zaterdag 16 september 2023

Griekenland 2023 week 9

Vrijdag 15 september 2023

Vandaag staan we vroeg op want we willen niet te laat in het centrum van Athene zijn. We vertrekken om 08.00 uur en stappen op de metro waarvan het beginpunt vlakbij is.  Er zit een dame om tickets bij te kopen en we vragen en dagkaart voor 4 personen en dat kost ons maar 4,10 per persoon en zo kunnen we de hele dag gebruik maken van metro,  bus en tram. Als Monique met 50,- betaald wordt er hevig gerekend op een rekenmachine en krijgt ze na drie keer opnieuw gerekend te hebben 16,40 terug.  Dit is dus het bedrag wat we moeten betalen en Marco laat daarom maar op de rekenmachine van zijn telefoon zien wat het eigenlijk moet zijn en dus gaat ze weer opnieuw aan de slag en na het nog een paar keer opnieuw te hebben uitgerekend op haar eigen telefoon geeft ze toch het goede bedrag terug en kunnen we op de metro stappen.  In de metro vragen we het nog even aan en meisje waar we het beste kunnen uitstappen en krijgen we een hele uitleg over de beste manier om bij de Akropolis te komen.  We moeten nog even overstappen op een andere metrolijn maar dat staat allemaal prima aangegeven.  Bij de Akropolis gaan we naar de ticket verkoop en krijgen we te horen dat we pas  om 12.00 uur naar binnen kunnen.  We gaan dan eerst maar naar het parlementsgebouw waar we de wisseling van de wacht willen zien.  Dus pakken we weer de metro maar rijden een station te ver en dus hup weer terug.  We zijn er om 10 voor 10 en dus moeten we nog even wachten want ieder heel uur is er wisseling van de wacht.  Het is een heel gedoe maar wel erg leuk om gezien te hebben en ik ben benieuwd wie dit ritueel ooit heeft bedacht.  We hebben nog een gesprek met een Amerikaanse vrouw die "van Hoorn" heet en denkt dat ze van Nederlandse afkomst is maar omdat haar ouders al in haar jeugd zijn overleden kan ze het niet meer vragen. We lopen daarna naar het oude centrum wat Plaka heet en waar we eerst koffie gaan drinken met wat lekkers erbij.  Dan lopen we de oude stad door waar héél,  héél véél winkeltjes zijn en dus is het winkeltje in en winkeltje uit en dat vinden de mannen al gauw prima en lopen alvast terug naar de Akropolis waar ze in de schaduw op ons gaan wachten.  Monique en ik winkelen nog even door en gaan na 20 minuten ook terug naar de Akropolis waar we in de rij gaan staan om naar binnen te kunnen.  Als je dan denkt dat je er dan bent dan heb je het mis want dan is het nog een enorm eind lopen de berg op. Halverwege vindt Ger het genoeg en blijft lekker in de schaduw op ons wachten.  Wij gaan verder omhoog en het is echt enorm druk héél wat anders dan 35 jaar gelden.  Als we het hebben gezien zeggen we dan ook tegen elkaar dat dit waarschijnlijk wel de laatste keer is dat we hier zijn geweest.  Weer terug beneden kopen we eerst een paar flesjes water want wat is het heet in zo'n stad.  De mannen gaan terug naar de campers en de honden en Monique en ik gaan nog even winkeltjes bekijken.  We kopen nog wat mooie sieraden en gaan dan ook weer terug met de metro en zijn om 16.00 uur weer terug bij de campers. Als Marco en ik later nog even de honden uitlaten hebben we het over dat we van die lekkere souvlaki tentjes zagen in de stad en volgens Marco zit hier ook zo'n zaakje en dus gaan we even kijken en ja hoor voor 2,40 heb je een soort van dikke wrap met vlees,  tomaat, ui en saus.  We brengen de honden terug en gaan dan vier van die dingen halen en die blijken erg lekker te zijn.  Tegen 22.00 uur gaat bij iedereen het kaarsje uit en liggen er al vroeg op bed.
Met z'n alle in de metro
eerst kaartjes kopen voor de Akropolis waar we pad over een paar uurtjes in mogen.
Parlementsgebouw
En zo moeten ze een uur lang blijven staan
En dan is er gelukkig aflossing
En kan de poppenkast beginnen
En weer terug met de metro
dan eerst even koffie
Het vervoermiddel van Griekenland,  de motor en scooter, hele rijen staan er geparkeerd

De oude wijk Plaka waar heel veel winkeltjes zijn
Een winkeltje met allerlei soorten Ouzo
ook in vaten
Monique mag nog even op de foto,  er wordt natuurlijk gelijk om geld gevraagd maar daar doen we niet aan.
Gezellig druk in de straatjes
we moeten dus helemaal bovenop zijn,  dus nog een aardige klim voor de boeg
Deze kat vindt al die bezoekers die hem een kriebel maar wat gezellig
Ger haakt halverwege af en blijft heerlijk in de schaduw op ons wachten
hoe hoger we komen hoe meer we van Athene zien
in de file om boven te komen,  eigenlijk helemaal niet leuk meer op deze manier
Maar het blijft indrukwekkend
En nog steeds volop aan het restaureren
Athene N37.947701, E23.646

Zaterdag 16 september 2023

We nemen afscheid van de parkbeheerster en zoeken snel weer een plekje aan zee op. Onderweg lijkt het wel de rivièra van Griekenland en zijn het allemaal dure strandtenten en grote villa's.  Het is ook erg druk maar gelukkig vinden we nog wel een parkeerplaats bij een supermarkt al staat Marco geparkeerd op de bushalte.  Als we weer brood en melk hebben kunnen we door naar het plekje dat we hebben uitgezocht.  Het is altijd weer even wennen aan een plek als je er net staat maar het blijkt toch een prima plekje.  Wij staan aan de zee waar het iets minder lekker is om te zwemmen maar voor de honden is het hier prima want als Marco en ik naar het zandstrand lopen met de honden en kinderen willen Chico zijn bal pakken,  die Chico dan zelf vlug wil pakken,  schrikken de kinderen natuurlijk en beginnen gelijk te gillen en heb ik weer een stel boze moeders op mijn nek dat ik mijn hond vast moet houden.  Ik zeg en paar keer sorry en vertrek weer met Chico naar de camper.  Dus bij de campers mogen de honden zemmen en wij gaan naar het zandstrand als we willen zwemmen.  Later op de middag begint de wind weer aan te trekken en geven ze voor de komende dagen weer aardig wat wind op,  nou we gaan het wel zien.  Toen Marco en ik bij het hondenstrand gingen zwemmen viel ik voorover en had Marco de grootste lol en nog geen tel later ligt bij ook voorover en heb ik de grootste lol.  Zelf nu ik het opschrijf zit ik nog te gniffelen.
in de verte staan de campers

Anavissos N37.719236, E23.925035

Zondag 17 september 2023

We hebben besloten om hier nog een dag te bijven staan.  Na het ontbijt gaan Marco en ik een stuk wandelen en beklimmen een heuvel in de buurt.  De honden vinden het weer heerlijk om hun poten te strekken en wij ook. Daarna willen ze natuurlijk wel weer even zwemmen en dat is zo fijn dat dat hier allemaal kan.  De rest van de dag gaan we nog een paar keer met de honden zemmen en gaan Marco en ik nog een andere heuvel beklimmen.  Marco glijd nog onderuit en beland in de prikstruikjes en we moeten de doornen bij hem eruit trekken maar gelukkig nergens last van.  De wind valt gelukkig erg mee vandaag en dus zitten we totdat we naar bed gaan nog lekker buiten.  Als we naar de sterren zitten te kijken zien we tot onze verbazing het satelliettreintje nog even,  het blijft bijzonder.
Deze bloemen komen overal uit de grond,  we denken dat ze gaan bloeien omdat het hier dus laatst zo heeft geregend
Dit was de ochtendwandeling
In de middag komen er langs dit kerkje wat weer erg mooi is vanbinnen

de omgeving is hier weer erg mooi en geen straf om hier te wandelen

Anavissos N37.719236 E23.925035

Maandag 18 september 2023

Na onze ochtendwandeling vertrekken we weer.  Het waait vandaag weer flink.  Onderweg stoppen we nog even voor brood en dat kopen we bij een hele duur uitziende bakker waar ze heel veel lekker dingen hebben staan.  We kopen netjes alleen brood en schrikken enorm van de prijs,  zo goedkoop! Als we bij onze uitgezochte camperplaats komen is het niet wat we er van verwachte en omdat deze ook weer aan de zee is waait het er ook nog eens hard.  We drinken het dan ook alleen maar koffie en zoeken een andere plek op meer in het binnenland.  We vinden er eentje die bij een grot zou moeten zijn en dus rijden we daar heen.  Daar aangekomen is het ook niet veel maar nu doen we het er maar mee.  Het waait nog steeds flink en als je opstaat moet je je stoel plat leggen want anders gaat hij vanzelf plat. Na de lunch met echt heerlijk brood gaan Marco en ik op zoek naar de grot maar kunnen hem niet vinden tot grote frustratie van ons twee.  Wel zien weer onderweg en grote landschildpad echt heel leuk, het blijkt na Google geraadpleegd te hebben en klokschildpad te zijn.  Marco doet nog navraag naar de grot bij mensen die hier met de auto komen maar niemand weet iets van een grot. Via Google maps zien we hem wel maar er is geen pad naar toe. Als Marco dan sataliet beelden doet zien we wel zo'n beetje hoe we moeten lopen en dus gaan we het nog maar één keertje proberen.  We komen voor een hek maar laten ons daar niet door tegen houden want nu willen we bij de grot komen ook. Daarna nog een hek maar dat kunnen we makkelijk doorheen en dan weer een hek waar ik met veel pijn en moeite en heel veel lachen dan ook overheen geklommen kom. De honden hebben het een stuk makkelijker die kunnen door een kleine opening. Als je dan denk van dat was het,  nee hoor er komt nog een hek waar we overheen moeten en dan recht onder ons zou de grot moeten zijn. We klimmen en klauteren en jahoor daar is de grot. Je moet door een kleine opening kruipen en dan zou je nog veel verder kunnen kruipen maar daar zijn Marco en ik niet zulke helden in dus dat gaan we niet doen. Met veel moeite komen we via een andere route weer beneden, deze is beslist niet makkelijk en ook eigenlijk geen pad maar we komen beneden.  Nu hebben we onze beweging wel weer gehad voor vandaag.  We bakken vanavond weer pannenkoeken en die smaken prima.
weer mooie baaien onderweg
Met in de verte de tempel van Poseidon.
deze bordjes staan land en heel stuk van de kustweg om aan te geven welke kant je uit moet als er een brand zou ontstaan, ze staan richting de zee.
het ziet er mooi uit zo op de foto maar de wind was enorm hier
en dus wordt deze plek alleen maar gebruikt om koffie te drinken
uiteindelijk belanden we hier waar de stoelen plat liggen voor de wind
Deze bloemen komen steeds verder in bloei
en dan zien we ineens deze jongen lopen
zo kan je een beetje zien dat hij best groot is
Chico wil ook over hek hek klimmen
Campers in de verte
Marco doet het iets soepeler dan ik met mijn korte benen
eindelijk we hebben de grot gevonden
Doedel blijft wel buiten wachten
En dan met veel moeite weer uit de grot kruipen

Marathonas N38.155914, E23.932499

Dinsdag 19 september 2023

Vandaag gaan we het toch weer aan zee proberen al geven ze nog steeds veel wind op.  Onderweg nog even brood en melk en dan door de heuvels terug naar de zee.  Het is een prachtige plek om te staan alleen moeten we met onze rug naar de zee zodat we een beetje uit de wind kunnen zitten want deze waait nog steeds flink al is het minder dan gisteren.  Eerst maar even koffie en dan een wandeling langs het strand.  De honden vinden het wel weer fijn om in het water te spelen. Na de lunch nog even de andere kant op wandelen zodat we hier alles hebben gezien.
Jammer dat we door de wind geen zeezicht hebben.
Marco moet even de vuilnisbak verzetten voor het beste plaatje
en dit is hem dan
we staan prima zo
nog even een wandeling
ja ja ik weet het,  alweer een zonsondergang
Het kielde zo lekker af dat we's avonds binnen weer een spelletje rummicub komen doen

Chalkoutsi N38.337901, E23.722407

Woensdag 20 september 2023

We rijden vandaag het enorme eind van 34 km. Het eiland Evia gaan we niet op,  volgens Hen is het niet echt veel anders als wat we al hebben gezien.  De wind is vandaag helemaal weg, er staat nu alleen nog een klein briesje en dat is gewoon lekker.  Het plekje wat we hebben uitgezocht valt en beetje tegen maar eigenlijk moet je iedere keer weer even wennen aan een nieuwe plek en als je er dan even staat is het toch niet zo verkeerd.  We ruimen wel eerst veel troep op met onze knijp stokken want dat kunnen die Grieken wel hoor troep maken, overal zie je hele bergen met troep en in ieder struikje ligt wel een stukje afval. Als we weer een schoon plekje hebben wordt er koffie gedronken en daarna gaan Marco,  Monique en ik naar het dorp lopen voor brood.  Het is toch al snel 3 kwartier heen en 3 kwartier terug lopen.  Heen in de zon en windje mee en dus zweten geblazen.  De terugweg is een stuk aangenamer in de schaduw,  zover als die er is,  en een windje in ons gezicht. Terug eerst wat drinken en daarna mogen we van ons zelf gehaalde brood genieten. Later ga ik nog even een moeder kat met haar jong en blikje leverpastei brengen en dat vinden ze wel wat. Met Marco loop ik nog even naar het strand verderop en dat ligt echt enorm veel troep.  We komen aan de praat met een stel uit Eindhoven die en huis hier hebben en die vertellen dat er op het eiland Evia brand heeft gewoed en dat al die troep nu hiet is aangespoeld.

zo met de schaduw van de binnen een en prachtig uitzicht is het toch best een prima plek
Als we brood gaan halen komen we deze lantaarnpaal tegen vol met slakken
de bougainville staat er zo mooi in bloei
de mannen gaan even de haven verkennen
Enorm veel aangespoelde zooi op het strand
En tussen alle rotzooi bloeien er nog bloemen

Eparchiaki Odos Mourikiou-Drosias
N38.4828, E23.5189

Donderdag 11 september 2023

We maken nog even een ochtendwandeling door de aangespoelde rommel en zien de lokale mensen en hoop aangespoeld hoor sprokkelen voor hun kachel. We rijden vandaag 129 km in uit te komen bij thermaal baden waar het water 38 graden zou moeten zijn. Onderweg nog even de koelkasten vullen bij de Lidl en we drinken nog even koffie bij en gedeelte waar bosbranden hebben gewoed.  Vandaag kunnen we hele stukken over de snelweg dus dat schiet lekker op.  Als we bij de baden uitkomen is het één groot bad en 4 kleine baden.  De zwemkleding wordt snel aangetrokken en dan het water in.  Nou ik kan je vertellen dat is heerlijk warm.  We krijgen instructies van 2 Griekse vrouwen dan we alleen ons hoofd boven water moeten houden.  We proberen alle baden uit en ze zijn allemaal even warm.  Het warme water stroomt er aan één kant in een aan de andere kant er weer uit. Weer lunchen pad om 14.30 uur en gaan daarna weer lekker het water in.  Het is hier trouwens allemaal gratis en er komen steeds Grieken een poosje badderen en gaan dan weer weg. De meeste komen iedere dag maar om nu te zeggen dat je er jonger van uit gaat zien dat konden we niet aan de gezichten zien maar misschien waren ze wel 100 jaar oud en dan zagen ze er wel jong uit voor hun leeftijd. Er blijkt verderop nog zo'n bad te zijn en Marco en ik gaan dat even naar toe lopen want dat zou een douche bij zijn.  Ook deze baden zien er prima uit en er is een douche maar er komt geen water uit de kraan.  Afspoelen zou wel fijn zijn want je ruikt wel naar de zwavel als je uit het water komt. We hebben voor vandaag weer verse vis gekocht en die gaat weer op de barbecue.  Het is een ander soort vis dan de vorige keer dus we zijn benieuwd. Nou ik kan je vertellen dat hij erg lekker smaakte
Onderweg
Koffie bij een uitgebrand bos
Zo mooi dat de natuur zich al aan het herstellen is
De thermaalbadenbaden die vrij toegangkelijk zijn
Zwembad met uitzicht
tegen de avond wordt het erg druk
Vis op de bbq
echt heel lekker

Thermal Baths of Kouniavitis Mill
N38.778964, E22.752373

1. Lia van Wingerden-Been21 september 2023 om 23:34

Prachtige foto's en verhalen weer. Maar passen jullie wel op met dat klimmen en klauteren....het wordt steeds gekker....veel plezier verder met elkaar!

2. jullie lijken wel bergbeklimmers , volgend jaar de Mount Everest hahaha.

3. Weer heel veel moois gezien en veel gedaan... op naar nieuwe mooie plekjes

4. weer mooie plaatjes, zeker geen straf om daar te bivakkeren!! geniet ervan. gr san&wim