donderdag 12 september 2024

Marokko 9 september t/m. 12 september 2024

Maandag 9 september  2024

We gaan vandaag tot bijna bij Agedir 167 km rijden. Het landschap veranderd van vlak naar bergen en als we weer aan de kust komen is er mist vanuit zee en zien we veel surfers. Er zijn prachtige  stranden maar ook hoge kliffen echt heel afwisselend. Als we koffie hebben gedronken en weer verder rijden worden we getrakteerd  op een hele kudde dromedarissen die aan het grazen zijn. Het zijn er echt erg veel en ook een hoop kleintjes zo leuk. Voor vandaag hebben we een camping uitgezocht een klein stukje het binnenland in. Als we daar aankomen zijn we de enige campers. We mogen staan waar we willen en zoeken een plekje uit vlakbij het hek waar we met de honden het terrein af kunnen. Monique  en ik gaan ons aanmelden en lopen daarna het restaurant in om te vragen of ze brood hebben. Ze hebben brood maar maar 3 kleine ronde broodjes en deze worden voor ons nog afgebakken. In die tussentijd nemen we een kijkje bij het zwembad en dat ziet er mooi uit en het water voelt ook nog eens lekker aan al is het niet verwarmd. We gaan dan eerst even eten en daarna wordt de badkleding aangetrokken en gaan we zwemmen wat echt heerlijk is. Monique en ik gaan nog even munten halen voor een wasmachine maar dan zit de eigenaar net te eten en dus komt dat later wel. We bestellen wel gelijk 5 broodjes voor morgen. Later nog een keertje zwemmen en voor het avondeten hebben we varkenshaas saté op het menu staan.  De kinderen van onze buurman die hier met een tent is komen staan vinden ons reuze interessant maar als er eentje met haar stoeltje bij ons wil gaan zitten grijpt de vader toch wel even in. Het blijft een zwoele avond en we zitten nog tot laat in onze korte broek buiten. Gelukkig koelt het toch nog af en kunnen we lekker slapen.
We krijgen steeds meer heuvels
Vlakte bij de zee
Heel veel armoede langs de weg
hier ligt de zee ver beneden ons
Zijn ze niet leuk, een kudde zo langs de weg
En dan zijn er ineens weer mooie stranden
Onze plek op de camping
Waar we eerst de honden uitlaten
Aparte cactussen
En later heerlijk van het zwembad genieten
onze eerste barbecue
De ondergaande zon kleurt de bergen rood

Aourir
N30.494699, W9.62343
Dinsdag  10 september  2024

We hebben weer heerlijk geslapen vannacht want het was erg stil hier. Nadat we hebben ontbeten gaan we naar de receptie om te betalen voor een wasmachine zodat Monique en een was kunnen draaien. Ik had vanmorgen het bed al verschoont zodat alles gelijk mee kan.  Nou moet je niet denken dat omdat je betaald heb het washok gelijk open gemaakt wordt nee dan moeten we weer eerst naar de dame in het restaurant en zij loopt dan met ons mee om het hok open te maken. We stoppen beide de wasmachine goed vol en kunnen over 2.40 uur onze was eruit halen.  Als we koffie hebben gedronken met Monique der appeltaart die trouwens heerlijk smaakt komt er een mannetje aanrijden en die kan alle deuken aan je camper plamuren en daarna spuit hij je camper. Bij M&M zit achterin een deukje en dat zou op 300,= komen maar dat gaan ze niet doen. Nu zit er ook een scheurtje in zijn bumper en dat kan gerepareerd worden voor 30,=. Daar hebben M&M wel oren naar maar dan moeten ze eigenlijk met hun camper naar zijn werkplaats rijden en daar hebben ze nu weer geen zin in. De man zegt dat hij iets gaat regelen met de eigenaar van de camping en gaat weg. Na een flinke poos denken we die zien we niet meer terug maar niets is minder waar hij komt samen met de eigenaar en gaat gelijk zijn auto uitpakken om aan de bumper te beginnen. Hij kletst wat af maar echt verstaan doen we hem niet maar dat maakt niet uit. Hij is zeker 2 uur bezig maar dan is het resultaat ook echt geweldig, weer als nieuw. We betalen hem en geven hem nog een fles wijn en wat snoepjes voor zijn kinderen en na nog een poos kletsen. Wat we nog steeds maar met moeite kunnen verstaan gaat hij dan weg. Hij laat wel zijn naam en telefoonnummer achter want als we ons nog mochten bedenken.  We gaan dan eten en later wordt er nog lekker van het zwembad gebruikt gemaakt.  We bepalen weer een route voor morgen en genieten van het heerlijke weer. We genieten nog van de (bijna)warme douches en dan is het alweer gauw 19.30 uur voordat we aan het eten beginnen.
Wandelen met de honden
Dit is een Argannoot hier maken ze olie van voor de cosmetica en ook voor in de keuken
Marco gaat nog zijn luifel uitelkaar halen wat achteraf niet nodig was want met een beetje smering hier en daar ging het ook goed
Onze reparateur

En dan is er van het scheurtje in de bumper niets meer te zien

Aourir N30.494699, W9.62343

Woensdag  11 september  2024

Vandaag gaan we de camping weer verlaten en als we gaan afrekenen wordt er ipv 12,= per nacht maar 9= gerekend 4,= voor de wasmachine en het brood is gratis. Het wordt dus 44,= totaal nou dat was nog eens een koopje zo met z'n  tweeën. We rijden vandaag eerst een mooie route door een kloof naar paradise valley.  Het is een prachtige route en we genieten dan ook van deze kloof. We parkeren de campers en gaan dan nog een stuk lopen om bij de natuurlijke waterbekkens te komen. Er zijn overal terrassen waar de stoelen en tafels in het water staan. Af en toe lijkt het net Vietnam.  Als we een stuk hebben gelopen drinken we eerst op een terrasje een bakkie. Wij kiezen een terras waar we droog kunnen zitten, geen zin om onze wandelschoenen uit te trekken. Er zitten hier weer volop zwerfhonden en een paar katten en die laatste moeten van Chico de boom in. Ger gaat vanaf dit punt weer terug en wij lopen nog verder. Het is hier echt heel erg mooi en niet veel later komen we bij een waterbekken waar heel veel vissen zwemmen en ook schildpadden, zo leuk. We lopen nog een stuk verder en laten de honden nog lekker zwemmen maar keren dan ook weer om. Onderweg zien we nog een man in een klein hutje houtsnijwerk maken. We gaan bijna dezelfde weg weer terug en komen bij Agadir waar Ger en ik nog even Adblue kopen bij een tankstation, dat verkopen ze hier allen maar in een jerrycan, en waar we even wat drinken. Later stoppen we nog bij een Carrefour waar we weer wat voorraad halen. Dan is het nog 65 km rijden naar de volgende camping met zwembad.
een prachtige route door een kloof
Het lijkt net Vietnam
Van Chico moeten de katten de palmboom in.
Even wat drinken

Ze zijn zo lief om te zien
Marco is nu zeker in het paradijs met al die menukaarten om zich heen
Totaal geen straf om hier te wandelen
Deze man is hout aan het snijden
En die zwemmen  hier dus ook

De honden vinden het wandelen langs het water helemaal niet erg
Op de terugweg  komen we weer bij de stoeltjes in het water
Als we vlakbij Agadir zijn zie je weer overal van deze autootjes langs de kant van de weg staan met grote espresso apparaat achterin waar je koffie kan kopen
Rijden naar onze camping aan de kust
Daar is de zee weer
En zo staan we dan, niks geen klagen al waait het wel hard
Het is hier weer een heel andere bouw dan in het noorden
Mooie stranden maar ook een ruige kust

SIDI wassay N30.056002, W9.68870

Donderdag 12 september 2024

Er staan sinds gister al 6 paarden aan het hek en die hevven nog steeds geen water gehad en dus gaan Marco en ik met onze teiltjes de paarden water geven. Ze lurken zo twee teiltjes leeg maar voordat we bij het laatste paard zijn worden we teruggefloten want volgens de eigenaar zouden ze daar koliek van krijgen. Ik ben het er niet mee eens maar we stoppen er maar gelijk mee. We vetrekken weer en rijden naar Tafraoute 160 km hiervandaan.  We komen steeds meer in de bergen en al ziet de weg er prima uit als je er overheen rijdt is het net een wasbord dus de campers hebben het flink te verduren. Om een plekje te vinden om koffie te drinken valt ook niet echt mee want aan parkeerplaatsen doen ze hier niet. Uit eindelijk vinden we een stukje langs de kan van de weg waar we kunnen staan. Als we weer verder rijden lijkt het alsof er mist opkomt maar het het Saharazand wat in de lucht hangt. Als we in de buurt van Tafraoute komen worden de bergen gevormd door allemaal enorme stenen waarvan je verwacht dat ze zo naar beneden kunnen rollen. Het wegdek is hier ook weg en het is dan ook bijna stapvoets rijden om alle kuilen en hobbels te omzeilen. Eenmaal op plaats van bestemming geven we de grootste moeite om de camperplek te vinden en worden we door twee jongens op een brommer meegenomen naar hun garage waar ook een stukje land is waar we kunnen staan. Ze vragen hiervoor 3,= en de plek die we hadden uitgezocht zou maar 1,50 zijn en zag er veel mooier uit. We gaan dus toch nog maar even via Googlemaps rijden en komen dan toch ergens uit waar het beter us maar ook hier worden we aangesproken door een man die naar zijn zeggen in de winter gids Is van de NKC. We rijden weer achter hem aan en komen nu wel op de goede plek, het was maar 100 meter terug. We worden door de nan die het kamp bewaakt, hij staat hier met zijn tentje, naar de vlakte plek gedirigeerd en daar staan we prima. Eerst even met de honden lopen en dan wat drinken.  De gids komt later nog terug en bied ons een jeep safari aan van 5.1/2 uur met lunch en de honden kunnen mee. Dit lijkt ons wel wat en dus spreken we af voor zaterdag, we zijn reuze benieuwd. Het blijft de rest van de middag mistig van het zand en we zijn blij dat er een eindje staat.
Zo leuk die ezeltjes met hun (gelukkig lichte)vracht
Hier lopen de vrouwen meer in mooie gekleurde doeken
Heel af en toe komen we water tegen
Het wordt steeds heuvelachtige
Ons koffieplekje
Er staan hier veel vervallen lemen huizen
De heuvels worden bergen
De schoolbus staat al te wachten als de kinderen uit school komen
In de dorpjes staan de wagens weer hoog opgeladen

Mistig van het zand in de lucht
Hier missen we het wegdek
Sommige huizen staan gevaarlijk onder de rotsblokken. En op de voorgrond denken we dat het een begraafplaats is
Heel in de verte zie je de campers staan, on plekje bij Tafaroute
Hier kan je lopen met de honden totdat je een ons weegt

Tafraoute
N29.720839, W8.984286

1. mooie foto`s ,wel weinig groen te zien

2. Geweldige foto’s. Geeft de sfeer goed weer. Wat een totaal andere wereld…

3. Het is een hele belevenis zo te zien

4. Wat prachtig jongens en wat zullen jullie genieten, groetjes Olga

5. Lia van Wingerden-Been14 september 2024 om 11:10

Wat een belevenis weer iedere keer en fijn dat de bumper gerepareerd is.