maken we nog een wandeling de heuvel op want ondertussen is het weer droog geworden al het heeft echt flink geplenst vanmorgen. Als we dan ook naar boven lopen is het flink soppen in de rode aarde die lekker aan je schoenen blijft plakken.  De rest van de middag kunnen we nog lekker in de zon zitten en vermaken we ons met het kijken naar alle perikelen in de haven.  Marco en Gerrit gaan nog aan de slag met een schakelaar in Marco zijn camper. Er ligt hier een Italiaanse zeilboot met nogal een arrogante schipper en die is toen wij aan het wandelen waren al een keer tussen wal en schip gevallen. Nu moeten ze van de havenpolitie weg van de plek waar ze liggen omdat de politieboot daar ligt en makkelijk moet kunnen uitvaren.  Het is een hele discussie maar hoe dan ook ze moeten daar weg.  De schipper is natuurlijk pissig omdat hij zijn zin niet krijgt en loop gelijk als een idioot zijn spullen op te ruimen en als hij dan met de buitenboordmotor van zijn volgboot in zijn handen loopt om deze aan de achterreling vast te maken valt hij met buitenboordmotor en al weer tussen wal en schip.  Hij en even later zijn buitenboordmotor worden uit het water gevisten en hij weet niet hoe snel hij moet vertrekken naar een andere plek. Wij hebben ondertussen ons vertier weer gehad. Ook omdat het met de man goed is afgelopen al was hij arrogant we zouden niet willen dat hij zich zou bezeren.
schildpadden spotten
En gelukkig hebben we hem eindelijk op de foto
Monique en ik trotseren de regen en kunnen nu een klein filmpje maken
Als de zon weer schijnt gaan we even de benen streken
op de brede pier staan de campers

donderdag 7 september 2023

In de ochtend veel te zien want er gaan een paar zeilboten uitvaren en er staat echt een hele harde wind dus makkelijk is het niet en het heeft dan ook heel wat voeten in de aarde eerdat ze zonder brokstukken de haven uit zijn. We halen in het dorp nog even brood en melk. Na de koffie lopen Marco en ik nog even de berg op met de honden en na de lunch stappen we op de stepjes en vertrekken naar de oude stad Monemvasia. Het is echt een heel gezellig dorpje en al hebben we hier niet zoveel last van het slechte weer waar ze wel in het noorden van Griekenland wel last van hebben, waait het hier wel enorm en moet ik mijn telefoontoestel goed vasthouden anders zou hij uit mijn handen waaien. We lopen het dorpje door en dan gaan Gerrit en Monique alvast weer op de stepjes terug naar de campers terwijl Marco en ik nog even de klim naar boven wagen.  Bovenop staat nog een oude burcht en een kerk die jammer genoeg dicht is. Hier boven waait het nog harder en Marco kan zijn pet dan ook niet opzetten want dan zou hij hem kwijt zijn geweest.  Het stadje stikt van de katten, echt zo leuk en lief. Als wij ook weer bij de campers zijn kunnen we nog wel lekker buiten zitten maar opstaan van je stoel is niet mogelijk zonder dat iemand anders hem vasthoud want dan ligt hij gelijk om.  Wij verzetten de camper nog even want door de harde wind waait steeds de koelkast uit. Er liggen hier twee zeilboten die waarschijnlijk geborgen zijn en van één van die boten is een gedeelte van het zeil losgewaait en dat wappert flink in de wind en maakt flink wat herrie. Het pirpen van de koelkast raakt niet opgelost hoe we de camper ook neerzetten en dus ga ik maar kijken of het helpt als ik de vriezer ondooi want deze is wel erg aangeslagen. Dat helpt dus ook niet en er wordt vanalles losgemaakt en schoon gemaakt maar niets helpt.  Als laatste gaat Ger het condens bakje achter bij de leeg zuidgen en dat schijnt te helpen en kunnen weer toch nog zonder piep slapen.  Alleen na een uurtje gaan we toch weer ons bed uit om de camper te verzetten want de wind slaat onder de schotel en dat maakt een rot geluid.

Griekser kan het bijna niet
Het gezellige stadje Monemvasia
De mannen moeten vaak geduldig op ons wachten als we weer een winkeltje induiken
dit is toch te lief voor woorden
Marco en ik gaan nog even een stukje hoger
De oude stad bovenop de berg
jammer genoeg is de kerk al gesloten

De kat zal even laten zien dat hij ook wel kan poseren voor  een aanzichtkaart.

Monemvasia N36.68232 E23.03799

1. Pfft fijn dat het ergste van de regen aan jullie voorbij is gegaan. Of in dit geval ergens anders gevallen is

2. Lia Wingerden-Been8 september 2023 om 22:47

Wat een prachtige foto's en verhalen. Hopelijk geen last meer van de vissenbeten en piepende koelkast. En lekker blijven smullen van de lekkere baksels, met de volle gasflessen 😘

3. Heerlijk om met jullie mee te reizen in het mooie Griekenland. Al 1 maand achter de rug maar gelukkig nog 2 te gaan. Genieten ervan!

4. Hoi het is weer prachtig om te lezen en de sidderaal is waarschijnlijk een murene althans dat denken wij

5. wat heerlijk om de verhalen te lezen en wederom zeer mooie foto's. Gr Sandra&Wim

6. Inge
    Schitterend
    Ook nog inktvis gegeten ?