vrijdag 8 september 2023

Griekenland 2023 week 8

Vrijdag 8 september 2023

Vandaag vertrekken we hier weer.  Na een rumoerige nacht breken weer om  09.30 het kamp op.  We gaan vandaag weer een stuk door het binnenland rijden en dat blijkt een prachtige route te zijn. We hadden op de kaart doorgaande wegen uitgezocht maar onze navigatie dacht daar toch anders over en zo komen we weer op een smalle weg maar gelukkig geen dorpjes.  We klimmen flink en als we bij het dorpje Kosmas komen is het er gezellig druk en lekker smal, maar ook hier komen we doorheen gewurmd. De priesters moeten wel even hun buik inhouden maar dan gaat het goed.  De camperplaats die we hebben uitgezocht kan ons niet bekoren en dus rijden we nog 33 km verder en komen we bij een schitterend klein haventje uit waar we een prima plek hebben.  Er is hier een stranddouche en een waterkraan waar Monique en ik gelijk gebruik van gaan maken en een was doen. Als ik met Marco en de honden langs het strand ga lopen is er een visser die een kleine zoetwater schildpad aan zijn haak heeft en ik hou de schildpad even vast zodat hij er eentje uit zijn poot en uit zijn bek kan verwijderen.  Op het kiezelstrand vinden we allemaal Zee-egels en die zijn als ze ontdaan zijn van hun stekels erg mooi om te zien.
een prachtige route hebben we vandaag door het binnenland
stoppen onderweg even voor koffie
Altijd lastig als er auto's geparkeerd staan
Het past maar weer net
En dan zijn we weer bij de kust
we staan weer prima hierDeze hebben we gelukkig kunnen redden
Oud pandje bij de haven
De was hangt weer fris aan de lijn

Agios Andreas N37.37102 E22.78251

Zaterdag 9 september 2023

We blijven vandaag nog en dag staan en doen gelijk de rest van de was.  Marco en ik gaan nog even met de honden lopen en,  ja ook hier,  de zwerfhond die we Billy hebben genoemd gaat met ons mee.  We hadden meer drukte verwacht bij de haven maar dat valt tegen. We zwemmen nog even in de haven en dat is weer heel aangenaam.  Aan het einde van de middag lopen Marco en ik nog even naar een kerkje wat we bovenop de heuvel zien staan.  Zoals zo vaak als wij samen oppad zijn nemen we het rechtstreekse pad maar dat is dus gewoon klimmen tegen de berg op.  Het kerkje is netjes onderhouden en het geld voor het branden van kaarsen ligt netjes in het bakje.  Naar beneden hebben we wel een pad en dat gaat toch een stuk makkelijker.
Billy onze zoveelste zwerfhond
er wordt nog lekker gezwommen in de haven door mens en dier
op naar de kerk bovenop de heuvel
gevonden
Durfde toch niet aan de bel te trekken
mooi uitzicht zo
Er vaart nog een moderne 5 master voorbij in de verte
Billy vindt het allemaal prima

Agios Andreas N37.37102 E22.78251

Zondag 10 september 2023

Vandaag vertrekken we hier weer nadat Marco en ik nog even met Chico, Doedel en Billy zijn wezen wandelen.  We komen bij een oude toren uit die in de zee staat.  Na nog even de watertanks te hebben gevuld gaan we het enorme eind van 17 km rijden om op een grote plaats te komen aan een zandstrand.  Er staat hier zowaar één andere camper en dat zijn nog Nederlands ook.  Het is jammer dat er weer een flinke wind staat maar met deze hoge temperaturen is het ook wel weer lekker.  In de middag komen er nog een paar jongens kitesurfen en ze kunnen er wat van.
Nog de ochtend wandeling zien weer nog hele oude olijfbomen
Oude toren in de zee
Mooie plek met veel wind en gelukkig schaduw
De campers staan links
Ik een Doedel genieten nog even van het strand
Mijn stoel ligt plat vanwege de wind (anders waait hij om) en Chico denkt daar kan ik mooi op liggen

Paralio Astros N37.4244, E22.766701

Maandag 11 september 2023

We gaan vandaag naar Nauplion waar we als het goed is aan de haven kunnen staan.  Eerst even bij de Lidl boodschappen doen en als we daar willen parkeren staat het vol met Nederlanders. Het blijkt een NKC reis te zijn van 6 werken door Griekenland. In de Lidl hoor je dan ook steeds Nederlands praten heel vreemd.  Nadat we weer flink hebben ingeslagen rijden we naar de haven.  Er staan flink wat bordjes dat je er niet mag overnachten maar op één plek staat niets dus daar kunnen we prima staan.  Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad.  Eerst maar even koffie en daarna lopen we de stad in.  Als we het nieuwe gedeelte hebben gehad haakt Ger af en die gaat terug naar de campers om de honden vrij te laten.  We zagen nog midden in de stad op de straat een pauw lopen, dat zie je toch alleen maar hier. Wij lopen verder om de oude stad te bekijken en deze is reuze gezellig.  Ik stel voor om vanavond terug te gaan en dan hier te gaan eten zodat Ger ook nog kan genieten van deze gezelligheid.  Na door de oude stad gelopen te hebben gaat Marco ook terug naar de campers en kunnen Monique en ik nog even winkeltjes bekijken.  Monique ziet en mooie hanger van zilver met opaal en gaat daar nog even over nadenken.  Ik koop nog een paar oorbellen met zwart opaal.  Weer
terug bij de campers wordt er eerst wat gedronken en later eten we nog een stukje stokbrood zodat we het kunnen overbruggen tot vanavond.
Flinke cruiseschepen bij Nauplion
oude stoomtrein
Met Marco als machinist
Daar loopt de pauw dat gewoon te wandelen over het trottoir
Oude stad van Nauplion
Met gezellig straatjes
en een mooi plein
natuurlijk even een kijkje in de kerk
Zomaar een mooi plafond in een winkeltje
De burcht boven Nauplion
En in de avond heerlijk uit eten

Nauplion bij nacht

Nauplion N573252, E22.801172

Dinsdag 12 september 2023

Als we ontbeten hebben en de honden zijn uitgelaten vertrekken we naar Epidaures waar een opgraving is.  Nu zijn er in Griekenland héél véél opgravingen maar bijna iedere stapel oude stenen lijkt op elkaar.  Maar om nou helemaal niets te gaan bezichtigen vinden we ook weer zo wat en dus is de keuzen gevallen op het amfitheater van Epidaures. De entree prijzen vallen reuze mee als je tenminste zegt dat je 65 bent.  Dat gaat voor Gerrit,  Marco en mij natuurlijk wel lukken,  al is Marco pas 64 maar dat zie je niet aan hem  (hahaha) voor Monique moeten we het dubbele betalen.  Het amfitheater is erg indrukwekkend en Marco,  Monique en ik lopen helemaal naar boven waar je een prachtig uitzicht hebt.  Weer beneden laten we ons nog even op de foto zetten en dan lopen we nog een klein stukje rond en bezoeken we het museum voordat we weer terug naar de campers lopen.  We drinken daar nog een bakkie koffie en dan rijden we verder naar kust waar we weer een plekje hebben uitgezocht. Hier in de buurt is ook een soort sinkhole waar een kerkje in is gebouwd maar dat is voor morgen om te bekijken. De weg er naar toe heeft erg te lijden gehad van de regenval van een paar dagen gelden en is soms helemaal weg gespoeld maar gelukkig kunnen we de camperplaats wel bereiken.  Het is even zoeken naar een plekje maar we vinden er eentje heerlijk in de schaduw van de bomen.  Het is hier een kiezel strand en dat is na een meter al zo diep dat je er niet kan staan maar het is wel weer heerlijk water.  Er staat hier ook een oud hotel wat in 1980 is gesloten omdat de bevolking in opstand kwam,  waarom,  nou het was een nudistenhotel.  Marco en ik gaan natuurlijk wel nog kijken en lopen tot bovenop het dakterras.  Het is echt helemaal gesloopt vanbinnen maar toch wel grappig om zo door een hotel te lopen.
amfitheater van Epidaures
Erg indrukwekkend
In die gaten moet een kerkje staan
we zijn weer aan de prachtige kust
Hele stukken van de weg weg
Het meeste asfalt ligt naast de weg
het spook hotel
Er is echt niet veel meer van over
Nog even op het dakterras kijken
en dan weer 8 verdiepingen naar beneden lopen,  de lift deed het namelijk niet meer.
Uitzicht vanaf het dakterras,  in het groen staan de campers
echt weer een heerlijke plek
En weer eentje van de zonsondergang omdat ik het niet kan laten en omdat het me iedere avond weer overweldigd

Salanti N37.448299, E23.124901

Woensdag 13 september 2023

Vandaag gaan we het sinkhole bekijken en rijden dus eerst weer over de weg die niet veel weg meer is.  Er is een kleine parkeerplaats waar we kunnen staan.  Het hek is dicht en we zijn bang dat we voor niets zijn gekomen maar we kunnen het gewoon openen en dan dalen we een flinke trap af en komen we in het midden van het gat terecht.  Er zijn hier twee kleine kerkjes en hoe klein ze ook zijn ze maken toch indruk. We lopen de krater rond en dan weer teug de trap op naar boven.  Het is niet enorm maar toch erg leuk om gezien te hebben,  héél apart.  We rijden dan door naar een camperplaats die het niet gaat worden want de plaatsen die er zijn,  en dat zijn er niet veel,  die staan vol.  Even zoeken naar een andere plek en dat valt nog niet mee.  Vlakbij het kanaal van Korinthe is nog een plek die ons wel aanstaat maar dat is nog eens 40 km rijden.  Onderweg scheidt onze Tomtom er mee uit en we krijgen geen ik neri met aan de praat,  héél vervelend.  De tweede camperplaats is een prima plek en we zitten dan ook al snel weer buiten met wat te drinken.  Marco en ik gaan nog even een strandje opzoeken voor de honden want hier staan we bovenop een soort krijtrotsen.  Gelukkig vinden we een strandje en kunnen de honden lekker zwemmen.  Ger krijgt de Tomtom gelukkig weer aan de praat dat scheelt weer een hele uitgave.  Kwartet lopen we nog een keertje naar het strandje en Monique gaat dit keer ook mee en zien we nog een landschildpad. Niet op de foto te krijgen want hij hield zich verscholen in het gras.  Er staan in Griekenland veel vijgenbomen en sinds we toen die vijgen van onze Duitse buren hebben gehad zijn Marco en ik fan.
Daar moet ook het gat zijn waar de kerkjes in staan
Waren bang dat we er niet in konden
Maar gelukkig was het hek niet op slot
En zo dalen we de trap af
Heel apart om in zo'n rond gat te staan
de kerkjes zijn maar heel klein vanbuiten en vanbinnen
Het tweede kerkje is voor mensen zoals ik
Wel erg leuk
Deze camperplaats krijgt wel onze goedkeuring.
wel hoog boven de zee
zoekplaatje,  vind de schildpad
Ik heb een selfie gemaakt alleen het is mijn schaduw over de bomen in het water

Isthmia N37.908901, E23.012199

Donderdag 14 september  2023

We gaan vandaag eerst het kanaal van Korinthe bekijken wat maar 6 km hier vandaan is. Het blijft toch altijd weer erg indrukwekkend dat ze dit met de hand hebben uitgegraven.  Er komen nog een paar jachten doorvaren maar echt grote vaart komt hier niet meer doorheen.  We halen gelijk nog wat boodschappen en gaan dan door naar Athene.  Onderweg scheidt de Tomtom er weer mee uit maar met een andere oplader doet hij het gelukkig wel.  We rijden eerst naar de mediamarkt om te kijken of ze daar andere stekkers hebben maar dat hebben ze niet en dus wordt het weer zo'n zelfde maar die werkt tenminste.  We rijden dan dit naar een parkeerplaats in Pyreaus waar we nog twee plaatsen naast elkaar hebben, hoor komen er aan de mazzel.  Het is echt niets bijzonders maar je staat hier wel bewaakt en als we morgen de stad in willen is dat toch wel een gerust idee.  Het is in een stad altijd veel warmer en dat merken we wel.  Gelukkig mogen we gewoon de stoelen en tafel tussen de campers neerzetten dus dat is wel fijn en met de luifel uit zitten we ook nog in de schaduw.  Als Marco en ik met de honden gaan lopen kunnen we niet veel met vinden dan een klein plekje waar ze hun behoefte op moeten doen.  Het is hier wel erg leuk want in deze buurt zie je echt het oude Athene met allemaal kleine winkeltjes met de gekste artikelen. We lopen nog over een kleine markt met groene,  vlees en vis.  Ik zie ook nog een tweedehands winkeltje en moet natuurlijk even naar binnen.  We lopen weer terug en na de lunch gaan we met z'n vieren nog even lopen en koop ik toch nog een beeldje bij de tweedehands winkel.  Tegen de avond wordt het gelukkig weer een beetje koeler.  We eten maar wat makkelijks  namelijk tosti's.  Rond 21.00 uur gaan we nog even met z'n alle de honden uitlaten en het is maar goed dat we een sleutel van het hek hebben gekregen want alles is dicht als we terugkomen.  Later staat er nog iemand voor het hek en we hebben hem het nummer van de beheerster en die doet het hek op afstand open voor die man,  erg handig.
Kanaal van Korinthe
Parkeerplaats in Athene
Gelukkig in de schaduw van de luifel
Gezellig marktje in Pyreaus
Athene N 37.947701, E23.646 18,- per nacht

1. Lia van Wingerden-Been16 september 2023 om 13:41

Wat een prachtige reis maken jullie en dat is jullie van harte gegund. Veel plezier verder👋